Societat

societat

Mor Oliviero Toscani el fotògraf italià que va revolucionar la publicitat

Autor de les campanyes provocatives i de denúncia social de la marca Benetton

El fotògraf i publi­cista italià, Oli­vi­ero Tos­cani, reco­ne­gut per les seves pro­vo­ca­ti­ves cam­pa­nyes publi­citàries amb la marca de moda Benet­ton, ha mort aquest dilluns, als 82 anys, a causa de l’amiloïdosi, una malal­tia sense cura que patia des de fa anys, segons han infor­mat mit­jans del seu país.

Nas­cut a Milà (Itàlia) l’any 1942, el seu pare era foto­pe­ri­o­dista, i ell va deci­dir seguir-li els pas­sos. Va estu­diar foto­gra­fia a la Uni­ver­si­tat de les Arts de Zúric i des d’ales­ho­res es va con­ver­tir en l’ombra de dar­rere de grans cam­pa­nyes publi­citàries de mar­ques com Esprit, Cha­nel, Robe di Kappa, Fio­rucci, Pre­na­tal, Inter, Snai, Toyota, Arte­mide, o Woolworth, entre mol­tes altres. També va tre­ba­llar fent foto­gra­fies per revis­tes del sec­tor de la moda com Elle, Vogue, GQ, Har­per’s Bazaar, Esquire, Stern o Libe­ra­tion. Però és espe­ci­al­ment a par­tir de la dècada dels vui­tanta quan el seu nom va revo­lu­ci­o­nar el món de la publi­ci­tat amb la marca Uni­ted Colors of Benet­ton. Les seves cam­pa­nyes cre­a­ti­ves i pro­vo­ca­do­res van dur la firma a trans­for­mar-se en una de les més cone­gu­des del món. Per exem­ple, una de les publi­ci­tats més famo­ses con­te­nia una foto­gra­fia d’un malalt de sida, a un llit d’hos­pi­tal, rode­jat de fami­li­ars dol­guts; altres incloïen al·lusi­ons al racisme, la guerra, la religió o la pena de mort. Sem­pre des d’un punt incòmode i pro­vo­ca­tiu. Va posar en cir­cu­lació el con­cepte cone­gut com a shock­ver­ti­sing (publi­ci­tat d’impacte). Actu­al­ment aquest llen­guatge ha esde­vin­gut més comú, però en aquell moment va ser tota una revo­lució.

Al llarg de la seva vida també va retra­tar grans estre­lles com John Len­non, Muham­mad Ali, Lou Reed, Mick Jag­ger o Fede­rico Fellini, a més de grans models com Cindy Craw­ford, Naomi Camp­bell, Clau­dia Schif­fer o Monica Bellucci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia