Mobilitat
Avanza: el caos del bus al Baix Llobregat
El canvi de concessió al sud de la comarca ha provocat des del 2021 un rosari de queixes d’usuaris i ajuntaments
El mal estat dels vehicles provoca avaries i retards
Es comença a renovar la flota però el conflicte laboral pel sou i el descans complica el servei
N’hi ha prou amb fer petar la xerrada en una parada d’autobús o fer una ullada per les xarxes socials per constatar el profund malestar que els passatgers del sud del Baix Llobregat senten des que es va canviar la concessió dels autobusos urbans i interurbans i Avanza va assumir la gestió de 28 línies diürnes i nocturnes. Autobusos que no passen en el seu horari i que en conseqüència van atapeïts de viatgers. Que s’avarien al mig de l’autovia i cal esperar-ne un altre per fer transbordament. Que tenen les rampes espatllades, amb el problema que això representa per a persones amb cadira de rodes. Que no els funciona l’aire condicionat a l’estiu. Que tenen elements trencats, com ara el timbre d’avís, seients o la barra de subjecció –aquest diari ha estat testimoni d’aquests desperfectes–. Que donen problemes a l’hora de validar la T-Mobilitat. Un cúmul de circumstàncies, algunes atribuïbles a l’empresa i altres a l’anterior concessionària, que han acabat la paciència dels usuaris. I a les quals s’hi afegeix una altra que agreuja la precarietat del servei: la tongada de vagues que se succeeixen des del desembre, i que sumen ja 30 jornades –la de demà és per ara l’última convocada–. El malestar no s’estén només als passatgers sinó a la plantilla, que reclama una actualització salarial segons l’IPC i dos dies de descans setmanals, entre altres reclamacions.
El juliol del 2021, Avanza, una empresa saragossana que forma part de la multinacional mexicana Mobility ADO des del 2013, va guanyar el concurs del servei de bus del Baix Llobregat sud, al qual es van presentar tres empreses més. Segons fonts de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’administració competent en el transport dels viatgers dels municipis metropolitans, es va escollir Avanza més per la qualitat del servei que es preveia que oferiria que per una qüestió purament econòmica. L’AMB nega que Avanza presentés una baixa temerària que hagi repercutit en el servei, com mostra el fet que hi hagués una empresa que presentés una oferta econòmica més baixa.
El 26 de desembre del 2021 es va començar a prestar el servei. Des d’AMB destaquen les disfuncions que va provocar la complexitat d’assumir la nova flota i plantilla i de canviar les instal·lacions. Avanza va heretar 140 vehicles de Mohn i va aportar a la flota 41 vehicles propis. Aquesta aportació es va fer de forma provisional mentre durava la fabricació de la nova flota. A la complexitat previsible s’hi va afegir el deficient estat de molts autobusos de Mohn. La casuística va ser variada, ja que Avanza es va trobar amb una combinació d’antiguitat i de manteniment insuficient. Els autobusos antics poden prestar un bon servei si el manteniment és bo, assenyalen des de l’AMB, però això no va passar amb el traspàs, i el percentatge de vehicles amb problemes mecànics va ser significatiu. L’administració ja havia fet una inspecció anterior a la subrogació i va advertir a Mohn que havia de deixar la flota en bon estat. No ho va fer, i l’AMB ha iniciat un procés pel qual reclama a Mohn el pagament de 3,5 milions d’euros.
La primera crisi va arribar el gener del 2022. El servei es va veure pertorbat perquè no hi havia prou autobusos en condicions, cosa que es va resoldre fent un manteniment exhaustiu dels vehicles. El febrer del 2022 el servei es va prestar en condicions normals, normalitat que es va mantenir fins a l’abril. Una normalitat dins de la fragilitat que tenia la flota, que estava envellida i mal mantinguda.
El maig del 2022 va començar la segona etapa de problemes, derivada de la calor. Aquesta va influir en els sistemes de climatització i els motors. Va ser una afectació mecànica que es va produir també en els autobusos nous. Va haver-hi moltes avaries, més de l’habitual, i l’empresa no va tenir prou celeritat a resoldre-les. El servei va ser insuficient fins al juliol, amb autobusos que es van haver de retirar amb passatge, que va haver de ser transbordat. Això va passar més sovint de l’acceptable, i l’AMB va sancionar l’empresa amb una multa de 300.000 euros per qüestions derivades de la seva pròpia flota, no dels autobusos heretats de Mohn. Una multa va ser per les mancances de manteniment de la flota, i una segona, pel mal funcionament de les rampes d’accés.
Normalitat alterada per la vaga
A partir del setembre es va prestar el servei amb normalitat. Va baixar molt el volum de les queixes, i entre el setembre i el desembre va haver-hi força normalitat. Durant l’estiu Avanza va fer una operació molt important per reforçar el manteniment, i va abocar molts recursos per fer les reparacions. L’AMB preveu compensar Avanza per aquestes reparacions quan ingressi els 3,5 milions que reclama a Mohn. De moment se li ha avançat 200.000 euros pel manteniment extraordinari que ha hagut de fer als autobusos heretats de Mohn. No tots els vehicles presentaven deficiències, però sí en prou quantitat per alterar el servei.
