Rebuig a les tarifes
Transport
Entitats i sindicats es van sumar ahir a les crítiques dels grups de l’oposició a les noves tarifes del transport públic per al 2009, perquè en temps de crisi castiga els usuaris, sobretot els de les rendes més baixes. El govern defensa l’increment acordat per l’ATM i el minimitza argumentant que els preus són més baixos que en altres ciutats d’Europa. Dilluns el consell d’administració de l’ATM va acordar augmentar una mitjana del 4,7% els títols del transport a l’àrea metropolitana l’any que ve. La T-10, un 7% més.
L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) es va posicionar en contra de les tarifes perquè estan per sobre de l’IPC. I la T-10 d’una i dues zones gairebé el triplica. Demana una millora en les fórmules de finançament del transport públic i la incorporació de títols de llarga durada (T-Any) que permetin avantatges als usuaris que fan servir molt el transport públic. “L’administració està disposada a pagar peatges a l’ombra, com per exemple a l’Eix Diagonal, mentre apuja els preus del transport públic”, amb els quals no se’n promou l’ús, denuncia.
Jordi Giró, vicepresident de la FAVB, creu que cal una política de contenció de preus més gran en el transport públic perquè els costos del servei no repercuteixin en el bitllet i en les economies més febles. Giró va destacar que trobava excessiu l’augment de la T-10 i va titllar de poc atrevida la nova T-12 adreçada als infants.
CCOO i UGT van ser especialment crítics, perquè contribueixen a la pèrdua de poder adquisitiu dels treballadors. Segons Manel Ferri, responsable de la secció de mobilitat de CCOO, “l’ATM torna a castigar els usuaris amb l’increment de tarifes” i amb l’augment “desproporcionat” de la T-10. Per la UGT, “l’encariment de la resta de tarifes es troben molt allunyats de les recomanacions europees, que fixen l’increment desitjat en un 2%”.
Per la seva banda, el president de la FAPAC, Walter Garcia, va demanar més política de família al govern, perquè considera insuficient la T-12, que “hauria de cobrir fins als 16 anys, en què acaba l’ensenyament obligatori”, i també potenciar més els títols joves, sobretot per als que tenen pocs recursos econòmics.
Davant les crítiques, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va insistir que les tarifes són les més barates que hi ha a Europa i va reiterar que l’administració ja subvenciona el 60% del preu del bitllet, quan en altres capitals no supera el 56%.Va anunciar que la T-Jove es fraccionarà el 2010 perquè es pugui pagar cada mes. Ara és trimestral. Amb el nou sistema en costaria 40, uns 8 menys que la T-Mes.