Societat
Porta oberta a un peatge per a camions
Una clàusula permetria fer pagar els camions, un model que ja funciona a Alemanya i pel qual Euskadi també aposta
Els equips de Primera Divisió solen incloure una clàusula en els contractes de cessió de jugadors a altres clubs. Aquesta clàusula, que impedeix que aquests jugadors juguin contra l’equip que els cedeix, és coneguda en el món del futbol com la clàusula del cagazo. Una cosa semblant passa amb el contracte de construcció i explotació de l’Eix Transversal. També hi ha una clàusula per canviar les condicions de la concessió.
Amb coneixement i autorització del departament d’Obres Públiques, la concessionària podria cobrar peatge als camions. Va ser el mateix conseller Nadal qui va explicar el contingut d’aquesta clàusula en plena polèmica perquè no començaven les obres l’estiu passat. Es tractaria d’un peatge dissenyat especialment per als camions que utilitzessin la via per a trànsit de llarg recorregut, que ara mateix són la majoria.
40 euros de peatge
Un 25% del trànsit que passa per l’Eix Transversal són camions. Aproximadament en passen 2.500 cada dia, tot i que abans de la crisi eren més de 2.800. El trajecte des de l’aeroport de Girona fins a Lleida per l’Eix és 25 quilòmetres més curt i als camions els surt 40 euros més barat en peatges que si passessin per la AP-7 i la AP-2. La previsió és que, un cop desdoblada la via, el trànsit de camions encara augmentarà més. Per això, la idea d’introduir-hi un peatge no sembla forassenyada.
De fet, ja hi ha qui ha fet aquesta reclamació. El president d’Acesa, Salvador Alemany, va assegurar que si no es vol convertir l’Eix en “una drecera per a camions” caldrà posar-hi un peatge. Tot i que Acesa és part interessada en el conflicte perquè explota la AP-7 i la AP-2, Alemany sempre ha estat un ferm defensor de la complementarietat entre vies de pagament i vies gratuïtes, i de la instauració de la normativa Eurovignette a l’Estat espanyol. Aquesta directiva europea permet als diferents països cobrar un cànon per quilòmetre d’autovia o autopista a tots els camions de més de 3,5 tones que hi circulin.
Alemanya, Àustria o la República Txeca ja apliquen aquesta nova taxa, i França ja ha confirmat que l’aplicarà el 2012. En canvi, a Espanya no hi voluntat política per aplicar-la. Excepte a Catalunya i al País Valencià, on la majoria del transport de llarg recorregut ja paga per circular per les autopistes, la resta de l’Estat disposa d’una xarxa d’autovies de llarg recorregut gratuïta. I convertir-les en vies de pagament, tot i que així ho exigeixi la Unió Europea, seria obrir un conflicte amb el sector del transport que ara mateix no sembla en condicions d’aguantar el govern de Rodríguez Zapatero.
Experiència basca
Però no totes les experiències de peatge per a camions remeten a l’Eurovignette i al centre d’Europa. A Euskadi ja han decidit implantar un peatge amb barreres per a camions en un petit tram de la N-I, que no és ni tan sols autovia al port d’Etxegarate. La Diputació de Guipúscoa va aprovar fa unes setmanes la construcció d’un peatge en aquest tram, que ara molts camions utilitzen com a drecera per estalviar-se rutes més llargues.
La porta perquè l’Eix Transversal pugui ser de pagament sembla, doncs, oberta. No només Europa aposta per aquest model, sinó que la necessitat de buscar nous recursos per finançar infraestructures fa pensar que aquesta és una bona via. El model de peatge a l’ombra ha funcionat en anys de vaques grasses, però s’està encallant en moments com l’actual, en què els bancs exigeixen a les concessionàries una garantia d’ingressos més elevada. La qüestió, però, implica una reflexió que va més enllà del finançament i és si una societat cada vegada més acostumada que els serveis públics siguin gratuïts estarà disposada a acceptar pagar per l’ús de noves infraestructures.
Amb coneixement i autorització del departament d’Obres Públiques, la concessionària podria cobrar peatge als camions. Va ser el mateix conseller Nadal qui va explicar el contingut d’aquesta clàusula en plena polèmica perquè no començaven les obres l’estiu passat. Es tractaria d’un peatge dissenyat especialment per als camions que utilitzessin la via per a trànsit de llarg recorregut, que ara mateix són la majoria.
40 euros de peatge
Un 25% del trànsit que passa per l’Eix Transversal són camions. Aproximadament en passen 2.500 cada dia, tot i que abans de la crisi eren més de 2.800. El trajecte des de l’aeroport de Girona fins a Lleida per l’Eix és 25 quilòmetres més curt i als camions els surt 40 euros més barat en peatges que si passessin per la AP-7 i la AP-2. La previsió és que, un cop desdoblada la via, el trànsit de camions encara augmentarà més. Per això, la idea d’introduir-hi un peatge no sembla forassenyada.
De fet, ja hi ha qui ha fet aquesta reclamació. El president d’Acesa, Salvador Alemany, va assegurar que si no es vol convertir l’Eix en “una drecera per a camions” caldrà posar-hi un peatge. Tot i que Acesa és part interessada en el conflicte perquè explota la AP-7 i la AP-2, Alemany sempre ha estat un ferm defensor de la complementarietat entre vies de pagament i vies gratuïtes, i de la instauració de la normativa Eurovignette a l’Estat espanyol. Aquesta directiva europea permet als diferents països cobrar un cànon per quilòmetre d’autovia o autopista a tots els camions de més de 3,5 tones que hi circulin.
Alemanya, Àustria o la República Txeca ja apliquen aquesta nova taxa, i França ja ha confirmat que l’aplicarà el 2012. En canvi, a Espanya no hi voluntat política per aplicar-la. Excepte a Catalunya i al País Valencià, on la majoria del transport de llarg recorregut ja paga per circular per les autopistes, la resta de l’Estat disposa d’una xarxa d’autovies de llarg recorregut gratuïta. I convertir-les en vies de pagament, tot i que així ho exigeixi la Unió Europea, seria obrir un conflicte amb el sector del transport que ara mateix no sembla en condicions d’aguantar el govern de Rodríguez Zapatero.
Experiència basca
Però no totes les experiències de peatge per a camions remeten a l’Eurovignette i al centre d’Europa. A Euskadi ja han decidit implantar un peatge amb barreres per a camions en un petit tram de la N-I, que no és ni tan sols autovia al port d’Etxegarate. La Diputació de Guipúscoa va aprovar fa unes setmanes la construcció d’un peatge en aquest tram, que ara molts camions utilitzen com a drecera per estalviar-se rutes més llargues.
La porta perquè l’Eix Transversal pugui ser de pagament sembla, doncs, oberta. No només Europa aposta per aquest model, sinó que la necessitat de buscar nous recursos per finançar infraestructures fa pensar que aquesta és una bona via. El model de peatge a l’ombra ha funcionat en anys de vaques grasses, però s’està encallant en moments com l’actual, en què els bancs exigeixen a les concessionàries una garantia d’ingressos més elevada. La qüestió, però, implica una reflexió que va més enllà del finançament i és si una societat cada vegada més acostumada que els serveis públics siguin gratuïts estarà disposada a acceptar pagar per l’ús de noves infraestructures.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.