Societat

Nadal fosc a Terrassa

Batalles nadalenques (4)

L’orna­men­tació de Nadal dels car­rers de Ter­rassa s’ha con­ver­tit en tema de con­versa a les pla­ces, als mer­cats i també als ascen­sors, on ha subs­tituït al tra­di­ci­o­nal inter­canvi d’opi­ni­ons sobre el temps. És difícil tro­bar algú que no tin­gui una opinió cre­ada a favor o en con­tra d’una pro­posta que la majo­ria d’anys no rep el més mínim pro­ta­go­nisme. Per què aquest canvi ? Bàsica­ment perquè l’asso­ci­ació Comerç Ter­rassa Cen­tre s’ha atre­vit a inno­var en la deco­ració d’aquest any i ha subs­tituït els tra­di­ci­o­nals llums per estels de grans dimen­si­ons que de nit, sense il·lumi­nació pròpia, pas­sen des­a­per­ce­buts.

L’enti­tat ha fet una aposta per la sos­te­ni­bi­li­tat i ha eli­mi­nat el con­sum elèctric, que altres anys genera crítiques en una soci­e­tat cada cop més defen­sora de valors com el reci­clatge o l’estalvi energètic. El resul­tat “no ha estat l’espera’t”, com ha reco­ne­gut el pre­si­dent de Comerç Ter­rassa Cen­tre, Josep Coll­ba­tallé, després de cele­brar una assem­blea extra­or­dinària. Per això, ara reco­ma­nen als seus asso­ci­ats com­ple­men­tar la deco­ració als car­rers amb cor­ti­nes de llum a les façanes de les boti­gues, quan sigui pos­si­ble.

Però la trans­cendència d’aquesta decisió, que pre­nen els comer­ci­ants i que finan­cen els matei­xos boti­guers, ha sorprès tot­hom perquè els llums de Nadal s’han situat al mig del debat ciu­tadà, al car­rer i a Inter­net, on per exem­ple al face­book s’hi poden tro­bar fòrums a favor i en con­tra, que són els més popu­lars i que en algun cas tenen cen­te­nars d’ ins­crits-.
Molts dels boti­guers de l’asso­ci­ació Comerç Ter­rassa Cen­tre també han reco­ne­gut públi­ca­ment que estan dece­buts amb el resul­tat i des­ta­quen que mal­grat el cost de les estre­lles, uns 400 euros per estel si es té en compte el mun­tatge, no llu­ei­xen. Al dar­rera hi ha la por que dis­su­a­deixi els ter­ras­sencs de pas­se­jar i com­prar al cen­tre i que optin per mar­xar a d’altres ciu­tats amb llums de Nadal. Cosa que en un any de crisi és espe­ci­al­ment pre­o­cu­pant.

Davant d’aquest tema cab­dal per molts ega­rencs, l’ajun­ta­ment ha deci­dit impli­car-se acti­va­ment i tal com han recla­mat els comer­ci­ants en l’assem­blea extra­or­dinària de Comerç Cen­tre, l’any 2009 l’orna­men­tació dels car­rers es deci­dirà, i es de supo­sar que es finançarà, con­jun­ta­ment. El que sem­bla força clar és que el Con­sis­tori aca­barà defi­ni­ti­va­ment amb el “lais­sez faire” al car­rer sense con­trol muni­ci­pal per evi­tar que en pro­pe­res oca­si­ons es pro­du­ei­xin situ­a­ci­ons simi­lars. No hi ha hagut mani­fes­ta­ci­ons públi­ques de res­pon­sa­bles de l’Ajun­ta­ment sobre els estels i la inno­va­dora però no reei­xida nova deco­ració de Nadal , però ha trans­cen­dit que hi ha un gran males­tar perquè bona part de la ciu­ta­da­nia ter­ras­senca acusa direc­ta­ment als tècnics i als polítics muni­ci­pals i no als comer­ci­ants del Cen­tre del que con­si­de­ren un nyap.

La situ­ació és dife­rent als bar­ris de Ter­rassa, que sí tenen il·lumi­nació. Aquesta ha estat una aposta de l’Ajun­ta­ment, que davant la decisió dels comer­ci­ants de no posar cap deco­ració per motius econòmics va deci­dir con­ce­dir ajuts extra­or­di­na­ris perquè la ciu­tat no quedés defi­ni­ti­va­ment a les fos­ques aques­tes fes­tes. Des del con­sis­tori també s’ha dei­xat clar que “és una mesura extra­or­dinària”, que no és repe­tirà l’any que ve com explica la regi­dora de Comerç, Eva Bermúdez.

En temps de crisi, ja se sap que flo­reix la ima­gi­nació. Això és el que ha pas­sat en un petit car­rer del cen­tre de Ter­rassa, el car­rer La Palla, on tots els esta­bli­ments s’han unit per fer una deco­ració de Nadal alter­na­tiva, arte­sana i econòmica. Amb 20 euros per cap han creat amb gots de plàstic fora­dats unes boles que han pen­jat al car­rer i que resul­ten efec­ti­ves i fan Nadal, mal­grat no tenir tam­poc llum. Aquest car­rer, en ple cen­tre del nucli antic, té uns 15 comerços, entre boti­gues, gale­ries d’art i bars, que tret d’un cas no for­men part Comerç Ter­rassa Cen­tre. Però amb un dinar de ger­ma­nor i mol­tes ganes han creat un ambi­ent nada­lenc, que agrada als cli­ents i també als veïns que han par­ti­ci­pat en la seva ela­bo­ració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.