Societat

Traspàs ferm o solució transitòria

Nadal ja demanava fa tres anys el que ara Foment sembla estar disposat a acceptar

El millor és que Ferrocarrils es faci càrrec de Rodalies”. Corria el 2 de gener de 2007 quan el conseller Nadal verbalitzava a l’AVUI el desig que tant està costant fer realitat. Més de dos anys de negociacions encara no han permès un acord d’un traspàs que hauria de ser poc conflictiu si ens atenim a la literalitat de l’Estatut

L’Estatut
El text estatutari garanteix plenes competències a la Generalitat en tots aquells serveis que comencin i acabin a Catalunya. Tot i que això hauria d’obrir la porta al traspàs de la infraestructura, el cert és que el govern espanyol fins i tot posa en dubte que el servei el faci una empresa 100% catalana. La intenció del govern central sempre ha estat garantir la presència de Renfe a Catalunya, cosa que l’executiu català fins ara no ha acceptat.

Solució transitòria
De fet, el punt clau de la negociació és el mateix que fa dos anys. En quines condicions i quan s’acaba separant la part catalana de Rodalies. El govern està disposat a acceptar una solució transitòria, que consistiria a participar en la gestió de l’operadora a Catalunya mentre s’aplica el contracte-programa vigent, que és el que marca les inversions. L’actual contracte programa acaba el 2010, per la qual cosa es fa difícil pensar que només en un any el ministeri de Foment seria capaç de pilotar la segregació de la part catalana de Renfe.

Sindicats i compromís
A banda de les reticències polítiques, també cal tenir en compte l’oposició sindical a la segregació de Renfe. Els sindicats, sobretot els madrilenys, han brandat el fantasma de la pèrdua de poder dels treballadors si se separava la part catalana de l’empresa. Sigui quina sigui la solució transitòria, en les negociacions també s’hauran d’acordar les dotacions pressupostàries anuals que ha de rebre la Generalitat un cop es faci càrrec del servei íntegre.

Incògnites
Però analitzant l’estat actual de les negociacions, es troba a faltar que el traspàs dels serveis regionals, també previst a l’Estatut, no es negociï paral·lelament. La coordinació entre Rodalies i Regionals és clau per maximitzar la capacitat de la infraestructura. Tampoc es parla de les inversions a mitjà i llarg termini amb la infraestructura, que només estan resoltes fins al 2015 amb un pla que no és precisament una ganga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.