educació
Educació rep 3.516 reclamacions per les adjudicacions de docents
Representa un 5,3% del total de les 65.519 sol·licituds tramitades
Educació ha rebut 3.516 reclamacions per les adjudicacions d’estiu de personal docent, xifra que representa un 5,3% sobre el total de les 65.519 sol·licituds que hi ha hagut. El retard en les adjudicacions de places provisionals de docents, que el departament va dir que anunciaria a principis de juliol i al final es van publicar el dilluns 15, ha provocat les crítiques dels sindicats, que van convocar una protesta davant la seu d’Educació fa dues setmanes. Des de la conselleria es va justificar el retard per l’increment del nombre de funcionaris en pràctiques que calia col·locar, després del concurs d’oposicions i el procés d’estabilització convocats els dos últims anys. Un cop fetes les adjudicacions de les places, hi va haver moltes queixes de docents, que han vist com els enviaven a centres educatius a molta distància del seu domicili (del Pirineu al Maresme, per exemple). També hi ha hagut queixes de professors i mestres que han vist com hauran de fer el període de pràctiques per poder ser funcionaris en especialitats que no són les seves.
Segons les dades facilitades per Educació a l’ACN, el número de funcionaris que han demanat una plaça provisional ha estat de 35.428 (el 74,57% de les places a adjudicar), mentre que l’any passat va ser de 17.882 (el 40,33% de les places a adjudicar). El 2022 la xifra va ser d’11.166 (el 26% de places a adjudicar).
Davant les queixes, Educació ha remarcat aquests dies que a diferència d’un docent interí, el funcionari només pot ocupar una plaça a jornada sencera que li ha de ser adjudicada d’ofici si no es pot complir amb la voluntat expressada per l’opositor, en funció de l’especialitat i la proximitat territorial, si davant d’ell hi ha altres opositors amb més puntuació. A més, la mateixa consellera, Anna Simó, va assegurar fa uns dies que el 97% dels docents ha obtingut plaça en una de les primeres tres comarques de la seva sol·licitud.
Els sindicats docents també han denunciat aquestes últimes setmanes, que el departament ha variat algunes de les condicions prèvies que s’establien a les sol·licituds, com ara que ja no és necessari demanar expressament centres d’alta complexitat perquè se n’atorguin. Consideren també que més enllà del volum de persones a col·locar, la situació s’ha vist dificultada pel decret de plantilles i pel decret de direcció, dues normes que permeten les direccions dels centres educatius públics confeccionar fins al 51% de la plantilla de professors a mida.