Infraestructures i serveis

Els ecologistes rebutgen l’ampliació de l’aeroport de Girona - Costa Brava

Presenten al·legacions al pla director d’Aena i sostenen que, en comptes de créixer, el complex s’hauria de redimensionar a la baixa

S’oposen a la segona pista perquè baixaran els vols regionals

Diverses entitats ambientalistes, veïnals i socials s’organitzen per mirar de frenar l’expansió de l’aeroport Girona-Costa Brava, amb al·legacions presentades al pla director que promou Aena i que tramita el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Naturalistes de Girona, XR Girona, SOS Costa Brava, Ecologistes de Catalunya, Ecologistes en Acció i Zeroport –aquesta última en contra de l’ampliació de l’aeroport i el port de Barcelona– demanen la retirada del pla director per a la infraestructura gironina. Creuen que, en comptes de créixer, el conjunt de l’aeroport hauria de tendir a un “redimensionament” d’instal·lacions a la baixa.

Les associacions signants defensen que “l’ampliació d’infraestructures aeroportuàries i el creixement de l’aviació són incompatibles amb els compromisos europeus climàtics i amb la legislació ambiental” catalana i estatal, que preveuen un 61% de reducció d’emissions respecte al 2005 per al transport. Qüestionen, en conseqüència, tant la previsió de la segona pista i el trasllat de la torre de control, com la reorganització d’aparcaments, ara infrautilitzats i en pràctic desús durant molts mesos a l’any.

En el context actual de crisi energètica i de demanda turística per la guerra a Ucraïna, les al·legacions també recorden que la baixa operativitat actual es podria veure afectada pels objectius de la UE d’eliminar vols en trajectes curts, factibles amb la nova xarxa ferroviària d’alta velocitat, i qüestionen que la demanda anterior de l’aeroport s’havia fet créixer a còpia de subvencions directes a companyies i a acords per fer incrementar la presència de turistes.

En les pròximes setmanes, les entitats emprendran altres accions de sensibilització i mobilització, com ara adhesions d’altres organitzacions a un manifest d’oposició a l’ampliació de l’aeroport, un acte informatiu amb experts i mocions en municipis i institucions que ja s’han adherit a Declaracions d’Emergència Climàtica.

LA XIFRA

4,5
milions
de passatgers seria la capacitat màxima de l’aeroport actual. Abans de la pandèmia no assolia els 2 milions.

Pendents del volum de passatgers

La configuració actual de l’aeroport gironí està dimensionada per a un pic de fins a 4,5 milions de passatgers anuals, i les entitats signants esgrimeixen que aquest topall hauria de sostenir-se durant un horitzó de fins a 5 anys perquè es pogués donar per consolidat. Els creixements exponencials registrats a principi de segle van quedar avortats a partir del 2010, quan Ryanair va començar a operar a l’aeroport barceloní del Prat. I les xifres prepandèmiques que ja no arribaven als 2 milions de passatgers anuals, en recessió arran de la derivació de Ryanair cap a Barcelona, van caure en picat el 2020 i tot just van superar els 300.000 viatgers el 2021, enmig d’una tímida recuperació que va quedar curta. Per a aquest 2022, les perspectives són més positives que els últims dos anys, tot i que encara lluny dels escenaris anteriors. I per això les entitats qüestionen el conjunt de la demanda, amb arguments que també s’inscriuen en les projeccions anteriors d’Aena que es desvien a la baixa. Pel que fa a l’estació del TAV, tampoc creuen que salvi els números.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.