Al desembre del 2022 hi havia prou normalitat i es podia preveure incorporar nous vehicles al gener, quan ja es podia materialitzar el procés de renovació de la flota. Però va esclatar un nou problema: el conveni propi de Mohn estava vençut i feia temps que comitè i empresa l’estaven negociant. La subrogació de la plantilla a Avanza va coincidir amb una inflació brutal, i els sindicats reclamen un increment salarial equivalent a la pujada de l’IPC. L’empresa, segons l’AMB, no preveia una inflació tan alta i ara una acumulació de vagues afecta el servei. Les posicions entre empresa i comitè estan molt allunyades, i els dies de vaga s’han succeït en els últims quatre mesos: cinc jornades al desembre, vuit al gener, nou al febrer i vuit al març.
El president del comitè d’empresa, Marco Daluz, explica que les principals demandes es remunten al 2019, quan el servei encara estava en mans de Mohn. Aquell va ser l’últim any en què es van actualitzar els sous. S’han congelat els del 2020, el 2021 i el 2022, “sense cap millora social” tampoc, diu. El representant de la plantilla, del sindicat CGT, destaca l’elevat nombre d’hores que es treballen: 1.811 a l’any repartides en 244 jornades. Es fan 83 dies de festa a l’any. Moltes setmanes es lliura un únic dia; d’altres, dos. La mitjana és d’un dia i mig de festa a la setmana, i ja fa anys que s’estan reclamant dos dies de descans setmanals. “La principal demanda és més dies de descans, dos a la setmana, i que no sigui a costa del sou dels treballadors. També que s’actualitzi l’IPC. El del 2020 i el 2021 ja el donem per perdut, però no estem disposats a renunciar al del 2022 i el del 2023, i més amb la pujada tan brutal que ha tingut”, explica Daluz.
Calcula en un 13% la pèrdua del poder adquisitiu des del 2019. Una altra queixa és el plus “irrisori” que es cobra per la nocturnitat, de 5 euros bruts al dia. També l’estat dels autobusos, la seva eina de treball. Reconeix que això no és responsabilitat exclusiva d’Avanza, ja que els vehicles van ser subrogats, però sí que considera que no s’ha fet un bon manteniment en els últims dos anys. “Si ens donen autobusos en bones condicions farem un bon treball”, defensa Daluz. Durant la negociació s’ha fet algun petit avenç, com l’oferta d’actualitzar el sou un 3% amb efecte retroactiu al gener del 2022. L’empresa ofereix reduir la jornada anual 11 hores. Tot plegat resulta “totalment insuficient” per a la plantilla, ja que la proposta d’increment salarial representa la meitat de la pujada de l’IPC i la reducció horària no suma ni dues jornades. Avanza, per la seva banda, no ha respost als requeriments d’aquest diari.
La vaga és el que més preocupa ara l’AMB. Al gener es va començar a renovar la flota. Hi ha previst incorporar-hi 163 autobusos en dos mesos –l’any passat en van entrar vuit de nous– i substituir així els vehicles vells. És una incorporació que ja s’està realitzant i ja han entrat a la flota 46 vehicles. És un procés que ha durat mesos, ja que s’han hagut de fabricar, matricular i adaptar als requeriments del servei. El canvi de busos s’ha notat sobretot en els recorreguts nocturns, i també s’ha creat una nova línia que dona servei exclusivament a Castelldefels, la CF2. Així mateix s’han reordenat línies, un fet que també ha provocat queixes d’usuaris.
Segons fonts de l’AMB, aquesta renovació de la flota garantirà un bon servei a partir de l’abril, però caldrà superar les mobilitzacions. No només afecten els dies que hi ha aturades sinó d’altres. A tall d’exemple, el 16 i el 17 de febrer va haver-hi vaga i el dia 20, que no n’hi havia, la disponibilitat de la flota va permetre prestar el servei al 30% de les línies E97 i E98 i al 50% de l’E80 i E95. Les vagues al taller es van notar en el manteniment dels busos ja fràgils.
Els ajuntaments fa mesos que es queixen del mal servei d’Avanza. S’han aprovat mocions en els plens municipals, i alcaldes i alcaldesses s’han reunit amb el comitè d’empresa per conèixer l’estat de les negociacions. El 10 de març, Antonio Balmón i Antoni Poveda, vicepresidents de l’AMB, es van reunir amb els consistoris afectats pel conflicte –Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi, sobretot– i van qualificar de “preocupant” el dany que el conflicte laboral està causant ara al servei. Part dels danys soferts als autobusos, segons van argumentar, van ser amb motiu d’actes de sabotatge en almenys 140 vehicles de la flota. Van demanar a empresa i sindicat que arribin a un acord, alhora que van posar en relleu la importància del pla de renovació. Les sancions a Avanza són l’únic element de pressió que pot aplicar per ara l’AMB.