Societat
El govern rebutja limitar la velocitat de 80km/h
La mesura més cridanera del pla d'actuació contra la contaminació en 40 municipis de l'àrea de Barcelona, la "reducció del límit màxim de velocitat a les autopistes, autovies i carreteres principals a 80 quilòmetres per hora", no tirarà endavant. El govern ha decidit fer marxa enrere i reconduir la proposta presentada el 14 de desembre pel departament de Medi Ambient i Habitatge.
La projecte de decret que estudia ara el govern es limita a indicar que, "en una primera fase s'ha establert com a velocitat màxima recomanada 80 km/h a les vies ràpides de la zona 1 [els municipis més contaminats] i 90 km/h a les vies ràpides de la zona 2", segons el text consensuat per sis departaments del govern al qual ha tingut accés l'AVUI. El mateix text apunta que, "en una segona fase [a partir de l'1 de gener del 2009], s'ha de regular el límit màxim de velocitat de circulació per trams de via en funció de diferents paràmetres com la contaminació, la congestió, la seguretat i la capacitat de dispersió del medi atmosfèric". "El procediment per aplicar aquesta mesura serà aprovat per la comissió rectora del pla d'actuació" contra la contaminació a l'àrea de Barcelona, indica el projecte que podria ser aprovat pel govern definitivament al mes de juny.
De fet, l'oposició dins el govern a la proposta elaborada per Medi Ambient ha obligat fins i tot a canviar el títol de l'epígraf d'aquesta mesura del pla contra la contaminació. Mentre que originalment, la mesura codi STAE02 portava el títol Reducció dels límits de velocitat a les vies ràpides i reducció de la velocitat real de conducció, ha passat ara (segons l'esborrany més recent, de l'abril passat) a denominar-se, simplement, Gestió de la velocitat de circulació.
Curiosament, el nou esborrany manté les anàlisis tècniques sobre els beneficis ambientals que comportaria reduir els límits de circulació a 80 km/h a totes les autopistes, autovies i carreteres de la regió de Barcelona. Així, tant el document antic com la nova redacció destaquen que si els vehicles circulessin a menys de 80 km/h s'aconseguiria reduir un 17% la contaminació per òxids de nitrogen i un 7% la contaminació per partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres.
Apartats més ambiciosos
El pla d'actuació contra la contaminació als 40 municipis de l'àrea de Barcelona (on s'inclou la revocada limitació dels 80 per hora) es tramita legalment con un projecte de decret. En un primer annex, aquest decret defineix l'objecte del pla d'actuació, l'àmbit d'aplicació i les normes d'aplicació i seguiment. En un segon apartat de més de 400 pàgines es descriuen les mesures i actuacions executives per a cada un dels sectors afectats.
A banda de la reconsideració del límit dels 80 per hora, el projecte finalment consensuat pel govern no presenta grans diferències respecte del projecte presentat el desembre passat.
Entre els apartats més destacats es troba l'obligació de presentar un balanç d'emissions de contaminants abans d'aprovar modificacions dels plans urbanístics dels municipis afectats: és a dir, no es podrà crear nou sòl urbanitzable si no es demostra que aquesta requalificació no suposarà un augment de la contaminació. De la mateix manera, les noves activitats industrials o energètiques (o les modificacions de les ja existents) hauran de garantir mesures compensatòries per evitar un augment de la contaminació.
El pla d'actuació recull també totes les actuacions de millora de la mobilitat i el transport previstes a l'àrea de Barcelona que poden reduir la contaminació, incloent-hi accions al port i l'aeroport.
La projecte de decret que estudia ara el govern es limita a indicar que, "en una primera fase s'ha establert com a velocitat màxima recomanada 80 km/h a les vies ràpides de la zona 1 [els municipis més contaminats] i 90 km/h a les vies ràpides de la zona 2", segons el text consensuat per sis departaments del govern al qual ha tingut accés l'AVUI. El mateix text apunta que, "en una segona fase [a partir de l'1 de gener del 2009], s'ha de regular el límit màxim de velocitat de circulació per trams de via en funció de diferents paràmetres com la contaminació, la congestió, la seguretat i la capacitat de dispersió del medi atmosfèric". "El procediment per aplicar aquesta mesura serà aprovat per la comissió rectora del pla d'actuació" contra la contaminació a l'àrea de Barcelona, indica el projecte que podria ser aprovat pel govern definitivament al mes de juny.
De fet, l'oposició dins el govern a la proposta elaborada per Medi Ambient ha obligat fins i tot a canviar el títol de l'epígraf d'aquesta mesura del pla contra la contaminació. Mentre que originalment, la mesura codi STAE02 portava el títol Reducció dels límits de velocitat a les vies ràpides i reducció de la velocitat real de conducció, ha passat ara (segons l'esborrany més recent, de l'abril passat) a denominar-se, simplement, Gestió de la velocitat de circulació.
Curiosament, el nou esborrany manté les anàlisis tècniques sobre els beneficis ambientals que comportaria reduir els límits de circulació a 80 km/h a totes les autopistes, autovies i carreteres de la regió de Barcelona. Així, tant el document antic com la nova redacció destaquen que si els vehicles circulessin a menys de 80 km/h s'aconseguiria reduir un 17% la contaminació per òxids de nitrogen i un 7% la contaminació per partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres.
Apartats més ambiciosos
El pla d'actuació contra la contaminació als 40 municipis de l'àrea de Barcelona (on s'inclou la revocada limitació dels 80 per hora) es tramita legalment con un projecte de decret. En un primer annex, aquest decret defineix l'objecte del pla d'actuació, l'àmbit d'aplicació i les normes d'aplicació i seguiment. En un segon apartat de més de 400 pàgines es descriuen les mesures i actuacions executives per a cada un dels sectors afectats.
A banda de la reconsideració del límit dels 80 per hora, el projecte finalment consensuat pel govern no presenta grans diferències respecte del projecte presentat el desembre passat.
Entre els apartats més destacats es troba l'obligació de presentar un balanç d'emissions de contaminants abans d'aprovar modificacions dels plans urbanístics dels municipis afectats: és a dir, no es podrà crear nou sòl urbanitzable si no es demostra que aquesta requalificació no suposarà un augment de la contaminació. De la mateix manera, les noves activitats industrials o energètiques (o les modificacions de les ja existents) hauran de garantir mesures compensatòries per evitar un augment de la contaminació.
El pla d'actuació recull també totes les actuacions de millora de la mobilitat i el transport previstes a l'àrea de Barcelona que poden reduir la contaminació, incloent-hi accions al port i l'aeroport.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.