Societat

Sense TGV a França fins al 2012

Infraestructures

El TGV no unirà Cata­lu­nya amb França fins al 2012. Ho farà tres anys després del que va pro­me­tre la minis­tra de Foment, Mag­da­lena Álva­rez, quan es va fer càrrec del minis­teri de Foment. Es tracta d’un nou retard per a la col·lecció de la línia d’alta velo­ci­tat Madrid - Bar­ce­lona - fron­tera fran­cesa. De fet, la pri­mera data pre­vista per a la con­nexió trans­pi­ri­nenca, en època de Fran­cisco Álva­rez Cas­cos al minis­teri de Foment, era per al 2004.
Però entre bata­lle­tes polítiques per deci­dir traçats i una exe­cució de les obres en què els pro­ble­mes han estat a l’ordre del dia, al final és molt pro­ba­ble que el pri­mer TGV comer­cial entre Bar­ce­lona i París no cir­culi per al recor­re­gut com­plet d’alta velo­ci­tat fins al 2012, segons indi­quen les dades de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona a què ha tin­gut accés l’AVUI. Les difi­cul­tats han sigut màximes per arri­bar a Bar­ce­lona, però de Sants a Per­pinyà encara que­den uns quants obs­ta­cles a vèncer.

Els dos prin­ci­pals pro­ble­mes són els pas­sos sub­ter­ra­nis per Bar­ce­lona i Girona. El pri­mer, si no hi ha sor­presa majúscula en les pròximes elec­ci­ons i mal­grat tenir la majo­ria del Par­la­ment en con­tra, segueix enda­vant. A punt d’aca­bar les revi­si­ons dels edi­fi­cis, està pre­vist que durant el mes d’abril s’iniciïn les obres amb el començament dels tre­balls de des­vi­ació de ser­veis.

No perquè hagi apa­re­gut menys a les pàgines dels dia­ris o als infor­ma­tius de la tele­visió, el de Girona és un pas menys com­pli­cat. La mor­fo­lo­gia del subsòl de la ciu­tat és força com­pli­cada a causa de la gran quan­ti­tat d’aigua que hi ha pels tres rius que la tra­ves­sen. En aquest sen­tit, però, el dele­gat a Girona del Col·legi d’Engi­nyers de Camins, Robert Lluís, con­si­dera que la com­ple­xi­tat de les obres és per­fec­ta­ment assu­mi­ble, tot i que con­si­dera que serà difícil com­plir els ter­mi­nis exi­gits per Adif a les cons­truc­to­res. “Si tot va molt bé i no sor­geix cap pro­blema impor­tant, el túnel urbà podria estar aca­bat durant el 2012”, pun­tu­a­litza.

En canvi, el que sí que està força avançat són les obres entre la Roca del Vallès i Girona. En pràcti­ca­ment tots els trams ja s’ha aca­bat la pla­ta­forma i ja s’han adju­di­cat els con­trac­tes per a la col·locació de les vies. Només a la zona de l’aero­port s’ha hagut de des­fer part del talús que aguanta la pla­ta­forma per cons­truir nous pas­sos per a fauna.

A un ritme menor estan avançant les obres de Girona a Figue­res. En aquest tram, la lici­tació de con­trac­tes es va fer més tard i, en aquests moments, hi ha molts trams on ni tan sols s’ha començat a cons­truir la pla­ta­forma. Para­do­xal­ment, els tre­balls estan molt més avançats entre Figue­res i Per­pinyà. Ara mateix, en aquest tram, que depèn d’un con­sorci inter­na­ci­o­nal, ja s’està col·locant la via. Es tracta de l’únic tram que com­plirà data d’entrega el 2009.

On més enrere van els tre­balls és a la sor­tida de Bar­ce­lona. Les obres entre Sagrera i Mont­cada s’han adju­di­cat fa pocs mesos i a la zona encara no hi ha ras­tre que les empre­ses hagin començat les obres. Tot i que en aquest tram no hi ha pressa, ja que fins que no esti­gui exe­cu­tat el túnel de Bar­ce­lona no tindrà cap uti­li­tat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.