Societat

Límits a l’Opus

El papa prohibeix al prelat de l’Opus Dei ser bisbe, com era considerat fins ara

La prelatura personal ultraconservadora passa a dependre del dicasteri del clergat, amb qui haurà de passar comptes cada any

“El secretisme dels primers anys els ha perjudicat”, diu el teòleg Salvador Pié

Fer­nando Ocáriz ja no ves­teix amb els botons i l’enri­ve­tat ver­mell que llu­ei­xen els bis­bes, ni tam­poc du l’anell epis­co­pal que solia por­tar. Des del 4 d’agost, els pre­lats de l’Opus Dei ja no poden ser bis­bes, segons el que ha dis­po­sat el papa Fran­cesc en el motu pro­prio (docu­ment papal) Ad cha­risma tuen­dum (Per pro­te­gir el carisma), i per tant Ocáriz ja no podrà ves­tir les insígnies pon­ti­fi­cals, com feia sovint (i com es pre­sen­tava a la foto­gra­fia del web ofi­cial). A par­tir d’ara, si torna a ves­tir -les com un bisbe serà perquè l’hau­ran fet bisbe, però ales­ho­res haurà dei­xat de ser el pre­lat de l’Opus Dei.

Amb el docu­ment Ad cha­risma tuen­dum, fir­mat el 14 de juliol pas­sat i que va publi­car L’Osser­va­tore Romano, el papa Fran­cesc esta­bleix noves nor­mes per adap­tar la pre­la­tura per­so­nal de l’Opus Dei a la nova cons­ti­tució Pra­e­di­cate evan­ge­lium (Pre­di­queu l’Evan­geli), amb la qual Fran­cesc reforma la cúria romana, una cons­ti­tució que diu que les pre­la­tu­res per­so­nals (des del Vaticà II, quan es van apro­var, i fins ara només n’hi ha hagut una: la de l’Opus Dei) pas­sen a depen­dre del dicas­teri del cler­gat en comp­tes de la del dicas­teri (minis­teri) dels bis­bes, com fins ara. També obliga l’Opus Dei a rea­lit­zar i pre­sen­tar un informe anual sobre l’estat de la pre­la­tura i la seva acció, és a dir, que els imposa el con­trol habi­tual d’aquest dicas­teri, que és major que el quin­quen­nal que demana el dicas­teri dels bis­bes.

L’Opus Dei ha mini­mit­zat la reforma com si aquesta dis­po­sició del papa jesuïta fos menor, però el que és clar és que no ha agra­dat i que ara, a par­tir de les noves dis­po­si­ci­ons, haurà de modi­fi­car els seus esta­tuts perquè així ho deter­mina el motu pro­prio papal.

L’Opus Dei és una pre­la­tura per­so­nal (no ter­ri­to­rial) apro­vada pel papa Joan Pau II el 1982, que va cano­nit­zar-la fent sant el fun­da­dor, Josep­ma­ria Escrivá de Bala­guer (el 2014 Fran­cesc també bea­ti­fi­ca­ria el seu pri­mer suc­ces­sor, Álvaro del Por­ti­llo).

Dies després que el papa Fran­cesc publiqués el docu­ment, Fer­nando Ocáriz envi­ava una carta cir­cu­lar als fidels de la pre­la­tura amb l’accep­tació filial de les noves dis­po­si­ci­ons: “L’orde­nació epis­co­pal del pre­lat no era ni és necessària per diri­gir l’Opus Dei”, deia. I afe­gia: “El desig del papa de subrat­llar ara la dimensió carismàtica de l’Obra con­vida a reforçar l’ambi­ent de família, d’afecte i de con­fiança: el pre­lat ha de ser un guia, però, per damunt de tot, un pare.”

En el fons del canvi pro­po­sat pel papa hi ha la nova teo­lo­gia de la cons­ti­tució Pra­e­di­cate evan­ge­lium, que afecta l’orga­nit­zació de la cúria vati­cana. La volun­tat d’aquest és poten­ciar el carisma enfront de la jerar­quia (que és, de fet, l’estruc­tura bàsica de l’Opus Dei). Diu el papa (tex­tu­al­ment): “Amb aquest motu pro­prio pre­te­nem con­fir­mar la pre­la­tura de l’Opus Dei en el con­text autènti­ca­ment carismàtic de l’Església, con­cre­tant la seva orga­nit­zació d’acord amb el tes­ti­mo­ni­atge del fun­da­dor, sant Josep­ma­ria Escrivá de Bala­guer, i amb els ense­nya­ments de l’ecle­si­o­lo­gia con­ci­liar sobre les pre­la­tu­res per­so­nals.” És després, en l’arti­cle 4, quan diu [tra­ducció al català del pare Ber­nabé Dal­mau, monjo de Mont­ser­rat]: “En ple res­pecte a la natu­ra­lesa del carisma específic des­crit en l’esmen­tada Cons­ti­tució Apostòlica, es pretén reforçar el con­ven­ci­ment que, per a la pro­tecció del do par­ti­cu­lar de l’Espe­rit, convé una forma de govern basat més en el carisma que en l’auto­ri­tat jeràrquica. Per tant el pre­lat no serà dotat de l’orde epis­co­pal ni ho ha de ser.”

