Societat

societat

El carril bici al centre de la calçada en lloc d’aparcaments, al carrer de la Creu

L’ajuntament presenta la prova pilot que es farà a partir del juliol sobretot en el tram entre el carrer Migdia i la travessera de la Creu

L’Ajuntament de Girona ha presentat avui la proposta de reforma del carrer de la Creu que té com a punt clau la supressió dels aparcaments al mig de la calçada que s’hi van col·locar el 2020 i situar-hi en el seu lloc el carril bici. La proposta, sorgida de les sessions de treball realitzades aquesta primavera amb veïns i agents econòmics i socials, s’executarà de moment al juliol com a prova pilot en el tram que va de l’encreuament amb el carrer Migdia al de la travessera de la Creu i a partir de la tardor se’n valorarà el funcionament per decidir si s’amplia a més trams del carrer. La prova pilot –que executaran les brigades municipals– també inclou treure places per a cotxes als dos extrems del carrer –entre el carrer Barcelona i el carrer Francesc Ciurana, per una banda, i a la zona de davant la benzinera, per l’altra– i col·locar-hi en el seu lloc aparcaments de motos per tal de guanyar visibilitat. En total, entre tots tres trams ara s’eliminaran una quinzena de places d’aparcament de cotxes.

Les obres de millora que es van fer en al carrer de la Creu ara fa cinc anys –posant els aparcaments al centre de la calçada, entre el carril per als cotxes a una banda i el carril bici a l’altra– van generar un gran descontentament veïnal i van ser qualificades de “nyap” per diversos grups de l’oposició, entre les quals hi havia Guanyem, actualment líder del govern municipal. De fet, la contrareforma del carrer de la Creu era una de les seves principals promeses electorals i també va ser un dels compromisos de mandat del govern de Guanyem, Junts i ERC.

Més espai per a vianants

El punt clau de la prova pilot serà la supressió dels aparcaments que hi ha l centre de la calçada –tant de cotxes com de motos com de càrrega i descàrrega– en el tram entre el carrer Migdia i la travessera de la Creu i la col·locació en el seu lloc del carril bici, que se separarà del carril per a vehicles amb pilones de cautxú. Des del consistori es remarca que això ajudarà a “millorar la visibilitat així com l’ordenació viària del carrer”. També, amb el trasllat del carril bici al mig, es destaca que “es guanyarà espai pel vianant i farà que el carrer sigui més amable”.

En aquest sentit, en la presentació que s’ha fet aquest matí, el regidor de Mobilitat i Espai Públic, Isaac Sánchez, ha assenyalat que la reforma “prioritza sobretot la mobilitat a peu” i que consideren que farà que el carrer de la Creu sigui “més segur, agradable i pensat per a les persones”. Sánchez ha subratllat que la proposta arriba “després de mesos de feina i havent escoltat les opinions i propostes de moltes persones”. També el regidor de l’Eixample, Xavier Aldeguer, ha destacat que el projecte és “fruit de molts mesos d’escolta activa i de treball conjunt amb entitats i veïns” i que suposarà “un pas important per millorar la mobilitat, guanyar espai per al vianant i fer el carrer més segur i amable per a tothom”.

Actuacions complementàries

Paral·lelament a la supressió de 15 places d’aparcaments per a cotxes, aquest estiu es duran a terme diverses actuacions complementàries, segons informa l’Ajuntament. Així, per evitar taps a les entrades i sortides de l’escola Masmitjà, es permetrà estacionar gratuïtament durant mitja hora al pàrquing soterrani d’Emili Grahit de 8.30 a 9 hores del matí i de 16.30 a 17 hores de la tarda. Els comerços de la zona, per la seva banda, disposaran de tiquets descompte pels clients també per aquest pàrquing per tal de facilitar les compres a la zona comercial. A més, s’afegirà aparcament de càrrega i descàrrega al llarg del carrer per compensar les que es perdran en el tram central.

Tres fases

La primera fase, consistent en la prova pilot, es durà a terme entre juliol i octubre. A mitjans d’octubre la comissió de seguiment de la reforma del carrer de la Creu es reunirà per avaluar com ha funcionat i si en fa una valoració positiva s’executarà una segona fase, implantant els canvis en un segon tram de carrer, durant el primer trimestre del 2026., segons detalla l’Ajuntament de Girona partir del funcionament en aquest segon tram i també com continua anant en el primer, es definirà si s’executa una tercera fase per fer-ho extensible a la resta del carrer durant l’any 2026. En total, si s’acaba executant a tota la via s’eliminaran entre 60 i 70 places d’aparcament per a cotxes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]