Educació

S’obre la porta a relaxar les condicions de tornada a les aules el curs vinent

Ministeri i comunitats acorden un pla de mínims en què no es planteja el nombre d’alumnes per aula

El TSJC no veu motiu per anul·lar l’obertura dels centes

La con­ferència sec­to­rial d’edu­cació no va ser­vir ahir per esvair dub­tes res­pecte del nom­bre d’alum­nes que podran anar a una mateixa aula el curs vinent però sí per acor­dar alguns aspec­tes genèrics –només Madrid i el País Basc no van subs­criure el docu­ment–. El Minis­teri d’Edu­cació i les comu­ni­tats han acor­dat que el curs començarà al setem­bre, com estava pre­vist, i serà pri­o­ritària­ment pre­sen­cial, amb un mínim de 175 jor­na­des lec­ti­ves.

Els cen­tres adap­ta­ran l’ense­nya­ment perquè es pugui recu­pe­rar allò impres­cin­di­ble que no s’ha impar­tit aquest curs i es donarà espe­cial suport a l’alum­nat amb difi­cul­tats. S’haurà de pre­veure equi­pa­ment informàtic per a estu­di­ants i cen­tres i for­mació digi­tal per als docents. Els cen­tres desen­vo­lu­pa­ran els seus plans de con­tingència, com s’està fent a Cata­lu­nya, on es pre­veu­ran tots els esce­na­ris. Es tre­ba­lla­ran amb els ser­veis de pre­venció de ris­cos labo­rals, es faran xer­ra­des a l’alum­nat sobre les reco­ma­na­ci­ons sanitàries i es tre­ba­llarà per garan­tir el men­ja­dor i el trans­port esco­lar.

L’acord no recull la pro­posta que la minis­tra d’Edu­cació, Isa­bel Celaá, va fer dime­cres, en què plan­te­java uns grups tan­cats de 15 o 20 nens fins a quart de primària sense neces­si­tat de guar­dar distàncies, i aules con­fi­gu­ra­des amb distàncies mínimes de metre i mig entre tau­les per a curs poste­ri­ors, entre altres mesu­res. L’avançament de la pro­posta que ahir va pre­sen­tar als con­se­llers va indig­nar la Gene­ra­li­tat, que ho va con­si­de­rar una invasió de com­petències. Celaá va insis­tir que “les agru­pa­ci­ons fle­xi­bles con­vi­ven­ci­als [no les va qua­li­fi­car de ràtios, al·legant que aquest és un terme legal que manté els 25 alum­nes a primària i els 30 a secundària] és una alter­na­tiva no d’obli­gat com­pli­ment que s’ha posat a dis­po­sició de les comu­ni­tats autònomes per al seu tre­ball”. Les mesu­res sanitàries que plan­teja el minis­teri “són un docu­ment de base sus­cep­ti­ble de rebre apor­ta­ci­ons”, però tenint en compte el reial decret del 9 de juny que esta­bleix el metre i mig com a distància mínima inter­per­so­nal.

El Pro­ci­cat va apro­var al maig el pla de reo­ber­tura del Depar­ta­ment d’Edu­cació, que esta­bleix un màxim de 13 estu­di­ants a primària i 15 a secundària, per la qual cosa els cen­tres hau­ran de bus­car espais alter­na­tius per espon­jar les aules. El con­se­ller d’Edu­cació, Josep Bar­galló, va rei­te­rar ahir que les com­petències edu­ca­ti­ves les té en exclu­siva la Gene­ra­li­tat i va afir­mar que, tot i les coin­cidències amb molts aspec­tes de l’acord, només l’accepta “com un recull d’ori­en­ta­ci­ons genèriques no vin­cu­lants nor­ma­ti­va­ment”. El Depar­ta­ment d’Edu­cació va rei­te­rar que ”tre­ba­lla amb el de Salut la con­ci­li­ació de les mesu­res sanitàries que caldrà pren­dre per a l’ober­tura del curs” i el com­promís amb la pre­sen­ci­a­li­tat, sense espe­ci­fi­car si man­tindrà el seu pla tal com està apro­vat o si s’hi intro­dui­ran can­vis

La reo­ber­tura dels cen­tres ha estat denun­ci­ada pel sin­di­cat Ustec-STEs al TSJC, que ahir va deses­ti­mar impo­sar mesu­res cau­te­lars con­tra l’ober­tura com dema­nava el sin­di­cat.

LES XIFRES

20
alumnes
com a màxim a l’aula sense mantenir la distància fins a quart de primària va plantejar el ministeri.
13
alumnes
per aula a primària és el que planteja com a molt el pla de reobertura del Departament d’Educació.

A les universitats, per torns

Rosa M. Bravo

El Ministeri d’Universitats ha proposat a les universitats que calculin per al curs vinent una ocupació a les facultats en què es mantingui una distància interpersonal d’un metre i mig. Haurien de dur a terme càlculs de coeficient d’ocupació a les activitats docents i investigadores. Si no es pogués mantenir la distància mínima. l’activitat no es podria fer de manera presencial en la seva totalitat. El ministeri planteja que els estudiants vagin a les aules de manera rotatòria i que la classe es retransmeti en temps real a la resta d’estudiants matriculats. Això serviria per a les classes magistrals amb gran nombre d’alumnes, mentre que els seminaris podrien ser presencials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.