Societat

Barcelona es col·lapsarà el 2018 si no fa grans reformes viàries

Un informe tècnic de Mobilitat adverteix índexs de saturació del 120% a Diagonal, Gran Via i Aragó

La mobilitat de Barcelona viurà un autèntic col·lapse l’any 2018, si no s’han executat reformes viàries profundes. Aquesta és la conclusió d’un estudi tècnic encarregat per l’Ajuntament que revela que l’avinguda Diagonal, la Gran Via i el carrer Aragó experimentaran els pitjors percentatges de saturació del trànsit, amb índexs superior a un 120%. L’escenari fatídic pot arribar a ser fins i tot lleugerament millor que l’actual, si es potencia la trama ortogonal de l’Eixample, s’uneixen els tramvies per la Diagonal i tota la L9 ja funciona.

L’informe de mobilitat destaca que actualment –és una anàlisi del 2009– es detecten problemes de capacitat sobretot a la xarxa bàsica longitudinal de l’Esquerra de l’Eixample, a la Diagonal i a la ronda del Mig. Si no hi ha reformes, els problemes afectaran pràcticament totes les vies longitudinals de l’Eixample, amb uns índexs de saturació per sobre del 100%.

La solució al problema passa necessàriament per la unió dels tramvies per la Diagonal –una mesura que encara es debat–, que connectarà tota la xarxa de transport públic amb la conurbació urbana de la ciutat i suposarà una reducció mínima aproximada d’un 2,5% dels viatges de vehicle privats. L’entrada en funcionament de tota la L9 tindrà un paper rellevant: es preveu que permetrà reduir com a mínim al voltant d’un 5% els viatges de vehicles privats.

Més baixa que el 2009
L’informe detalla que prèviament cal fer una sèrie de reformes vinculades a la Diagonal perquè el 2018 la saturació no es dispari, sinó que sigui més baixa que la del 2009 amb menys longitud de xarxa destinada al transport privat. Alguns projectes estan aprovats, com ara obrir Còrsega, i molts encara estan pendents, com que l’avinguda Diagonal tingui un únic carril per sentit de 30 km/h, que Diputació i Castillejos travessin la Diagonal, canvis de sentit a l’avinguda Sarrià entre Diagonal i Josep Tarradellas i als d’Urgell i Sarrià, i connectar l’avinguda Sarrià amb Viladomat, Ali Bei amb Marina i Diputació amb Gran Via.

La reforma de la Diagonal és, però, la peça fonamental en la mobilitat futura. Ara s’hi poden fer 400.000 viatges/dia, dels quals un 34% es fan en cotxe, un 33%, a peu, un 22% en autobús i un 11% en bicicleta. Un cop reformada, a l’avinguda s’hi faran 470.000 viatges/dia, dels quals un 36% es faran a peu, un 24% en tramvia, un 19% en bus, un 14% en bicicleta, i un 7% en cotxe.

S’han fet els primers passos. TMB va presentar la nova xarxa de busos al febrer amb 11 línies, menys parades i l’afavoriment dels transbords.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.