Societat

La nova normalitat viària causa sorpresa a l’Eixample

Un tram del carrer Consell de Cent és el primer on s’amplien les voreres damunt l’asfalt per facilitar el distanciament entre persones

Molts veïns consideren arriscat treure espai al vehicle privat

L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona haurà de redo­blar esforços, si més no en el ter­reny de la infor­mació, per expli­car i convèncer els veïns de l’Eixam­ple de la neces­si­tat i bon­dat de les mesu­res apli­ca­des en alguns car­rers del dis­tricte per adap­tar la ciu­tat a les neces­si­tats de la nova nor­ma­li­tat. Això és així perquè els veïns del car­rer Con­sell de Cent van reac­ci­o­nar ahir amb sor­presa i des­con­cert en des­co­brir que bona part de l’asfalt està sent pin­tat amb fran­ges lon­gi­tu­di­nals de color groc, al tram entre el car­rer Urgell i el pas­seig de Gràcia.

La majo­ria de via­nants con­sul­tats per aquest diari, tots ells veïns de la zona, van reconèixer que no sabien que les fran­ges gro­gues mar­quen una ampli­ació de la vorera a dis­po­sició dels via­nants amb qua­tre metres afe­gits damunt l’asfalt. L’objec­tiu de la mesura és per­me­tre que les per­so­nes puguin cami­nar pel car­rer man­te­nint en tot moment la distància de segu­re­tat d’entre un metre i mig i dos metres reco­ma­nada pels experts.

“I què fem amb els cot­xes?”. Aquesta pre­gunta, plan­te­jada per la Mireia, veïna del car­rer Dipu­tació amb Roca­fort, era la mateixa que feien la pràctica tota­li­tat dels via­nants a qui ahir, a peu del car­rer Con­sell de Cent, se’ls pre­gun­tava si conei­xien el perquè de les fran­ges gro­gues i la seva opinió al res­pecte. La res­posta a la pri­mera pre­gunta va ser, majo­ritària­ment, un no, i el comen­tari a la segona anava majo­ritària­ment en la línia de la reflexió plan­te­jada per una altra veïna, l’Elisa. Aquesta dona, que tra­ves­sava Con­sell de Cent acom­pa­nyant el seu fill petit que empe­nyia una bici­cleta, con­si­dera que “ara no és el moment de fer això. La gent tindrà por de les aglo­me­ra­ci­ons al trans­port públic i aga­fa­ran més el cotxe i treure-li l’espai ara no em sem­bla una bona idea”.

La invasió de l’asfalt suposa que dels tres car­rils per a vehi­cles que tenia Con­sell de Cent ara només en queda un, perquè el vial reser­vat per a bici­cle­tes, al cos­tat mar es manté inal­te­ra­ble. A més, la cir­cu­lació per l’únic car­ril que queda ope­ra­tiu es redu­eix als 30 quilòmetres per hora.

D’una opinió simi­lar a la de l’Elisa era la Núria, també veïna del car­rer i mare de família que con­si­dera pri­o­ri­tari “gua­nyar més espai verd perquè els nens puguin jugar”. Aquesta ciu­ta­dana també es pre­gunta: “Què pas­sarà amb els cot­xes si la gent deci­deix no anar amb autobús?”

Un mal futur per a la ini­ci­a­tiva pro­nos­tica la Maria Dolors, que fa dècades que viu en un pis amb balcó a Con­sell de Cent. “Serà un caos. El car­rer té dos moments de molt trànsit, al matí i a la tarda, i no crec que acon­se­guei­xin dis­su­a­dir els usu­a­ris del cotxe.”

Els plans de l’Ajun­ta­ment són posar a dis­po­sició dels via­nants 30.000 m² i les actu­a­ci­ons prin­ci­pals són les del car­rer Con­sell de Cent i les millo­res al car­ril bus del Pla de Palau i del pas­seig de Gràcia i la cre­ació de cor­re­dors bici als car­rers de València i Pau Cla­ris, en tot el seu recor­re­gut entre Dia­go­nal i plaça Urqui­na­ona. Hi haurà 17 inter­ven­ci­ons en car­rils bus i 21 nous quilòmetres de cor­re­dors per a les bici­cle­tes.

LA XIFRA

30.000
metres
quadrats nous per a vianants són els que vol guanyar l’Ajuntament de Barcelona als carrers de la ciutat.

Terrasses en comptes de cotxes

Els restauradors de Barcelona van aplaudir ahir l’anunci de l’Ajuntament de permetre un ús superior de les terrasses del que, en principi, preveu el procés de desconfinament. El consistori vol que bars i restaurants puguin actuar amb el cent per cent de les taules exteriors i fer-ho sense posar en risc la circulació de vianants per les voreres i, per això, s’agafarà espai que ara està reservat per al cotxe, com ara zones d’aparcament a l’asfalt. També hi haurà una reducció d’un 75% en el pagament de les taxes per a terrasses. De la mateixa manera es vol que el comerç pugui fer la seva activitat ocupant de manera excepcional la via pública per facilitar el distanciament entre els clients. Les mesures han de ser aprovades pel ple municipal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia