Medi ambient

Només el 10% d’usuaris han deixat el cotxe a Barcelona amb la ZBE

El RACC presenta un estudi sobre l’impacte de la seva implantació des del 2020 en el que afirma que només el 75% de persones han canviat els seus hàbits de desplaçament

Només el 10,5% d’usu­a­ris habi­tu­als del cotxe han dei­xat d’uti­lit­zar-lo per des­plaçar-se per Bar­ce­lona des que es va posar en fun­ci­o­na­ment la Zona de Bai­xes Emis­si­ons (ZBE). Aquesta és una de les xifres que va posar sobre la taula ahir el direc­tor de l’Àrea de Mobi­li­tat del RACC, Cris­tian Bar­dají, arran de la pre­sen­tació de l’Estudi de l’impacte i accep­tació de la ZBE de Bar­ce­lona, en el que es cons­tata que el 75% de les per­so­nes afir­men no haver can­viat els hàbits de mobi­li­tat, segons recull l’ACN.

Tot i que el 51% dels ciu­ta­dans estan a favor de la ZBE, només el 10,5% dels usu­a­ris habi­tu­als de cotxe han can­viat la manera de des­plaçar-se a par­tir de la implan­tació. D’aquests, un 82% uti­litza el trans­port públic, un 12% s’ha pas­sat a la moto i un 6% es des­plaça a peu, en bici o pati­net. Qua­tre de cada 10 enques­tats sus­pe­nen la gestió de la ZBE. L’enquesta s’ha fet a un miler de per­so­nes.

De les per­so­nes que han can­viat de cotxe a trans­port públic, el 42% ho han fet perquè al seu vehi­cle no li cor­res­po­nia cap eti­queta de la DGT, i el 58% asse­gura que ja es plan­te­java can­viar de moda­li­tat abans de la ZBE. La mei­tat dels nous usu­a­ris de trans­port públic ha mani­fes­tat, però, que el seu des­plaçament habi­tual ha empit­jo­rat. La mei­tat creu que és més lent, un 31% diu que és més com­pli­cat, un 13%, més incòmode i un 6%, més can­sat. Només el 29% dels nous usu­a­ris apunta que els seus tra­jec­tes han millo­rat. L’estudi asse­nyala que el 64% dels que han des­ba­lles­tat el seu vehi­cle no coneix la T-Verda, la tar­geta que pro­por­ci­ona des­plaçaments gratuïts en el trans­port públic durant tres anys.

Per altra banda, un 16% dels usu­a­ris que es des­pla­cen actu­al­ment en cotxe o moto han adqui­rit un vehi­cle nou, el 57% dels quals són resi­dents de l’àrea metro­po­li­tana. Mal­grat la nor­ma­tiva, només el 4% ha adqui­rit un vehi­cle 100% elèctric, elèctric hídrid endo­lla­ble amb 40 quilòmetres d’auto­no­mia o de pila de com­bus­ti­ble. Un 7% ha com­prat un vehi­cle d’eti­queta B (groga).

L’edat mit­jana del parc de vehi­cles con­ti­nua superant els 10 anys. El 2021, l’edat mit­jana era d’11,7 anys, un 0,2% més que el 2019 (11,5 anys). Sobre el repar­ti­ment de vehi­cles segons el seu dis­tin­tiu ambi­en­tal, s’obser­ven “lleu­gers” can­vis entre el 2019 i el 2021: els vehi­cles amb eti­queta C, 0 i ECO s’han incre­men­tat, i els vehi­cles amb eti­queta groga, i sense dis­tin­tiu han dis­minuït un 2 i un 6% res­pec­ti­va­ment.

A Bar­ce­lona la ZBE afecta 95 quilòmetres qua­drats: la ciu­tat de Bar­ce­lona excepte els bar­ris de Vall­vi­drera, el Tibi­dabo, les Pla­nes i Zona Franca. Així com bar­ris d’altres muni­ci­pis: l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Cor­nellà, Esplu­gues i Sant Adrià del Besòs.

Més muni­ci­pis

Més de la mei­tat dels enques­tat opi­nen que la resta de muni­ci­pis de l’àrea metro­po­li­tana hau­rien de tenir els matei­xos cri­te­ris per faci­li­tar la com­prensió als usu­a­ris. Els resi­dents de fora de Bar­ce­lona són els que mani­fes­ten més afec­tació a la mobi­li­tat (26%).

El 55% dels enques­tats afirma que no està d’acord amb aug­men­tar la res­tricció dels vehi­cles amb eti­queta B a la zona, i el 68% asse­gura que no està d’acord amb apli­car un peatge urbà per entrar a Bar­ce­lona. Aquesta xifra que arriba al 72% entre els resi­dents de l’àrea metro­po­li­tana.

Recàrrega elèctrica insu­fi­ci­ent

El 64% dels enques­tats han suspès la infra­es­truc­tura de punts de recàrrega elèctrica de la ZBE, i asse­gu­ren que la veuen “insu­fi­ci­ent”. En canvi, un 72% aprova la xarxa ciclista urbana, i un 64% la metro­po­li­tana. Pel que fa al trans­port públic, el 29% asse­gura que és fia­ble, acces­si­ble i prou extensa i set de cada 10 usu­a­ris l’apro­ven.

Bar­dají ha asse­gu­rat que la ZBE de Bar­ce­lona “neces­sita millo­rar”, lamen­tant que la nor­ma­tiva vigent no és prou clara i ha dit que calen incen­tius “més direc­tes” per reno­var el parc de vehi­cles. A banda, Bar­dají ha asse­nya­lat que és “impor­tant” tenir en compte l’accep­tació social de la mesura i el seu asso­li­ment. Bar­dají ha apun­tat que actu­al­ment el preu del trans­port públic no és un pro­blema gràcies a les sub­ven­ci­ons i ha aler­tat que, a la llarga, si les infra­es­truc­tu­res de trans­port públic no són prou bones “a la mínima es des­farà el canvi”.

El RACC reco­mana impul­sar el fun­ci­o­na­ment i regu­lació igua­litària de les ZBE en muni­ci­pis pro­pers, impul­sar una APP que faci­liti el regis­tre del vehi­cle i l’auto­rit­zació diària per cir­cu­lar per la ZBE, i fomen­tar la com­pa­ració de dades diàries per tal que el sis­tema de con­trol sigui més àgil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia