Societat

Porta oberta a un peatge per a camions

Una clàusula permetria fer pagar els camions, un model que ja funciona a Alemanya i pel qual Euskadi també aposta

Els equips de Pri­mera Divisió solen incloure una clàusula en els con­trac­tes de cessió de juga­dors a altres clubs. Aquesta clàusula, que impe­deix que aquests juga­dors juguin con­tra l’equip que els cedeix, és cone­guda en el món del fut­bol com la clàusula del cagazo. Una cosa sem­blant passa amb el con­tracte de cons­trucció i explo­tació de l’Eix Trans­ver­sal. També hi ha una clàusula per can­viar les con­di­ci­ons de la con­cessió.

Amb conei­xe­ment i auto­rit­zació del depar­ta­ment d’Obres Públi­ques, la con­ces­sionària podria cobrar peatge als cami­ons. Va ser el mateix con­se­ller Nadal qui va expli­car el con­tin­gut d’aquesta clàusula en plena polèmica perquè no començaven les obres l’estiu pas­sat. Es trac­ta­ria d’un peatge dis­se­nyat espe­ci­al­ment per als cami­ons que uti­lit­zes­sin la via per a trànsit de llarg recor­re­gut, que ara mateix són la majo­ria.

40 euros de peatge
Un 25% del trànsit que passa per l’Eix Trans­ver­sal són cami­ons. Apro­xi­ma­da­ment en pas­sen 2.500 cada dia, tot i que abans de la crisi eren més de 2.800. El tra­jecte des de l’aero­port de Girona fins a Lleida per l’Eix és 25 quilòmetres més curt i als cami­ons els surt 40 euros més barat en peat­ges que si pas­ses­sin per la AP-7 i la AP-2. La pre­visió és que, un cop des­do­blada la via, el trànsit de cami­ons encara aug­men­tarà més. Per això, la idea d’intro­duir-hi un peatge no sem­bla foras­se­nyada.

De fet, ja hi ha qui ha fet aquesta recla­mació. El pre­si­dent d’Acesa, Sal­va­dor Ale­many, va asse­gu­rar que si no es vol con­ver­tir l’Eix en “una dre­cera per a cami­ons” caldrà posar-hi un peatge. Tot i que Acesa és part interes­sada en el con­flicte perquè explota la AP-7 i la AP-2, Ale­many sem­pre ha estat un ferm defen­sor de la com­ple­men­ta­ri­e­tat entre vies de paga­ment i vies gratuïtes, i de la ins­tau­ració de la nor­ma­tiva Euro­vig­nette a l’Estat espa­nyol. Aquesta direc­tiva euro­pea per­met als dife­rents països cobrar un cànon per quilòmetre d’auto­via o auto­pista a tots els cami­ons de més de 3,5 tones que hi cir­cu­lin.

Ale­ma­nya, Àustria o la República Txeca ja apli­quen aquesta nova taxa, i França ja ha con­fir­mat que l’apli­carà el 2012. En canvi, a Espa­nya no hi volun­tat política per apli­car-la. Excepte a Cata­lu­nya i al País Valencià, on la majo­ria del trans­port de llarg recor­re­gut ja paga per cir­cu­lar per les auto­pis­tes, la resta de l’Estat dis­posa d’una xarxa d’auto­vies de llarg recor­re­gut gratuïta. I con­ver­tir-les en vies de paga­ment, tot i que així ho exi­geixi la Unió Euro­pea, seria obrir un con­flicte amb el sec­tor del trans­port que ara mateix no sem­bla en con­di­ci­ons d’aguan­tar el govern de Rodríguez Zapa­tero.

Experiència basca

Però no totes les experiències de peatge per a cami­ons reme­ten a l’Euro­vig­nette i al cen­tre d’Europa. A Euskadi ja han deci­dit implan­tar un peatge amb bar­re­res per a cami­ons en un petit tram de la N-I, que no és ni tan sols auto­via al port d’Etxe­ga­rate. La Dipu­tació de Guipúscoa va apro­var fa unes set­ma­nes la cons­trucció d’un peatge en aquest tram, que ara molts cami­ons uti­lit­zen com a dre­cera per estal­viar-se rutes més llar­gues.

La porta perquè l’Eix Trans­ver­sal pugui ser de paga­ment sem­bla, doncs, oberta. No només Europa aposta per aquest model, sinó que la neces­si­tat de bus­car nous recur­sos per finançar infra­es­truc­tu­res fa pen­sar que aquesta és una bona via. El model de peatge a l’ombra ha fun­ci­o­nat en anys de vaques gras­ses, però s’està enca­llant en moments com l’actual, en què els bancs exi­gei­xen a les con­ces­sionàries una garan­tia d’ingres­sos més ele­vada. La qüestió, però, implica una reflexió que va més enllà del finançament i és si una soci­e­tat cada vegada més acos­tu­mada que els ser­veis públics siguin gratuïts estarà dis­po­sada a accep­tar pagar per l’ús de noves infra­es­truc­tu­res.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.