Societat

Més de la meitat de conductors respecten els 120 a l’autopista

Les auto­pis­tes cata­la­nes s’assem­blen cada vegada més a les esce­nes de pel·lícules nord-ame­ri­ca­nes: cen­te­nars de cot­xes cir­cu­lant a una velo­ci­tat sem­blant. Més de la mei­tat dels con­duc­tors ja res­pec­ten els límits de 120 km/h a l’auto­pista. Segons dades del Ser­vei Català de Trànsit, reco­lli­des en punts on no hi ha radars fixos, un 56% dels vehi­cles no superen la velo­ci­tat màxima per­mesa en aquest tipus de vies. Aques­tes dades com­ple­ten la foto­gra­fia del pano­rama de velo­ci­tats a Cata­lu­nya, que s’han reduït nota­ble­ment en els dar­rers anys tant en car­re­te­res con­ven­ci­o­nals com en auto­vies.

Per cal­cu­lar el valor de la reducció, però, cal mirar enrere. Fa només qua­tre anys, el 2003, gai­rebé el 73% de con­duc­tors se sal­ta­ven el límit de 120 km/h. El per­cen­tatge, que ja tenia tendència a la reducció, va tenir una gran bai­xada entre juny i juliol de 2006, jus­ta­ment quan es va implan­tar el car­net per punts.

De fet, les auto­pis­tes, cada vegada més, sem­blen una bassa d’oli. La imatge de vehi­cles pas­sant a tota velo­ci­tat pel ter­cer car­ril és a hores d’ara gai­rebé l’excepció. Els fiti­pal­dis són una espècie en extinció, ja que, segons les matei­xes dades, només un 1% dels vehi­cles cir­cu­len a més de 160 km/h.
Més que els radars fixos, deter­mi­nants per fer bai­xar la velo­ci­tat en els trams més peri­llo­sos de car­re­tera, a l’auto­pista sí que es detecta un canvi de com­por­ta­ment de fons. Així ho ana­litza almenys el direc­tor del STC, Josep Pérez Moya, que con­si­dera que dar­rere la reducció “hi ha alguna cosa més que la por al radar, i penso que és que la gent comença a valo­rar el que pot per­dre en un acci­dent de trànsit”.

De fet, de radars fixos n’hi ha més aviat pocs a les auto­pis­tes. En canvi sí que hi ha més con­trol de vehi­cles camu­flats i més radars mòbils dels Mos­sos d’Esqua­dra. En aquest sen­tit, l’inten­dent de trànsit, Sergi Pla, explica que en el cas dels con­duc­tors bala “cal caçar-los amb radars mòbils i iden­ti­fi­car-los perquè la denúncia es pugui tra­mi­tar per via penal”. Si no és així, la denúncia ha d’anar única­ment per via admi­nis­tra­tiva, ja que no hi ha cap prova con­clo­ent de qui con­du­eix el vehi­cle.

Mal­grat aquesta reducció, les xifres de morts han pujat en l’últim any a les auto­pis­tes o auto­vies. En els pri­mers sis mesos de l’any 107 per­so­nes van per­dre-hi la vida, sis més que el mateix període del 2007. Al con­trari, a les car­re­te­res con­ven­ci­o­nals hi ha hagut una reducció d’un 16%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.