I en l’arti­cle 5, el papa con­creta: “Con­si­de­rant que les insígnies pon­ti­fi­cals estan reser­va­des als dotats de l’orde epis­co­pal, al pre­lat de l’Opus Dei se li con­ce­deix, per raó del seu càrrec, l’ús del títol de Pro­to­no­tari Apostòlic Super­nu­me­rari amb el de Reve­rend Mon­se­nyor i, per tant, pot uti­lit­zar les insígnies cor­res­po­nents a aquest títol.”

“Com tots els papes, Fran­cesc ha vol­gut modi­fi­car l’orga­ni­grama. El que passa és que aquest papa no s’ha limi­tat a can­viar de lloc algu­nes coses, sinó que té, de rere­fons, un plan­te­ja­ment doc­tri­nal, teològic i canònic, dife­rent del que hi havia fins ara”, diu Josep-Ignasi Sara­nyana, pre­vere incar­di­nat a l’Opus Dei, que recorda que Fran­cesc, quan va ser esco­llit, ja va dir que volia modi­fi­car la cúria per subrat­llar més encara la seva missió profètica.

“Hi ha hagut un intens debat sobre quina ori­en­tació s’havia de donar a la cúria perquè fos més eficaç des del punt de vista evan­ge­lit­za­dor. En aquest debat s’han enfron­tat dos cor­rents de pen­sa­ment: el que posa l’accent de la cúria en la jerar­quia i el que accen­tua la qüestió carismàtica. I el papa ha pri­o­rit­zat el carisma”, manté Sara­nyana.

La por de Rat­zin­ger

El teòleg Sal­va­dor Pié, catedràtic de teo­lo­gia fona­men­tal i d’ecle­si­o­lo­gia a la Facul­tat de Teo­lo­gia de Cata­lu­nya (FTC) i a la Pon­tifícia Uni­ver­si­tat Gre­go­ri­ana, rec­tor de Santa Maria del Mar, recorda que aquesta reforma no és, com insi­nua l’Opus, una dèria de Fran­cesc, i asse­gura: “Ja Joseph Rat­zin­ger abans de ser papa va adver­tir de les inten­ci­ons de l’Opus, que pre­te­nia ser una diòcesi trans­ver­sal, de tot el món, i per tant, que qui dirigís aquesta diòcesi trans­ver­sal, que no era con­gre­gació sinó una diòcesi, havia de ser un bisbe, sem­blant una mica al que passa amb els mili­tars.”

Pié explica que quan l’Opus va començar “imi­ta­ven els cas­tren­ses”, perquè la gent que volgués ser de l’Opus ho pogués ser al marge d’un ter­ri­tori. “Aquesta idea que ells tenien ja d’entrada va crear pro­ble­mes, perquè no es veia clara. I aquí va ser quan Rat­zin­ger, quan Joan Pau II estava fent el dret canònic, va fer una advertència. Ales­ho­res es va crear una comissió per estu­diar el tema i el car­de­nal Rat­zin­ger i el car­de­nal Narcís Jubany, que eren els dos caps de la comissió, ja van dir al papa: l’Opus Dei no és una diòcesi trans­ver­sal i no ha d’estar en el dret canònic en la cate­go­ria dels bis­bats com ells volen, sinó que han d’estar amb el Poble de Déu, perquè són una asso­ci­ació de cler­gues i laics.”

“Aquesta posició de Rat­zin­ger és impor­tant tenir-la en compte perquè no sem­bli, com alguns voler fer creure, que aquesta reforma d’ara és la del papa pro­gre Fran­cesc”, manté Pié. I asse­gura que ara el papa els ha dit: “Vosal­tres no sou una diòcesi trans­ver­sal, sou com una asso­ci­ació amb un carisma propi i el vos­tre supe­rior gene­ral pot tenir molts títols però no ha de ser bisbe, com no és bisbe ni el gene­ral dels jesuïtes ni el dels sale­si­ans.”

El papa el que ha fet és recol·locar l’Opus i “els ha tallat les ales”. “És molt dife­rent tenir un pre­lat que és bisbe i que ho serà fins que es mori, a tenir de pre­lat com un gene­ral de les ordes, que ho són per uns anys”, recorda Pié.

