Societat

Denuncien a consum onze comerços per no retolar en català

L’Ajuntament de Salt ha derivat a l’Agència Catalana de Consum els casos d’onze comerços del municipi que incompleixen la Llei de política lingüística pel que fa a la retolació comercial, ja que no hi figura el català. Aquest tràmit, segons informa el consistori en una nota de premsa, s’ha fet després que l’Àrea de Comerç hagi fet durant el 2024 tot un seguit de visites informatives a diverses zones comercials de diferents barris saltencs. En una primera visita s’informava de l’incompliment normatiu i se’ls demanava que adaptessin la retolació de l’establiment a la legislació vigent.

En aquest sentit, se’ls comunicava i informava que havien de tenir en compte que la Llei de política lingüística, en l’article 32.3, estableix que “la senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix i els documents d’oferta de serveis per als usuaris i consumidors dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català”. Això suposa que el nom de la botiga pot ser el que s’esculli, però no aquells elements que fan referència a l’activitat que, com a mínim, ha de ser en català, sense detriment que també hi puguin figurar en qualsevol altre idioma.

Passats uns tres mesos, els tècnics repetien la visita per comprovar si el comerç havia realitzat l’adaptació i, en cas que no fos així, es feia una tercera visita de seguiment per iniciar el procés per derivar el cas davant de l’Agència Catalana de Consum, que té potestat sancionadora. Ara s’ha fet la tramesa d’aquests primers onze casos, però des de l’Àrea Municipal de Comerç ja es treballa amb nous casos d’establiments que segueixen sense complir la normativa i també es portaran a l’Agència Catalana de Consum perquè puguin seguir l’expedient i duguin a terme les accions pertinents derivades de l’incompliment legal.

La regidora de Desenvolupament Local, Núria Heras, assenyala que “com a govern municipal tenim la ferma voluntat i el deure de defensar la llengua catalana i fer complir la normativa vigent, per això, des de l’Àrea de Comerç fa mesos que fem inspeccions informatives als locals comercials per fer complir la Llei de política lingüística”. La mateixa responsable municipal explica que “de la feina de visites que hem fet també hem trobat cinc establiments que en les noves visites havien fet l’adaptació i al rètol ja hi figurava l’activitat en català. Poden semblar pocs, però es tracta de fer aquesta feina pedagògica i que cada cop més comerços siguin conscients de la normativa i incorporin el català des de l’inici”.

‘El teu negoci, en català’

L’acció municipal ha anat en paral·lel i de manera coordinada amb tres campanyes de sensibilització al comerç saltenc que s’han impulsat des de l’Oficina de Català de Salt del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL).

Així, per exemple, es va impulsar la campanya ‘El teu negoci, en català’ amb l’objectiu d’informar els comerços del municipi de l’obligació de l’acompliment de la legislació lingüística i dels drets del consumidors. Es va analitzar la situació de més de 170 establiments comercials de la zona centre per comprovar la retolació identificativa i informativa, així com la llengua de salutació i adequació. I entre els mesos de juliol i l’octubre, es van visitar fins a 56 comerços per fer-los arribar informació detallada de la legislació i els drets dels clients en matèria lingüística, tant pel que fa a l’atenció al públic com a la retolació que anuncia l’activitat. A banda de donar la informació, l’Oficina de Català a Salt els oferia els serveis del CPNL per fer assessorament, així com el servei de revisió i traducció de textos.

En paral·lel, s’ha fet la campanya ‘Comerços Aprenents’, que dota de formació bàsica d’atenció al públic una botiga o negoci, i la campanya de difusió del Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL), en què també es feia arribar informació i assessorament lingüístic a tots els establiments comercials.

La responsable de l’Oficina de Salt, Esther Alemany, assenyala que “en les inspeccions i visites ens adonem que molts comerciants no coneixen la normativa i cal fer aquest esforç de difusió de forma coordinada entre els diferents agents del territori”.

Aquesta és una de les línies d’actuació de l’Oficina de Català a Salt que se sumen a la quarantena de cursos de català que ofereix anualment i que han arribat a 775 persones durant el 2024; els programes de Voluntariat per la llengua, amb 20 parelles lingüístiques més constituïdes a finals de l’any passat i amb catorze establiments i set entitats col·laboradores que s’hi han sumat; la campanya del TotJoc que difon jocs en català, o activitats d’aprenentatge no formal com la Passejada literària, l’espectacle de ‘Les Veus de Salt’, visites guiades o els clubs de lectura fàcil en català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia