Societat

Un 25% dels alumnes de 6è suspèn la prova de primària

Els resultats evidencien que un de cada quatre estudiants catalans no té les competències bàsiques en lectura, escriptura i matemàtiques per passar a secundària

Un 25,3% dels estu­di­ants de sisè de primària de Cata­lu­nya no han superat les pro­ves de com­petències bàsiques –català, cas­tellà i matemàtiques– que el Con­sell Supe­rior d'Ava­lu­ació del Sis­tema Edu­ca­tiu va fer fa un mes a totes les esco­les cata­la­nes a un total de 64.388 estu­di­ants.

Segons els resul­tats d'aques­tes pro­ves pio­ne­res a Cata­lu­nya, el nivell dels nens d'11 anys en les com­petències de català és de 76,9 punts; en cas­tellà, 75,10, i en matemàtiques, 77,99 –en què 70 és el llin­dar del sufi­ci­ent–. Aques­tes pro­ves mesu­ren si els nens saben lle­gir i escriure i ope­rar matemàtica­ment de manera bàsica per pas­sar a pri­mer de Secundària sense difi­cul­tats.

El català, segons nivells soci­o­e­conòmics
Les diferències de resul­tats són espe­ci­al­ment impor­tants si es com­para segons el nivell soci­o­e­conòmic dels alum­nes. En català, els estu­di­ants de les capes soci­als més altes tenen insu­fi­ci­ent en un 14,5%, men­tre que en els nivells soci­o­e­conòmics més bai­xos suspèn el 44,3%, i també ho fa el 22,7% de les capes mit­ja­nes. Aquesta xifra es repe­teix de manera sem­blant en les com­petències de cas­tellà i de matemàtiques.

La titu­la­ri­tat dels cen­tres també aporta diferències en els resul­tats. En les esco­les pri­va­des suspèn el català un 10,3%; en les con­cer­ta­des, un 17,6%, i en les públi­ques, un 28,6%. Aques­tes pun­tu­a­ci­ons es repe­tei­xen de la mateixa manera en cas­tellà i matemàtiques.

Els alum­nes de naci­o­na­li­tat estran­gera –amb més de dos anys de residència a Cata­lu­nya– sus­pe­nen, de mit­jana, en les com­petències lingüísti­ques, amb resul­tats infe­ri­ors a 70 punts, i obte­nen una pun­tu­ació glo­bal de 70,37 en matemàtiques.

Segons aques­tes dades, les nenes obte­nen millors pun­tu­a­ci­ons que els nens en lec­to­es­crip­tura, amb diferències d'entre tres i qua­tre punts, men­tre que ells es desen­vo­lu­pen millor en les matemàtiques, on tre­uen una mit­jana de 79,41 punts res­pecte dels 76,52 d'elles.

Des­car­re­gar els resul­tats
Des d'aquest dijous, totes les esco­les podran des­car­re­gar els resul­tats dels seus estu­di­ants i faci­li­tar-los a les famílies, que podran saber si el nivell dels seus fills és alt (fins a nota­ble), mitjà (entre bé i sufi­ci­ent) o baix (insu­fi­ci­ent), en un breu informe que anirà acom­pa­nyat de reco­ma­na­ci­ons per­so­na­lit­za­des.

A par­tir del dia 18, els cen­tres podran conèixer quina és la situ­ació glo­bal dels seus alum­nes i els resul­tats de la seva escola res­pecte a la mit­jana cata­lana i res­pecte a altres -anònima­ment- en les seves matei­xes con­di­ci­ons, per exem­ple, soci­o­e­conòmiques. Però en cap cas es difon­dran llis­tats ni noms d'esco­les amb els resul­tats.

Només els ins­pec­tors de cada zona edu­ca­tiva dis­po­sa­ran d'una com­pa­ra­tiva de resul­tats per escola, fet que els per­metrà saber l'efec­ti­vi­tat del pro­jecte edu­ca­tiu de cada cen­tre –per seg­ments de conei­xe­ment–, i com­pa­rar la gestió edu­ca­tiva de cadas­cun en les matei­xes con­di­ci­ons.

Tot i això, la fina­li­tat última de tota aquesta infor­mació és ofe­rir el suport neces­sari a les esco­les amb pit­jors resul­tats i, amb el temps, acon­se­guir ele­var el nom­bre d'estu­di­ants de primària que entren amb les com­petències bàsiques adqui­ri­des a la secundària.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.