Societat

El Senat exigeix al govern espanyol que redueixi el preu dels bitllets de tren

El preu dels bit­llets de tren de Roda­lies s'ha apu­jat, per a aquest 2009, un 6,28%: gai­rebé 5 punts per sobre de l'IPC de 2008, que va ser de l'1,8% i que s'ha traduït en un incre­ment imper­cep­ti­ble de molts sous. La causa d'aquest deca­latge és que el minis­teri de Foment ha uti­lit­zat per a l'actu­a­lit­zació de preus el con­tracte pro­grama fixat l'any 2006, en un moment en què l'IPC crei­xia amb molta rapi­desa. Amb aquest argu­ment, el grup de CiU al Senat ha acon­se­guit aquest dime­cres que s'aprovi una moció que reclama a Foment que revisi aquesta "foto fixa" i adapti els nous preus al "con­text de crisi".

El text, defen­sat per la sena­dora Mont­ser­rat Can­dini, insta el govern espa­nyol a "reduir les tari­fes apli­ca­bles per a l'any 2009 dels ser­veis públics depen­dents del minis­teri de Foment (ser­veis fer­ro­vi­a­ris, peat­ges d'auto­pis­tes, ser­vei postal...) que han incre­men­tat els seus preus per sobre de l'IPC de l'any 2008, amb l'objec­tiu d'apli­car un incre­ment gene­ral a les tari­fes de 2009 de l'1,4%".  La moció també espe­ci­fica que la reducció "s'apli­carà amb espe­cial cele­ri­tat als preus de Roda­lies". Pel que fa als peat­ges, es demana que la reducció es negociï amb les empre­ses con­ces­sionàries.

En defen­sar la moció en la sessió aquest dime­cres al Senat, Can­dini ha esmen­tat diver­sos exem­ples dels incre­ments que superen l'IPC. Al més del cas de Roda­lies, hi ha hagut un aug­ment del 4% del preu dels bit­llets del TGV, un 4,46% en els peat­ges esta­tals, un 5% en les línies de tren regi­o­nals i un 3,22% en els envi­a­ments esta­tals de car­tes i postals d'un pes no supe­rior als 20 grams.

La moció s'ha apro­vat per 119 vots a favor (CiU, PP, PNB i Grup Mixt), 108 en con­tra (els del PSOE i els de l'Entesa Cata­lana de Progrés, for­mada per ERC, ICV i el PSC) i una abs­tenció.

El sena­dor per Tar­ra­gona, Pere Muñoz, por­ta­veu de l'Entesa en la Comissió de Foment del Senat, ha defen­sat la postura del grup contrària a una moció de CiU que demana una rebaixa de preus dels trans­ports fer­ro­vi­a­ris.

Per jus­ti­fi­car el seu vot con­tra la ini­ci­a­tiva de CiU, el sena­dor de l'Entesa Pere Muñoz ha asse­gu­rat que el seu grup "també coneix el males­tar social d'aquesta pujada de preus i també creu que s'ha de nego­ciar una rebaixa”, però entén que la moció de CiU és un “brin­dis al sol” que no és via­ble, "ja que aques­tes tari­fes estan acor­da­des des de l'octu­bre i abans dels pres­su­pos­tos gene­rals de l’Estat". Per l'Entesa, un canvi tari­fari s’ha de nego­ciar "al lloc ade­quat i en el moment ade­quat" per acon­se­guir una rede­fi­nició del preus públics tenint en compte la crisi.

El grup català ha recor­dat en un comu­ni­cat que fa unes set­ma­nes va pre­sen­tar al ple del Senat una moció en la qual s'apos­tava pel trans­port públic i es recla­mava a Foment "inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res fer­roviàries per a la millora dels ser­veis".



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.