Societat

infraestructures

Foment només retardarà l'A-27 Tarragona-Montblanc

El PSC avança que Foment reprendrà el túnel de Lilla amb fons propis en lloc d'aturar-lo

Nadal, optimista

La Cambra de Comerç reclama que els ajornaments no impliquin parar les obres

“Tindrà retards, és cert, però l'A-27 es farà en tots els trams”. Així ha anunciat el diputat socialista reusenc Francesc Vallès la “magnífica notícia” de la marxa enrere de Foment en la decisió d'abandonar sine die les obres de l'autovia Tarragona-Montblanc a l'altura dels túnels del coll de Lilla.

El subtram entre la variant de Valls i Montblanc serà una de les dues úniques inversions a tot l'Estat, de les 32 que es va anunciar dijous passat que s'aturarien, que el ministeri ha decidit reprendre de seguida i exclusivament a càrrec del pressupost estatal –també n'hi ha 12 més que recuperarà amb la col·laboració privada–. Això sí, ho farà prèvia rescissió de l'actual contracte, reelaboració del projecte per part de tècnics propis i una altra licitació de l'obra per tal que s'abarateixi substancialment, després dels 24 milions de sobrecost que havien suposat els successius modificats introduïts en el disseny original.

Amb tot això, és clar, els treballs “tindran necessàriament retards” i no estaran acabats el 2012, tal com es preveia, si bé Vallès es va resistir ahir a establir un calendari nou. Això sí, va admetre que és “inadmissible que hi hagi un retard de tants anys”, i es va limitar a dir que estarà “vigilant” perquè tot “sigui una realitat al més aviat possible”.

El ministre de Foment, José Blanco, havia esmentat genèricament dijous els criteris amb què Foment ha passat el sedàs a l'obra pública: que la infraestructura estigui injustificada per la demanda real, que tingui alguna alternativa paral·lela, que hi pugui entrar capital privat o bé que hagi sofert modificacions de projecte notables per sobre del 20% del cost inicial. Vallès confirma que aquesta darrera era la raó per la qual inicialment el tram de Lilla havia quedat exclòs dels plans de Foment. I és que dels 81,4 milions pels quals va ser adjudicat el juliol del 2008, en la darrera previsió de Foment per a la dotació de partides plurianuals fins al 2013 la suma total ja pujava als 105,4 milions (gairebé un 30% més), a causa dels diversos canvis que s'hi han hagut d'incorporar.

Però el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va assegurar que en relació amb altres comunitats autònomes, “Catalunya ha sortit ben parada” de la retallada en infraestructures, ja que hi ha “5.600 milions d'obra en marxa”, dels quals “menys d'un 5%, 231 milions, són objecte de rescissió per mitjà de cinc contractes”, va explicar. En canvi, el president de la Cambra de Comerç, Miquel Valls, va apostar per trobar solucions com reprogramar obres, ja que no accepten “retallar ni aturar obres”, va advertir.

LES FRASES

Catalunya ha sortit ben parada de la retallada en infraestructures estatals
Joaquim Nadal
Conseller d'obrES públiQUES
Foment diu que reprograma i ho acceptem. Però no admetem la retallada ni aturar les obres
Miquel Valls
President de la cambra
Vigilaré perquè les obres pendents de l'A-27 siguin una realitat al més aviat possible
Francesc Vallès
Diputat del psc

Blanco matisa la tisorada en infraestructures

El ministre de Foment, José Blanco, va matisant aquesta setmana els efectes de la tisorada en obra pública. Insisteix que els grans projectes que hi ha previstos a Catalunya tiraran endavant en els pròxims anys. El desdoblament de l'N-II en el tram entre Medinyà i Orriols a les comarques gironines havia estat una de les obres afectades, però el ministre va afirmar que “ningú ha qüestionat la importància d'aquesta obra, i el compromís és seguir impulsant-la”, a través del finançament privat i els acords de col·laboració pública i privada que el ministeri està elaborant per desenvolupar molts projectes, perquè es pugui pagar en 25 o 30 anys. “L'A-2 és una reivindicació del territori de fa molt de temps, i a través d'un règim de concessió amb la col·laboració pública i privada cal poder impulsar-la i accelerar-la”, assegura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.