Societat

“Tots el volen ara i s’examina menys”

Les autoescoles fan malabars perquè els aspirants en llista d’espera puguin pujar a examen abans de vacances

“Ens estan ofegant; només examinem dos o tres cops, la gent se’n cansa i marxen a Conca o altres llocs”

“Ens estan ofegant; tenim només dos o tres dies per examinar al mes”

La Diana pujava per pri­mer cop a exa­mi­nar-se i mitja hora després de bai­xar del cotxe encara li tre­mo­la­ven les cames.“M’he posat molt ner­vi­osa quan he vist la fila de cot­xes atu­rats per sor­tir de l’auto­pista”, jus­ti­fi­cava davant en Dan, el seu pro­fes­sor de l’auto­es­cola Ok Mataró, que acci­o­nava els pedals al pen­dent per no topar i desac­ce­le­rar el vehi­cle. La jove s’aga­fava amb resig­nació el sus­pens i amb el dubte de saber quan podrà tor­nar-ho a inten­tar. L’auto­es­cola OK Mtr, com la gran majo­ria, té una llista d’espera de qua­tre mesos per exa­mi­nar de pràcti­ques. El mateix dia de la Diana, a l’auto­es­cola puja­ven deu aspi­rants més, que volien treure’s el permís de moto o cotxe. “Podria pujar més cot­xes però amb les motos ens res­ten minuts del temps assig­nat i ens queda pen­jat per entrar un altre vehi­cle”, es queixa la res­pon­sa­ble d’aquest cen­tre, Lídia Sardà, que no entén que es pena­litzi les auto­es­co­les pel temps que tri­guen els moto­ris­tes a equi­par-se.“Estan ofe­gant el sec­tor, només exa­mi­nem dos o tres cops al mes i la gent se’n cansa i marxa cap a Conca o altres llocs amb més faci­li­tats”, es lamenta d’un com­plex sis­tema que va ins­tau­rar la DGT per limi­tar els minuts d’exa­men a par­tir dels exa­mi­na­dors i la borsa d’aspi­rants a cada cen­tre de for­mació. “Tot­hom vol el car­net per dis­fru­tar-ne a l’estiu i és quan s’exa­mina menys, fan vacan­ces i no refor­cen les bai­xes i les jubi­la­ci­ons”, denun­cia Sardà, que es resigna pel cas omís que fa la DGT a les rei­vin­di­ca­ci­ons de la Fede­ració d’Auto­es­co­les de Cata­lu­nya. “Nosal­tres no hi podem fer res i tam­poc ho posen fàcil per treure el títol d’exa­mi­na­dor i el de pro­fes­sor”, hi afe­geix en un moment en què “està en sus­pens” la dar­rera con­vo­catòria de pro­fes­so­rat que no pot fer a Cata­lu­nya la part pre­sen­cial per obte­nir el títol.

La pressió per tenir el car­net abans de l’estiu es con­ver­teix en un mal­son per fer qua­drar les pràcti­ques i els dies d’exa­men abans no arri­bin les vacan­ces d’agost. “Mires de con­tro­lar que tot­hom tin­gui el seu lloc, però tenim mol­tes quei­xes”, reco­neix Sardà, que des­men­teix que a l’estiu sigui més com­pli­cat apro­var.

L’Anna després de rumiar-ho molt, als 45 anys, ha fet un cop de cap per treure’s el car­net. “Era la meva assig­na­tura pen­dent però només tinc ganes de posar fi d’una vegada a aquesta tor­tura”, explica dece­buda de la mala experiència amb la seva pri­mera auto­es­cola on va arri­bar a tenir cinc pro­fes­sors dife­rents. Un any després ha deci­dit can­viar de cen­tre perquè no veia “després de molt insis­tir” com fer les pràcti­ques segui­des per pujar a exa­mi­nar-se. L’Anna, que havia pagat els 800 euros pel car­net al pri­mer cen­tre, ha tor­nat a pagar 490 euros per aga­far un mínim de 10 pràcti­ques. A aquesta suma hi ha d’afe­gir els 270 euros que li ha cos­tat reno­var l’expe­di­ent, per tenir dret a tor­nar a pujar a exa­men després de sus­pen­dre els dos intents. “És un dine­ral”, diu con­vençuda que la ter­cera serà la bona després de tenir “mala sort en una inter­secció molt tran­si­tada i una segona exa­mi­na­dora que no va apro­var ningú”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia