Infraestructures i serveis

negociacions per a la investidura

PSOE i ERC acorden el traspàs “integral” de Rodalies

Els republicans asseguren que el document pactat inclou vies, trens i recursos

El PSOE i ERC haurien pactat el traspàs integral i progressiu de Rodalies a la Generalitat segons ha avançat TV3 i confirmat l’agència ACN. Fonts dels republicans asseguren que el document pactat entre ambdós inclou l’expressió “traspàs integral“ i contempla que la Generalitat assumeixi les vies i infraestructura, els trens i els recursos per finançar el servei. Sense conèixer el contingut, el sindicat de maquinistes de Renfe, Semaf, ja s’hi ha oposat mentre UGT i CC.OO han demanat transparència i participació en el procés de transferència tot recordant que serà un procés “complex”. Des de la part catalana s’ha confirmat que caldrà establir un calendari per a l’assumpció progressiva de la xarxa ferroviària i que s’haurà de fer una valoració a fons sobre el pressupost que l’Estat haurà de garantir a la Generalitat per finançar el servei, una valoració que avui no es pot calcular encara. Sí que se sap que el dèficit que l’Estat assumeix anualment a Renfe pel seu servei a Catalunya és d’uns 350 milions perquè els ingressos tarifaris de la companyia no cobreixen el cost del servei.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha suspès aquest matí la visita que tenia prevista al Port de Barcelona mentre, per altra banda, s’ha conegut que el ministre de la Presidència espanyol, Félix Bolaños, es troba a la capital catalana per tancar els acords per a la investidura. El traspàs complet era una de les condicions que ERC exigia per a la investidura de Pedro Sánchez per tal d’assumir un servei ferroviari de rodalies i regionals que no es va arribar a traspassar en l’etapa del socialista José Luis Rodríguez Zapatero a la Moncloa i del govern tripartit a la Generalitat.

Traspàs frustrat

El traspàs del servei ferroviari formava part d’un dels acords de reforma de l’Estatut entre els governs de Rodríguez Zapatero i Pasqual Maragall però la negativa del govern de l’Estat, l’administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif) i els mateixos sindicats de Renfe així com l’empresa operadora va fer que fos només parcial. Des de Madrid no s’acceptava que la Generalitat fos el titular i gestor de les vies, catenàries i trens del servei i, finalment, el govern català només va acabar assumint la gestió dels horaris, freqüències i preus de pas dels trens.

L’acord per traspassar el servei el van signar el dimarts 29 de desembre del 2009 el conseller d’Interior, Joan Saura (ICV) i el ministre de Política Territorial, Manuel Chaves (PSOE). El traspàs es feia efectiu a partir de l’1 de gener del 2010 i suposava que l’Estat subrogava a la Generalitat el contracte programa amb Renfe de prestació del servei que estaria vigent fins al 31 de desembre del 2010, quan s’hauria de renovar. Però la Generalitat ja no arribaria mai a signar el contracte amb Renfe –quan aquell termini arriba a la fi, el contracte decau i l’Estat recupera aquesta potestat sobre Renfe. Aquell mateix gener s’havia de constituir la ponència entre els dos governs per abordar el traspàs dels serveis regionals de Renfe.

Pla inversor congelat

Tot i els compromisos reiterats dels governs de Zapatero, primer, i del popular Mariano Rajoy, després, amb la presentació de diversos Plans de Rodalies sobre inversions en renovació d’infraestructures, les avaries i incidències als trens de proximitat s’han anat repetint al llarg d’una dècada –el traspàs es feia ja en plena contracció dels pressupostos públics per la crisi financera i immobiliària del 2008 i el pla inversor a Rodalies es va congelar.

El Govern es planta

Després del xoc polític i jurídic que culmina amb el referèndum d’independència del 2017, el govern socialista de Pedro Sánchez reprèn la inversió a la xarxa ferroviària estatal de Catalunya amb el seu propi Pla de Rodalies però el govern d’ERC i Junts canvia d’estratègia i es planta. Deixen de reclamar infructuosament a l’Estat que els traspassi el contracte programa i el 2 d’agost del 2021 es neguen a signar-lo com els demana el ministeri de Transports fins que no s’acordi el traspàs integral del servei. Ha estat una posició de força que han compartit els exconsellers Puigneró (Junts) i Fernández (ERC) i l’actual titular del departament, Ester Capella (ERC), en l’executiu de Pere Aragonès per tal de forçar el traspàs. Fins al punt que Renfe va arribar a amenaçar de no comprar 101 nous trens per a Rodalies si no es signava el contracte programa –finalment van haver de cedir davant la posició inamovible del govern català.

De fet, a l’Estat espanyol com una excepció a bona part d’Europa Renfe continua sent una empresa pública que, a la pràctica, funciona com un organisme més de l’Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.