Infraestructures i serveis

El TSJC atura el projecte de la variant de Vilafant

El tribunal dóna la raó als veïns i recorda que el traçat previst per a la via no ha tingut en compte els informes competents que el qüestionen

El Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSCJ) ha orde­nat blo­que­jar el pro­jecte de la vari­ant de Vila­fant, a l’Alt Empordà. D’aquesta manera, el tri­bu­nal dóna la raó als veïns del muni­cipi, perquè con­si­dera que el pro­jecte s’havia apro­vat sense tenir en compte els infor­mes de les admi­nis­tra­ci­ons com­pe­tents en els ter­renys per on hau­ria pas­sat la vari­ant.

Segons informa l’ACN, la sentència del TSJC fa referència a l’informe des­fa­vo­ra­ble del Minis­teri de Foment, on sol·licita que es faci un estudi de mobi­li­tat i es replan­te­gin les mides de la rotonda d’accés a Avi­nyo­net de Puig­ventós (Alt Empordà) abans de tirar la vari­ant enda­vant. El por­ta­veu de la pla­ta­forma No a la Vari­ant, Jordi Puig, cele­bra la sentència que diu que “ha estat un toc d’atenció a l’admi­nis­tració”.

“Fins ara, les admi­nis­tra­ci­ons han actuat amb supèrbia i el procés que s’ha seguit a Vila­fant amb la vari­ant n’era un clar exem­ple”, denun­cia Puig, que es mos­tra espe­rançat amb el fet que aquesta sentència sigui “un punt d’inflexió en la forma que tenen de pro­ce­dir”. En aquesta línia, el por­ta­veu insis­teix a dir que “no pot ser que l’admi­nis­tració se salti la nor­ma­tiva” i creu que “aquest toc d’atenció, que s’ha fet des de la justícia, és impor­tant”.

A par­tir d’aquest punt, les tres pla­ta­for­mes que han encapçalat la lluita con­tra la vari­ant els dar­rers anys (No a la Vari­ant de Vila­fant, Ins­ti­tució Alt Empor­da­nesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (IADEN) i Amics del Manol i Palol Sabaldòria) empren­dran un nou full de ruta. “Volem fer enten­dre a les admi­nis­tra­ci­ons que la soci­e­tat demana un model de relació amb l’entorn dife­rent”, deta­lla Puig, que diu que “el que cal no són més vies ràpides que fomen­tin la mobi­li­tat en vehi­cles pri­vats, sinó que es facin infra­es­truc­tu­res per pro­moure el trans­port públic”.

En la mateixa línia, els grups en defensa del ter­ri­tori dema­nen que “s’inver­teixi en car­rils bici” per fomen­tar aquest trans­port i reduir emis­si­ons. “Estar a 30 graus a tocar del mes d’octu­bre fa evi­dent el canvi climàtic i que cal reduir emis­si­ons”, refle­xi­ona davant l’ACN Jordi Puig, que diu que la vari­ant “era una infra­es­truc­tura inne­cessària, des­pro­por­ci­o­nada i sense cap sen­tit” per con­tri­buir, pre­ci­sa­ment, en l’aug­ment de tem­pe­ra­tu­res i en cele­bra el blo­queig.

“La sentència ha estat una gran ale­gria perquè dona la raó a tota la ciu­ta­da­nia, que des de feia dos anys i mig cons­ta­tava que la inter­venció dels Ajun­ta­ments de la zona i la Dipu­tació de Girona no anava d’acord amb la llei”, explica el por­ta­veu de la pla­ta­forma No a la Vari­ant de Vila­fant, que diu que el pro­jecte estava en una fase “avançada” i que ja hi havia pro­pi­e­ta­ris a qui s’havia pagat l’expro­pi­ació del ter­reny.

Aquest diu­menge a les onze del matí, les pla­ta­for­mes en defensa del ter­ri­tori i que s’opo­sen a la cons­trucció de la vari­ant de Vila­fant havien con­vo­cat una con­cen­tració per denun­ciar el pro­jecte. Un acte que es man­tindrà i “ser­virà per cele­brar el punt d’inflexió”. La con­vo­catòria reu­nirà els par­ti­ci­pants a l’alzina de Can Puig Mas­sa­net, un arbre cata­lo­gat per la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya i que està a tocar del traçat del pro­jecte de la vari­ant.

El traçat

A la zona on estava pro­jec­tada la vari­ant de Vila­fant ara hi ha la car­re­tera GIP-5129, que uneix Vila­fant amb Bor­rassà (Alt Empordà). La volun­tat de la Dipu­tació de Girona era con­ver­tir el recor­re­gut actu­al­ment sinuós en una línia recta. El pro­jecte de la vari­ant, amb un pres­su­post de 3,6 mili­ons d’euros, incloïa també un pont sobre el riu Manol de 120 metres de llar­gada i uns 100 metres d’alçada. La Dipu­tació sosté que no es tracta d’una nova vari­ant, sinó d’unes obres de millora del traçat actual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.