Societat

Porta oberta a acabar l'autovia Tarragona-Lleida sense refer el contracte

El PSC confia que Foment i l'adjudicatària evitaran el nou tràmit per seguir fent el túnel de Lilla

Si no hi ha acord, les obres no es reprendrien fins al 2012

Nou cop d'efecte enmig de la incertesa que envolta l'últim tram de l'autovia entre Tarragona i Montblanc, el que ha d'enllaçar la variant de Valls i la capital de la Conca de Barberà a través dels controvertits túnels de Lilla. Un dia després que el ministre de Foment, el socialista José Blanco, assegurés en seu parlamentària que l'obra –inicialment afectada per la dràstica retallada pressupostària en infraestructures i posteriorment indultada– comptarà l'any que ve amb una partida de més de vuit milions d'euros que en garantirien la continuïtat sense grans retards, ahir el PSC va fer un pas més enllà per esvair l'escepticisme que no acabava de desfer l'anunci de Blanco, ja que el fet que el ministeri mantingués que el tram es tornaria a posar a licitació –per estalviar-se un sobrecost de 24 milions– semblava impedir que l'obra es faci en uns terminis satisfactoris per als agents econòmics de Tarragona. De fet, l'opció de tornar a tramitar el projecte sembla impossibilitar la represa de les obres el 2011 i faria endarrerir-les fins al 2012, pel cap baix. A partir d'aquí, caldrien un parell d'anys més per enllestir les obres del túnel, segons ha alertat la Cambra de Comerç.

Ara, malgrat que Foment no ha inclòs l'A-27 oficialment entre les tres obres de tot l'Estat que evitaran el tràngol de la rescissió de contracte, el PSC va obrir ahir una porta perquè no calgui tornar a licitar l'últim tram. El diputat socialista al Congrés Francesc Vallès creu que el ministeri s'asseurà a negociar amb l'empresa adjudicatària, Acciona Infraestructuras, perquè la firma assumeixi una bona part del sobrecost de l'últim tram, motiu pel qual l'obra ha caigut en un cúmul de retards, i s'ajusti al màxim als 81,4 milions de l'adjudicació. És obvi que, si més no, a l'empresa li interessaria no exposar-se a quedar-se fora d'un nou concurs.

En cas que no hi hagi entesa, se li rescindiria el contracte i se l'hauria d'indemnitzar amb uns 4,5 milions, però les mateixes fonts descarten que aquest import s'inclogui en els 8,4 milions reservats per a l'A-27 amb vista a l'any que ve. “Dels vuit milions no se n'ha de restar res”, afirma Vallès, que argumenta que, si l'A-27 és prioritària, s'han de buscar “les fórmules per perdre el mínim de temps”, i això passaria per una negociació entre l'administració i l'empresa

D'altra banda, respecte a la inclusió de la T-11 Tarragona-Reus entre les obres afectades per la retallada –extrem que no havia transcendit– i rescatades abans-d'ahir per Foment, Vallès va explicar ahir que l'afectació es reduïa al tram de carretera que ara està tancat al trànsit entre l'accés a l'AP-7 i l'aeroport de Reus.

Montblanc i Valls, expectants

L'alcalde de Montblanc, Pep Andreu, es va mostrar caut, però alhora expectant, davant l'anunci de la fórmula jurídica amb què Foment vol resoldre la continuïtat de l'autovia. “Estem molt millor que ahir, tenim la represa de l'obra; el tema de la nova contractació és una altra qüestió”, va manifestar. “Hem de ser prudents i mantenir-nos al marge de la negociació entre el ministeri i Acciona”, va afegir. En canvi, tot i celebrar el canvi de postura, l'alcalde de Valls, Albert Batet, és escèptic i diu que “encara s'ha de veure la partida pressupostària que s'hi destinarà”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.