Hola, estiu, adeu, metro
Des de demà, les línies 5 i 2 del servei metropolità de Barcelona estan tallades parcialment per l’inici d’unes obres
Els treballs de millora de la infraestructura que es fan de juny a agost suposaran una inversió de 25 milions d’euros
En una gran ciutat com és Barcelona, l’estiu és sinònim d’obres. La idea és aprofitar els mesos en què l’activitat es relaxa una mica, per la marxa de vacances de molts ciutadans, per aixecar carrers, asfaltar i fer obres que la resta de l’any són més molestes, perquè interfereixen en el sempre atrafegat dia a dia. Aquest criteri es fa servir per actuar en superfície, però també per fer obres al subsol, i més concretament a la xarxa de metro, que aquest estiu tornarà a viure una important afectació.
Perquè si demà comença l’estiu, demà passat –primer dia laborable de la setmana– també comencen les obres al metro, que enguany afectaran quatre línies. Ja va passar l’any passat, quan es va treballar al llarg del tram central de la línia 4 (groga), fet que va deixar aquesta connexió ràpida a la platja fora de servei durant els mesos de la canícula.
La responsabilitat de les obres és de la Generalitat de Catalunya, a través de la direcció general d’Infraestructures de Mobilitat i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Entre les dues administracions assumeixen el cost dels 25 milions d’inversió, segons va informar la mateixa TMB en un comunicat.
Des de dimarts, dia 25, es veuran afectades dues línies, la línia 5 (blava) i la línia 2 (lila), amb trams importants del seu recorregut que quedaran fora de servei.
A la línia 5, les obres interrompran el servei entre les estacions de Collblanc i Cornellà Centre, que és final de línia. Aquest tram quedarà fora de servei fins al dia 1 de setembre, amb afectació directa a les estacions de Gavarra, Sant Ildefons, Can Boixeres, Can Vidalet, Pubilla Cases i Ernest Lluch. El que s’hi farà serà una renovació de la via que ha arribat al final de la vida útil. Hi haurà un bus que donarà servei entre Cornellà Centre i Collblanc, però que no pararà a Can Vidalet. Entre aquesta estació i Can Serra hi haurà un altre bus per garantir la connectivitat dels veïns.
En aquest cas, les obres les assumeix TMB i significaran un conjunt de millores com ara la recrescuda de l’andana, la millora de l’accessibilitat, la reducció de les vibracions i un increment de la capacitat de freqüències. La línia 5 és una de les que està sotmesa a més desgast perquè és la segona més utilitzada, després de la línia 1 (vermella) i una de les seves estacions, Diagonal, és la que va registrar més validacions durant l’any passat.
Pel que fa a la línia 2, les obres també començaran dimarts i suposaran el tall entre Sagrada Família i Paral·lel. S’hi renovaran elements de la via com són les fixacions i això eliminarà vibracions. Aquest tram no tindrà un servei de bus alternatiu i es recomana fer servir la línia 3 com a substitut per anar des de l’Eixample cap al Paral·lel.
Les altres dues línies de metro afectades són la 4, entre Selva de Mar, a la Verneda, i La Pau, entre el 27 de juliol i el 22 d’agost, i el tram de la línia 10 entre Gorg i La Salut, del 5 al 25 d’agost. En el cas de la línia 10, es posarà en funcionament un bus especial per facilitar el desplaçament dels viatgers, mentre que en el cas de la línia 4 no s’ha considerat necessari posar en marxa cap sistema alternatiu de transport.