Administracions

DAVID PLANAS

ALCALDE DE CELRÀ

“Si soc així és perquè vaig néixer a Celrà”

“M’agrada combinar patrimoni, oci, cultura, i aquest espai, amb el futur centre d’interpretació de les Gavarres, és ric”

“Si no hagués nascut a Celrà no faria teatre”

Destaca l’empremta que va tenir l’educació i els anys a l’escola L’Aulet en la seva vocació teatral
Considera que la plaça del poble, desplaçada com a centre neuràlgic, ha de reactivar-se

Comen­cem pel final. Per la foto­gra­fia gran que il·lus­tra aquest pas­seig, que vam fer just fa una set­mana amb el pai­satge de tar­dor en estat de gràcia després de la pluja per­sis­tent i necessària cai­guda dia sí i dia també aquesta pri­mera quin­zena de novem­bre. El matí apun­tava tris­toi, en Quim Puig tenia por que la pluja que l’havia acom­pa­nyat en el tra­jecte en cotxe li espatllés la sessió fotogràfica i la gri­sor impe­rava en el cel ator­gant-li, però, un aire res­pectuós, gai­rebé de mise­ricòrdia, amb la natura que ha de morir per poder renéixer i amb la peri­o­dista, el fotògraf i l’alcalde, els quals, des de la Torre Des­vern de Celrà, con­tem­pla­ven la vista que ofe­reix el seu mira­dor; una silu­eta urbana de Celrà que fuig de la Fàbrica. Des de la Torre Des­vern, s’hi veu el cam­pa­nar de l’església, el bloc d’edi­fi­cis on va viure l’alcalde, els Piri­neus, l’esplen­dor del verd de les Gavar­res, que “han sal­vat” els cel­ra­nencs durant la pandèmia. I el pro­ta­go­nista de l’entre­vista donant pre­e­minència a l’entorn, que és el que l’ha fet ser com és. El so del tren i els ocells piu­lant ens van des­per­tar del somi­eig.

“Recordo un moment, després del con­fi­na­ment, en què vaig pujar amb la cana­lla i hi havia un músic tocant el saxo, un grup de joves esti­rats al prat, una cele­bració d’ani­ver­sari sota el porxo…”, explica l’alcalde de Celrà, des de fa vuit mesos, David Pla­nas Lladó (Celrà, 1972). El 29 de març va jurar el càrrec relle­vant a mig man­dat Dani Cor­nellà, que se cen­tra en la seva tasca de dipu­tat al Par­la­ment. Explica que ha triat la Torre Des­vern com a punt de clo­enda del pas­seig perquè és un espai a recu­pe­rar pels veïns de Celrà. Un lloc de tran­quil·litat a dos minuts del nucli urbà, al cos­tat del parc de les Olors, per anar-hi a lle­gir, a medi­tar o sim­ple­ment a badar. “M’agrada la idea de bar­re­jar patri­moni, oci, cul­tura, i aquest és un espai ric”, asse­nyala l’alcalde. La Torre Des­vern és un edi­fici d’arqui­tec­tura mili­tar medi­e­val que amb el pas del temps es va con­ver­tir en masia. Des de la cessió de la pro­pi­e­tat per part de la família Cors Gui­nart a l’Ajun­ta­ment de Celrà, s’hi han fet dife­rents actu­a­ci­ons que han de per­me­tre, amb ajuts euro­peus del fons Feder i també de la Gene­ra­li­tat, fer-hi un cen­tre d’inter­pre­tació de les Gavar­res. La pre­visió és tenir-lo l’any vinent.

Tot i aquest ambi­ent bucòlic que s’olora amb la terra mullada, es per­cep amb els can­vis de colors i evoca l’entorn de la Torre Des­vern, quan hi arri­bem amb la fur­go­neta de l’alcalde –fem el pas­seig com si acom­panyéssim l’actor David Pla­nas a una repre­sen­tació de Ven­tura o Elda i Daniel– uns brètols han fet malbé les tan­ques pro­tec­to­res. De nit s’hi fan bote­llots i l’alcalde es lamenta de l’inci­visme al mateix temps que es tre­ba­lla per a acti­vi­tats per al jovent.

Des del mira­dor de la Torre Des­vern, es pot veure el bloc d’edi­fi­cis, pin­tat de groc, on va viure David Pla­nas. L’alcalde, però, ha vol­gut començar aquesta ruta per­so­nal i molt vin­cu­lada al ter­ri­tori ense­nyant-nos la casa de la infan­tesa, la que va ser la llar fami­liar fins als 8 anys. Ara està enmig del polígon, envol­tada de naus, però quan Pla­nas era petit hi havia camps i els car­rers no esta­ven asfal­tats i el que ara és un jardí assal­vat­jat, a final dels anys setanta, eren ren­gle­res de pres­se­guers i cire­rers i amb la ger­mana ana­ven amb bici­cleta fins que la mare sor­tia i a crit de “a taula” sabien que era hora de tor­nar. Un reguit­zell de records d’infant d’uns temps pas­sats, segu­ra­ment com­par­tits per tota una gene­ració que s’acosta a la cin­quan­tena, que ha cone­gut la vida de poble, més enllà dels estius, i que ha fet dit d’ado­les­cent per anar fins al Pont Major, a l’ins­ti­tut, amb la segu­re­tat i con­fiança que algun con­duc­tor de Celrà et puja­ria. Per David Pla­nas, més que l’evo­ca­dora nostàlgia, aquest pri­mer punt del pas­seig és l’inici de la seva relació amb la terra, amb el pai­satge amb el qual ha cres­cut i s’ha fet. Els pares venien de la page­sia i a casa hi havia un espai per guar­dar-hi els trac­tors i la maquinària. “Aquí vaig començar a esti­mar la terra; era el meu pati de jugar. Era molt maco sobre­tot en l’època de segar, de reco­llir els fruits perquè hi havia molt de movi­ment.” Evoca la lli­ber­tat, el fet de no tenir límits, la que dona poder créixer en aquest entorn, però sobre­tot reco­neix ser afor­tu­nat per tenir un sos­tre. Pas­se­gem per aquest pati de la infan­tesa i, men­tre el fotògraf busca el millor angle, David Pla­nas m’asse­nyala el lloc on hi havia el gron­xa­dor i l’arbre de Nadal. Va créixer massa i el van haver d’ender­ro­car.

L’escola L’Aulet és un punt cab­dal del recor­re­gut. És un refe­rent pel fet de ser la pri­mera escola pública, laica i en català de les comar­ques giro­ni­nes. Entre els que ho van impul­sar hi havia els pares. Si l’edu­cació marca la vida per­so­nal, en el cas de David Pla­nas a L’Aulet li van ino­cu­lar “el verí del tea­tre”.

“Estava repre­sen­tant Ven­tura i va venir un com­pany de classe a veure’m i em va recor­dar que en una entre­vista que ens van fer a 6è d’EGB sobre el tea­tre a l’aula vaig dir clara­ment que jo volia fer tea­tre.” L’anècdota la recorda David Pla­nas a propòsit d’una vocació que s’ha fet pro­fessió i que ara pot com­bi­nar amb l’alcal­dia: “No puc pas­sar-me dos mesos cen­trat a assa­jar una nova pro­ducció però sí que puc girar amb bolos de Ven­tura i Elda i Daniel i els con­tes amb Estrambòtics.” En el pla edu­ca­tiu de L’Aulet, s’hi des­taca l’eix artístic, una línia que ja es va mar­car des dels ini­cis de l’escola. David Pla­nas recorda les clas­ses de plàstica amb l’artista Quim Coro­mi­nas i les obres de tea­tre que anu­al­ment feien amb els com­panys de classe. A L’Aulet hi va fer de moni­tor al men­ja­dor i també n’ha estat el pri­mer asses­sor tea­tral. Ara hi van els seus fills. Fem les fotos i és l’hora del pati. D’entre la mai­nada que juga, apa­reix el seu fill Quel, que saluda el pare des d’una tanca que no pot sal­tar. Els crits d’“alcalde, alcalde” a tall de salu­tació tan­quen la segona parada d’aquest bolo i em recor­den que en la presa de pos­sessió va voler que hi fos pre­sent la mai­nada.

Atu­rats encara en la infan­tesa de l’alcalde, fem cap a la plaça del poble, antic cen­tre de Celrà. Els records fan flaire dels cala­mars a la romana “únics a la demar­cació”, pre­cisa David Pla­nas, del bar Sport i de les lle­po­lies que com­prava a Can Pep i Ca la Tre­sita quan acom­pa­nyava l’avi a missa, perquè en sor­tir, amb les 5 pes­se­tes, es com­prova una lla­mi­na­dura. “S’hi cor­ria, s’hi jugava a pilota... amb el pas dels anys el cen­tre s’ha anat des­plaçant i aquesta part ha que­dat buida”, asse­nyala. L’alcalde explica, però, que es pot recu­pe­rar la vida per­duda, reac­ti­var el movi­ment, amb la ins­tal·lació de famílies joves: “Els nens han de tor­nar-hi a córrer; la plaça s’ho mereix.”

En la con­versa a la fur­go­neta, en direcció a l’Ate­neu, en Quim Puig li fa broma sobre ser actor i ser alcalde. “Quan anava a expli­car con­tes començava dient: soc en David Pla­nas i soc con­tista i visc del cuento sense ser polític”, comenta, enri­o­lat, tot recor­dant la diferència entre la política muni­ci­pal i la que es fa en els pas­sos per­duts al Par­la­ment. “Celrà és un poble i el porto a la sang; si soc així és perquè vaig néixer aquí. Segu­ra­ment, si no hagués nas­cut a Celrà no esta­ria fent tea­tre.”

Arri­bem a l’Ate­neu de Celrà, que amaga els seus aires moder­nis­tes a la plaça de l’Esta­tut. “Aquí és on vaig començar a tocar esce­nari; no pro­fes­si­o­nal­ment, sinó amb el grup ama­teur del poble, quan tenia 15 anys”, explica. En guarda molts records entra­nya­bles de repre­sen­ta­ci­ons fetes, començant pels Pas­to­rets. Aquí va ser on el verí del tea­tre va començar a explo­tar. I l’alcalde actor recorda un punt d’inflexió con­cret, una obra que diri­gia Mercè Mas, la qual el cor­re­gia cons­tant­ment en la manera que tenia de bai­xar les esca­les. “Va ser lla­vors que vaig pen­sar que això del tea­tre s’ha d’apren­dre, s’ha d’estu­diar, no només no tenir ver­go­nyar i dir un text.” A l’Ate­neu de Celrà, l’avi també hi feia de maqui­nista de cinema, de la sala que hi havia hagut. “Amb 25 pes­se­tes veies dues pel·lícules i et com­pra­ves un Popeye”, recorda.

El teatre, l’eix vital del passeig

És un passeig nostàlgic, que evoca els records de la infantesa, però alhora amb el “verí” del teatre molt present en la trajectòria vital de David Planas però també en dos dels equipaments escollits: l’escola L’Aulet, amb les propostes artístiques destacades en el pla educatiu, i l’Ateneu. Edifici històric, construït el 1913, s’hi van programar activitats culturals. Durant la guerra, va ser un taller mecànic per als avions que hi havia al camp d’aviació de Celrà. El 1992, el va adquirir l’Ajuntament, que el va reformar, i el va convertir en el Teatre Ateneu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia