Medi ambient

Sant Cugat: el canvi que costa

La ZBE s’hi va instaurar el maig del 2021, però fins al novembre no es va començar a sancionar els cotxes sense distintiu

En aquests mesos s’han reduït un 17,22% les emissions contaminants i un 11,8% el nivell de CO2

Sant Cugat del Vallès és –jun­ta­ment amb Sant Joan Despí– una de les dues pobla­ci­ons cata­la­nes que han seguit el camí de Bar­ce­lona i han ins­tau­rat una zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) als car­rers de la ciu­tat. L’espai es va acti­var l’1 de maig del 2021, però no va ser fins al novem­bre pas­sat que es va començar a san­ci­o­nar els vehi­cles sense dis­tin­tiu ambi­en­tal que incom­plien les pro­hi­bi­ci­ons de cir­cu­lar-hi. La sentència de Bar­ce­lona no afecta la ciu­tat valle­sana, però alguns veïns pen­sen que això pot can­viar mal­grat que no hi esti­guin d’acord. “Si hi ha hagut aquesta sentència a Bar­ce­lona, podria pas­sar també a Sant Cugat. Per­so­nal­ment penso que és un dis­ba­rat anul·lar la ZBE, és un tema de salut pública”, afirma Núria Fernàndez. Ella és de Bar­ce­lona però aparca el seu cotxe en un pàrquing habi­li­tat als afo­res de la ciu­tat. “El meu cotxe pot entrar a Sant Cugat, però aquí és més còmode”, afirma.

La cre­ació del Park&Ride és una de les mesu­res que va pren­dre l’Ajun­ta­ment per tal de subs­ti­tuir l’accés de cot­xes vells al muni­cipi. Una espla­nada de sorra fora de la ZBE amb con­nexió gratuïta amb el cen­tre de la ciu­tat a través d’una línia de bus cir­cu­lar. “La veri­tat és que no l’uti­litza gaire gent. Ens hores punta pot­ser el fan ser­vir 25 o 30 per­so­nes, però hi ha molta estona del dia que dono vol­tes sol”, explica Andrés Molina, con­duc­tor d’un dels busos llançadora del Park & Ride. L’Andrés és de Bar­ce­lona, però porta sis anys recor­rent els car­rers de la ciu­tat valle­sana a la cabina del con­duc­tor de diver­sos busos. “La veri­tat és que s’ha notat molt el canvi amb la imple­men­tació de la ZBE. Ara hi ha menys con­gestió en hores punta i molts més llocs al cen­tre on poder esta­ci­o­nar”, diu. Aquests ser­veis s’han rei­vin­di­cat des de l’Ajun­ta­ment mal­grat que reco­nei­xen que “es podia haver expli­cat millor i es con­ti­nua tre­ba­llant dia a dia per fer-ho”. Res­pon l’Alba Gordó, regi­dora de Sos­te­ni­bi­li­tat i comis­si­o­nada per la Crisi Climàtica de la ciu­tat. Alguns veïns, com l’Arnau Acet, però, cre­uen que “abans s’hau­ria d’actuar con­tra agents més con­ta­mi­nants que els cot­xes”.

Les dades juguen a favor

Des de l’Ajun­ta­ment de Sant Cugat ho tenen clar: “Fins que no hi hagi una sentència cap a la nos­tra ZBE no ens farem enrere.” I és que des del con­sis­tori es creu que aquesta és una bona opció per eli­mi­nar els gasos nocius al cen­tre de la ciu­tat. De fet, “l’Ajun­ta­ment té un com­promís total amb la qua­li­tat de l’aire”, explica Gordó. Fa pocs dies pre­sen­ta­ven dades per expli­car l’impacte que tenia per a la ciu­tat l’apli­cació de la ZBE. En aquests mesos s’han reduït un 17,22% les emis­si­ons con­ta­mi­nants i un 11,8% el CO2. Això s’ha detec­tat gràcies a set sen­sors repar­tits per la ciu­tat. El nom­bre de vehi­cles con­ta­mi­nants que cir­cu­len per la ciu­tat s’ha reduït un 94%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia