Infraestructures

Tortosa

La falta d'aparcament al nucli històric

L'odissea d'estacionar

Els veïns lamenten l'increment de les sancions per deixar el cotxe en passos de vianants, damunt de les voreres o en les places de nova creació

El pàrquing per als socis del Casal Tortosí és una alternativa econòmica molt utilitzada pels veïns del nucli històric i pels treballadors dels jutjats i de la Generalitat, però té “data de caducitat”

La policia sancionava divendres els cotxes del carrer Costa de Capellans, al costat de la catedral

Tro­bar un esta­ci­o­na­ment lliure en el cor del nucli antic de Tor­tosa és una cosa impos­si­ble. Sobre­tot, després de les obres al car­rer Bisbe Aznar i a la plaça de l'Absis. Tam­poc hi aju­den les zones de via­nants dels car­rers de la Rosa, Ciu­tat i Cro­era –la poli­cia mul­tava diven­dres els cot­xes esta­ci­o­nats al car­rer Costa de Cape­llans, al cos­tat de la cate­dral–, ni el tan­ca­ment del solar del car­rer de la Mercè, on s'ha de fer el nou palau de justícia. A banda, la reforma del car­rer del Vall des­truirà bona part de les pla­ces de pàrquing gratuïtes. De fet, aquesta set­mana fins i tot hi havia cot­xes a les cape­lles de l'antiga església, a la plaça dels Dolors. En aquest sec­tor, només han que­dat lliu­res els apar­ca­ments del car­rer Pro­vidència i de la plaça de Mossèn Sol. Però aques­tes pla­ces en superfície del barri del Ras­tre tenen els dies comp­tats, ja que al subsòl s'hi farà el pàrquing de paga­ment. I al car­rer Pro­vidència la mei­tat dels esta­ci­o­na­ments són irre­gu­lars, ja que ocu­pen total­ment una de les vore­res. En els últims anys, arran de la ins­tal·lació dels ser­veis ter­ri­to­ri­als d'Edu­cació i de l'Escola Ofi­cial d'Idi­o­mes, la demanda de pla­ces d'apar­ca­ment en aquesta zona– on també hi ha els jut­jats de Tor­tosa– ha anat crei­xent. És en aquest con­text de falta d'apar­ca­ment, per exem­ple, que la URV va deses­ti­mar que el cam­pus de les Ter­res de l'Ebre s'ins­tal·lés a l'antic col·legi Sant Josep, tal com volia l'Ajun­ta­ment. Final­ment, el cam­pus s'està fent a Remo­lins, també al nucli històric però amb més apar­ca­ments a l'eixam­ple del parc de la Fira i al pavelló.

El cas del Casal Tor­tosí

Però aquesta mateixa situ­ació va pro­pi­ciar que l'enti­tat Can­tai­res de l'Ebre Delta comencés a apro­fi­tar el solar del Casal Tor­tosí com a pàrquing pri­vat i “exclu­siu” per als socis de les diver­ses enti­tats del casal. No hi ha cap placa de gual i falta pàrquing a la zona, però ningú esta­ci­ona davant de la porta d'accés al solar, on sovint hi ha un vigi­lant i diver­sos car­tells en què es pot lle­gir “Entrada de cot­xes. Ús exclu­siu socis Casal Tor­tosí” i “Apar­ca­ment pri­vat. Ús exclu­siu socis del Casal Tor­tosí”. A més, a l'inte­rior d'alguns dels cot­xes esta­ci­o­nats es veuen unes but­lle­tes que els iden­ti­fica com a socis de les enti­tats del casal. En pocs mesos, alguns tre­ba­lla­dors judi­ci­als i de l'admi­nis­tració de la Gene­ra­li­tat, així com veïns del nucli antic, han vol­gut donar-se d'alta a l'enti­tat per poder esta­ci­o­nar prop de la feina o de casa. Un cas cone­gut és el de la pre­si­denta de l'asso­ci­ació de veïns del cen­tre-nucli històric, Cari­tat Gar­cia Celma, que explica que paga uns 120 euros anu­als. “És l'única manera de poder dei­xar el cotxe sense que et mul­tin, perquè ara amb les obres encara és pit­jor”, afirma. Segons Gar­cia Celma, hi ha dies que per tro­bar apar­ca­ment cal més d'una hora, i la poli­cia local és infle­xi­ble posant mul­tes. “T'hi jugues el car­net de con­duir, perquè per esta­ci­o­nar en un pas de via­nants et tra­uen dos punts”, asse­nyala.

Així, el solar del Casal Tor­tosí ha esde­vin­gut una alter­na­tiva econòmica al llo­guer de pla­ces de pàrquing en altres apar­ca­ments pri­vats, força més cars –uns 60 euros men­su­als–, perquè al nucli antic hi ha encara molts pocs edi­fi­cis que tin­guen pàrquing. Al car­rer del Vall n'hi ha un de petit i que esta­ria com­plet, men­tre que al car­rer Benas­que n'hi ha un altre de més gran amb pla­ces lliu­res, però amb una acces­si­bi­li­tat molt com­pli­cada. També està “sem­pre ple” el pàrquing de l'edi­fici del patro­nat, al car­rer Mer­ca­ders. Final­ment, també hi ha un altre pàrquing pri­vat amb pla­ces lliu­res a l'avin­guda Felip Pedrell, però té una rampa molt forta i l'entrada i la sor­tida dels vehi­cles s'han de fer amb molt poca visi­bi­li­tat. Segons els veïns, més d'un cotxe hi ha tin­gut una ras­cada.

“Per als veïns del nucli antic, poder esta­ci­o­nar al Casal Tor­tosí és una tran­quil·litat”, afirma Gar­cia Celma. De fet, en alguna ocasió l'asso­ci­ació de veïns ha pro­po­sat a l'Ajun­ta­ment la sig­na­tura d'un acord amb el Casal Tor­tosí que per­meti l'apro­fi­ta­ment públic de l'apar­ca­ment fins que estiga cons­truït el pàrquing de la plaça de Mossèn Sol. Però tot i que ha tole­rat el pàrquing, aquesta opció ha estat des­car­tada pel govern muni­ci­pal. L'alcalde de Tor­tosa, Fer­ran Bel, diu que el pàrquing del Casal Tor­tosí és una solució que té “data de cadu­ci­tat”. Així, el solar al cos­tat de la mura­lla del Ras­tre dei­xarà de ser útil quan comen­cin les obres del pàrquing de la plaça de Mossèn Sol. “En aquest solar s'hi havia de fer un edi­fici, però ara caldrà bus­car una altra solució, després del replan­te­ja­ment del pro­jecte ante­rior”, comenta Bel. Segons l'alcalde, la falta d'apar­ca­ment que­darà força encar­ri­lada amb la cons­trucció dels dos pàrquings sub­ter­ra­nis del car­rer Mont­cada i de la plaça de Mossèn Sol, dos pro­jec­tes que ara avan­cen “d'acord amb el ritme pre­vist”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.