Medi ambient

medi ambient

urbanisme

Barcelona evitaria la meitat de morts per illa de calor amb un 30% d’arbrat

Un estudi conclou que més del 4% de les morts a les ciutats europees durant l’estiu son causades per l’efecte d’illa de calor, amb augments de temperatura de 2,26°C a la capital catalana

Bar­ce­lona podria evi­tar durant la canícula esti­val més de la mei­tat de morts per l’efecte d’illa de calor urbana si tingués arbrada el 30% de la seva superfície –avui només té amb arbres el 8,41%. És una de les con­clu­si­ons de l’estudi euro­peu sobre el feno­men que ha ela­bo­rat l’Ins­ti­tut de Salut Glo­bal de Bar­ce­lona (ISGlo­bal) a par­tir de les dades de 93 ciu­tats del con­ti­nent. L’estudi cal­cula que entre juny i agost moren a la capi­tal cata­lana una mit­jana de 363 per­so­nes com a con­seqüència de l’alta tem­pe­ra­tura.

A Bar­ce­lona la mit­jana d’aug­ment de tem­pe­ra­tura a l’inte­rior de la ciu­tat res­pecte a les zones veïnes és d’1,09ºC però pot arri­bar a una mit­jana màxima de 2,26ºC. Amb una cober­tura d’arbrat pro­pera al 30% l’estudi sosté que es podrien pre­ve­nir fins a 215 d’aque­lles 363 morts, gai­rebé el 60%. El tre­ball atri­bu­eix a l’efecte illa de calor la mort de 25 per­so­nes de cada 100.000 habi­tants, una xifra que es podria reduir en 15 per­so­nes amb l’enjar­di­na­ment de gai­rebé un terç del sòl urbà, una xifra força ambi­ci­osa per una ciu­tat amb una den­si­tat de població supe­rior a urbs cen­tre­eu­ro­pees que ocu­pen més superfície.

L’estudi publi­cat a The Lan­cet sosté que més del 4% de les morts que es pro­du­ei­xen a l’estiu a les ciu­tats són con­seqüència de les illes de calor urba­nes i que un terç es podrien evi­tar amb la cober­tura arbòria del 30% –aquests són els resul­tats mit­jans per a les 93 ciu­tats però ja hem expli­cat que a Bar­ce­lona el pronòstic és que es podrien evi­tar més de la mei­tat de les vícti­mes per xoc de calor.

“Les pre­dic­ci­ons basa­des en les emis­si­ons actu­als reve­len que les malal­ties i morts rela­ci­o­na­des amb la calor es con­ver­ti­ran en una càrrega major per als nos­tres ser­veis de salut en les pròximes dècades”, afirma Tamara Iung­man, inves­ti­ga­dora d’ISGlo­bal i pri­mera autora de l’estudi.

L’expo­sició a la calor s’ha asso­ciat amb mor­ta­li­tat pre­ma­tura, malal­ties car­di­o­res­pi­ratòries i ingres­sos hos­pi­ta­la­ris. Amb més inten­si­tat en ona­des de calor però també amb tem­pe­ra­tu­res mode­ra­da­ment altes d’estiu, apunta l’estudi. La vul­ne­ra­bi­li­tat de les ciu­tats a l’efecte illa de calor es deu a la menor vege­tació, la den­si­tat de població i les superfícies imper­me­a­bles d’edi­fi­cis i car­rers, inclòs l’asfalt.

Un equip inter­na­ci­o­nal lide­rat per Mark Nieuwen­huij­sen, direc­tor de la Ini­ci­a­tiva de Pla­ni­fi­cació Urbana, Medi Ambi­ent i Salut de ISGlo­bal, va esti­mar les taxes de mor­ta­li­tat de les per­so­nes majors de 20 anys resi­dents en 93 ciu­tats euro­pees (un total de 57 mili­ons d’habi­tants), entre juny i agost de 2015, i va reco­pi­lar dades sobre les tem­pe­ra­tu­res diàries rurals i urba­nes de cada zona. Les anàlisis es van rea­lit­zar a un nivell d’alta reso­lució (àrees de 250 m x 250 m). En pri­mer lloc, van esti­mar la mor­ta­li­tat pre­ma­tura simu­lant un esce­nari hipotètic sense illa de calor urbana. En segon lloc, van esti­mar la reducció en tem­pe­ra­tu­res que s’obtin­dria aug­men­tant la cober­tura d’arbres fins al 30%, així com les morts que podrien evi­tar-se.

En gene­ral, les ciu­tats amb majors taxes d’excés de mor­ta­li­tat per calor es tro­ba­ven en el sud i l’est d’Europa, sent aques­tes ciu­tats les que més es bene­fi­ci­a­rien d’un aug­ment de la coberta arbòria. L’estudi subrat­lla els bene­fi­cis subs­tan­ci­als de plan­tar més arbres a les ciu­tats, encara que els autors reco­nei­xen que això pot ser difícil en algu­nes ciu­tats a causa del seu dis­seny, i que plan­tar arbres ha de com­bi­nar-se amb altres inter­ven­ci­ons com a teu­la­des ver­des o altres alter­na­ti­ves per a reduir la tem­pe­ra­tura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia