societat
El Sindicat de Manters denuncia problemes per accedir a classes de català
Òmnium recorda que l’oferta de places és insuficient per als 2,3 milions de persones que volen aprendre o millorar la llengua
El Sindicat de Manters ha denunciat els problemes per accedir a les classes de català del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL). En un llarg missatge a la xarxa social X, l’entitat ha assegurat que el primer dia d’inscripció, aquest dilluns, va ser “gairebé impossible” apuntar-se per les dificultats que s’han trobat a l’hora de fer la gestió, ja sigui en persona per l’acumulació de gent que feia cua de forma presencial, o a través de la web, on hi va haver problemes de connexió i es va arribar a col·lapsar. “Inscriure’s a classes de català és més difícil que aconseguir entrades per a Oasis”, ha ironitzat el Sindicat en el missatge. També ha expressat la seva queixa perquè el període d’inscripció només dura dos dies, va començar aquest dilluns i acaba aquest dimarts 17 de setembre: “Només dos dies i a més, només en horari laboral”. “Aprendre català, a diferència de comprar entrades per un concert, és un dret que l’administració hauria de garantir a tothom qui arriba a Catalunya”, lamenten.
Inscriure’s a classes de català és més difícil que aconseguir entrades per un concert d’Oasis.
— ✳️ Sindicato Mantero BCN (@sindicatomanter) September 16, 2024
Avui s’han obert les inscripcions als cursos del @cpnlcat. Les persones migrades volem aprendre català, però l’administració ho fa gairebé impossible. Us ho expliquem en aquest fil 👇🏿 pic.twitter.com/9Ui0tLu8Jr
La queixa del Sindicat de Manters sobre els problemes per accedir a les classes de català coincideix amb la reclamació de fa temps d’Òmnium Cultural sobre la “insuficient” oferta actual de places per aprendre català. El president d’Òmnium, Xavier Antich, ha assegurat a través de les xarxes socials de l’entitat i en declaracions a l’ACN, que segons l’Enquesta d’Usos Lingüístics, hi ha 2,3 milions de persones que “volen aprendre o millorar el català” i no saben com fer-ho perquè “l’actual oferta institucional supera, en molt poc, 100.000 l’any”.
🚨2,3 milions de persones volen aprendre o millorar el seu català, però l'oferta actual de places per aprendre'l és insuficient.
— Òmnium Cultural (@omnium) September 15, 2024
El català és l'eina més important per construir un país cohesionat del qual tothom se senti part, sigui quin sigui el seu origen.
Prioritat de… pic.twitter.com/c9sKsQLUIa
Des de la Generalitat, la consellera i portaveu del govern, Sílvia Paneque, ha assegurat en la roda de premsa posterior al conselle executiu que són“conscients” del problema i que la nova conselleria de Política Lingüística ja està treballant per “donar resposta a aquesta situació”.
Des del Consorci de Normalització Lingüística, també en un fil a X, han “lamentat profundament” no haver pogut atendre “l’alta demanda” que hi ha hagut en alguns llocs i que ha fet que s’hagin cobert totes les places en alguns cursos. També han assegurat que treballen per “continuar ampliant l’oferta de cursos i el foment de l’ús, i esperem superar les 100.000 inscripcions anuals”.
De fet, asseguren que l’objectiu del CPNL és “arribar al màxim de persones que volen aprendre català” i que la creació de la nova Conselleria de Política Lingüística és “un pas fonamental per millorar i incrementar l’oferta de cursos en horaris, localitats i nivells disponibles”.
Problemes
Des del Sindicat de Manters consideren que el procés d’inscripció és “complex” i en algunes ocasions ha donat “error”. També reclama que els horaris dels cursos que s’ofereixin siguin compatibles amb la feina o amb la conciliació familiar. També lamenten que no hi hagi atenció telefònica i en molts casos tampoc hi ha hagut possibilitat d’apuntar-se als cursos presencialment perquè les oficines estaven “col·lapsades”. L’entitat demana a l’administració “que es posi les piles”, perquè hi ha “milers de persones” que voldrien apuntar-se a classes de català i “després de tot el periple, un any més” es queden “sense poder fer-ho”.