Societat

El 25% de la xarxa viària presenta un alt risc d’accident

L’estudi EuroRAP del RACC evidencia el perill de les vies convencionals

La Rabassada és la més perillosa

Un 25% de les carreteres catalanes presenten un risc elevat d’accident greu. Segons l’estudi EuroRAP, que es va presentar ahir, fet pel RACC amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat i el Servei Català de Trànsit, el percentatge del període 2019-2021 s’ha reduït un 4%. A més, els deu trams de més risc són convencionals. D’altra banda, el nombre d’accidents greus ha baixat un 8,7%, si bé la mobilitat s’ha reduït només un 3%. Aquest estudi, que ha analitzat més de 6.000 km de carreteres, un 92% de la mobilitat del país, destaca que la Rabassada és el tram més perillós. La via, que enllaça Barcelona i Sant Cugat, és perillosa pels nombrosos accidents de moto: en un 88% dels sinistres greus, hi participen les motocicletes. De fet, té una mitjana de 5,7 accidents amb morts i ferits greus a l’any en el període 2019-2021. Això suposa gairebé el doble que el següent tram amb risc alt, el de Sils a Massanes, que té 3,3 accidents greus a l’any.

Un dels principals problemes que arrossega la mobilitat és la sinistralitat de les motos. En total, en un 45% d’accidents greus, hi ha estat involucrada una moto o un ciclomotor, malgrat que aquests vehicles només representen un 2,3% de la mobilitat. El 50% d’accidents greus de moto tenen lloc en un 12,4% de la longitud de la xarxa (789 km). Totes les carreteres se situen a l’àrea metropolitana i són d’alta intensitat, tret de la Rabassada.

Situació postpandèmia

En els 20 anys que fa que es publica l’estudi EuroRAP, Catalunya ha passat de dotze morts per setmana a tres. I en els darrers deu anys, el nombre de morts s’ha reduït a la meitat: de 266 el 2010 a 123 el 2020. És veritat que les dades del 2020 estan distorsionades per la pandèmia. Estem tornant a la normalitat i el nombre d’accidents està pujant. Enguany hi ha hagut 156 víctimes mortals a les vies del país, xifra inferior al 2019. El risc s’ha reduït un 6%, però l’objectiu és reduir a la meitat el nombre de morts el 2030 i deixar-les a zero el 2050, tal com marca la UE.

LA XIFRA

45
per cent
dels accidents greus inclouen la participació d’una moto.

Una desena de radars mòbils s’instal·laran el 2023

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, va parar especial atenció a la velocitat, com van fer abaixant-la en un tram de l’AP-2 per reduir accidents, tot i que es vol aconseguir la velocitat variable, que defensa el RACC. Així, instal·laran carroradars (radars mòbils) pel país: una desena la primera meitat del 2023. També va dir que els accidents de moto es produeixen per mobilitat de feina i va defensar tenir present l’entorn i considerar el paper d’autocars, motos i l’edat dels vehicles pesants. Alhora, el director general d’Infraestructures de la Generalitat, David Prat, va apel·lar a una actuació proactiva: com que les carreteres de més risc són les convencionals, sense desdoblaments, s’estan instal·lant barreres entre sentits per evitar xocs frontals, que representen el 40% dels sinistres mortals. Un fet que destaca Trànsit és la reducció general del 12,5% de l’accidentalitat després d’alliberar diversos peatges. D’altra banda, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, va recalcar que cal avançar en el disseny de convivència dels vehicles diferents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.