Societat

El capital privat finançarà les 26 estacions dels trams més avançats de la línia 9

El departament de Política Territorial va confirmar ahir que la línia 9 es finançarà en part amb capital privat. Per iniciar el procés, Ifercat –l’empresa pública responsable de la construcció de la línia– licitarà la construcció i el manteniment durant 30 anys de la meitat d’estacions de la línia per un import de 1.620 milions. Aquestes estacions corresponen a les dels ramals de l’aeroport i els dos ramals de la zona Besòs fins a Sagrera, que són els que més avançats estan de la línia. Queden per a una segona convocatòria la resta d’estacions, amb la qual cosa el finançament privat superaria els 3.000 milions, la meitat del cost de la línia, tal com ahir va avançar l’AVUI.

Per fer possible l’entrada de capital privat Ifercat ha fet una gran operació d’enginyeria financera amb la complicitat de les empreses que ja tenien adjudicades i estan construint algunes de les estacions que es tornen a adjudicar. D’acord amb el govern aquestes empreses renunciaran als seus contractes actuals, que són únicament de construcció, i retornaran els diners que se’ls està pagant per l’obra. A canvi, el govern tornarà a treure a concurs públic la construcció de les estacions i el seu manteniment en forma de concessió durant 30 anys. El concurs estarà fet a mida perquè les mateixes empreses que ara treballen en l’obra el puguin guanyar.

El conseller Nadal va assegurar que les negociacions amb les empreses havien sigut molt delicades, ja que bona part de l’obra que es readjudicarà s’està construint. Dels 1.620 milions, 773 corresponen a obres que ja han sigut adjudicades. Els 350 restants són d’estacions encara no adjudicades. Això permetrà al govern tornar a disposar dels 773 milions per seguir-los reinvertint en l’obra. “És la manera de garantir que es pugui construir la línia 9 sencera”, va admetre Nadal, ja que la continuïtat de l’obra “era extraordinàriament complicada en els terminis actuals”.
Per la seva banda, el diputat de CiU Josep Rull va instar Nadal a reconèixer que s’ha hagut de realitzar aquesta operació financera per eixugar el sobrecost generat per la mala gestió de la construcció de la línia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.