L’accent del docu­ment Ad cha­risma tuen­dum està posat a subrat­llar el carisma, que en l’Opus Dei és el tre­ball, “cer­car Déu en la vida cor­rent”. “L’Opus van ser dels pri­mers a par­lar d’una cosa ele­men­tal, i en aquest cas s’ha de reconèixer que és una cosa bona: san­ti­fi­car el tre­ball de cada dia”, diu Pié.

També, i al vol­tant del tre­ball, al llarg dels anys de tant en tant han apa­re­gut denúncies per explo­tació labo­ral. La dar­rera l’han fet 43 dones a l’Argen­tina, que ha obli­gat la pre­la­tura d’aquell país a des­men­tir que dar­rere el docu­ment del papa hi hagi el posar fi a “l’escla­vi­tud” denun­ci­ada (que l’Opus nega).

Un altre tema que envolta aquesta pre­la­tura és el secre­tisme, que els ha fet tenir mala premsa al llarg dels anys, i pel qual fins i tot se’ls ha tit­llat de “secta”. Sem­pre s’ha par­lat d’estruc­tura de poder, de gent amb molt poder. “Hi ha un tema de secre­tisme ini­cial, que mai dei­xa­ven dir als seus mem­bres si per­ta­nyien o no a l’Obra... Tot això que va pas­sar els pri­mers anys els ha fet molt mal”, admet Pié, que creu que el secre­tisme va començar “perquè l’Església en aquell moment no aca­bava de veure clar aquell tipus de diòcesi que pro­po­sa­ven, i ales­ho­res ells es van reple­gar”. També recorda que no els ha fet bé que en un cert moment, “com també van fer els jesuïtes, la seva opció fos acos­tar-se molt a la gent pode­rosa econòmica i cul­tu­ral, a les elits”, però manté que “així com dels jesuïtes se’n sabien les lleis, les lleis inter­nes de l’Opus van ser un secret molts anys”. Avui són públi­ques, i una de les nor­mes que hi ha és que per entrar a la pre­la­tura no es pot venir d’un orde religiós “perquè els fidels de l’Opus Dei no són reli­gi­o­sos”, explica Sara­nyana.

LES FRASES

Per protegir el do particular de l’Esperit convé una forma de govern basat més en el carisma que en l’autoritat jeràrquica
Papa Francesc

LES FRASES

L’ordenació episcopal del prelat no era ni és necessària per dirigir l’Opus Dei
Fernando Ocáriz
prelat de l’opus dei. En la carta als fidels de la prelatura
En el debat jerarquia ‘versus’ carisma, el papa Francesc ha prioritzat la qüestió carismàtica
Josep-Ignasi Saranyana
prevere. numerari de l’opus dei
Ja Joseph Ratzinger abans de ser papa va veure com un problema que l’Opus volgués ser una diòcesi transversal
Salvador Pié
teòleg
En el debat jerarquia ‘versus’ carisma, el papa Francesc ha prioritzat la qüestió carismàtica
Josep-Ignasi Saranyana
prevere. numerari de l’opus dei
Ratzinger abans de ser papa ja va veure com un problema que l’Opus volgués ser una diòcesi transversal
Salvador Pié
teòleg

El bisbat de Barbastre de l’Escrivá

“L’Opus Dei va créixer molt i es va engrandir des del moment en què va ser aprovada la seva prelatura fins que l’Església va fer sant el seu fundador, el 2002”, explica l’eclesiòleg Salvador Pié, que manté que a partir d’aleshores “va començar a perdre força i la prelatura ha anat quedant en segon terme, entre altres coses perquè en els darrers anys han aparegut moviments més radicals que ells, que avui ja se’ls pot considerar moderats”. El que no ha canviat és que membres de l’Opus Dei continuen situats en llocs de poder, tot i que al Vaticà, on van arribar a tenir molta influència amb Joan Pau II, ara han perdut força. L’Opus Dei va arribar a tenir tant de poder al Vaticà que l’Opus va aconseguir que l’insignificant bisbat de Barbastre, on havia nascut Escrivá de Balaguer, acabés sent un bisbat important a costa del de Lleida. Si alguna cosa estimava sant Josepmaria era el seu poble, i tot i que no hi ha proves, ningú dubta que va actuar per fer gran la mínima diòcesi que era Barbastre-Montsó. En el llibre El complot (Pagès Editors), Eugeni Casanova hi explica el que, segons ell, va ser la jugada de l’Opus –amb fidels fent pressió al Vaticà, al govern espanyol i al govern de l’Aragó– per segregar Lleida, fer gran Barbastre-Montsó i iniciar el litigi per les obres d’art.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia