Societat

El president de Renfe demana perdó pels retards

El pre­si­dent de Renfe, José Sal­gueiro, ha dema­nat perdó pels retards que s'han produït aquest dilluns a la xarxa de Roda­lies i en la de mit­jana distància de Bar­ce­lona per l'ava­ria d'un tren, que s'ha incen­diat a Gavà. Davant les quei­xes dels usu­a­ris, Sal­gueiro ha remar­cat que les obres sem­pre pro­vo­quen "algu­nes dis­tor­si­ons" però apor­ten "bene­fi­cis futurs".

Sal­gueiro s'ha des­plaçat avui a Bar­ce­lona, jun­ta­ment amb el direc­tor gene­ral dels ser­veis de Roda­lies, Javier Pérez Sanz, després que aquest matí una ava­ria d'un tren a Gavà hagi pro­vo­cat retards gene­ra­lit­zats de fins a 45 minuts de mit­jana a la línia C-2 i en els ser­veis de mit­jana i llarga distància, des­ga­vell que ha afec­tat gai­rebé 20.000 viat­gers.

La línia C-2 de Roda­lies, que pas­sava avui la seva pri­mera prova de foc en jor­nada labo­ral després de les modi­fi­ca­ci­ons de tra­jecte, horari i freqüència esta­bler­tes per poder fer les obres del TGV a Sant Andreu Com­tal. En con­cret, aques­tes obres, que dura­ran dos anys, han obli­gat a des­do­blar la línia, de manera que s'ha divi­dit en la C-2 nord (fins a Gra­no­llers i Sant Celoni), i la C-2 Sud (fins a Sant Vicenç de Cal­ders).

També s'han fixat nous hora­ris i noves freqüències, a més d'allar­gar el temps de tra­jecte dels trens que van cap a Gra­no­llers, Sant Celoni i Girona.

L'estrena del nou ser­vei s'ha vist enter­bo­lida pels retards gene­ra­lit­zats que ha sofert durant la línia tot el matí per l'ava­ria d'un tren de mit­jana dis­tan­cia a prop de l'estació de Gavà. A més, un grup de pas­sat­gers d'un tren de mit­jana distància que anava de Girona a Bar­ce­lona s'han negat a mos­trar el seu bit­llet al revi­sor com a pro­testa per l'aug­ment del preu del ser­vei i l'empit­jo­ra­ment del fun­ci­o­na­ment a causa de les obres.

Aquesta pro­testa ha fet que el tren hagi estat atu­rat durant 40 minuts a Sant Celoni. En una roda de premsa poste­rior als inci­dents i els retards, Sal­gue­rio ha dema­nat dis­cul­pes als pas­sat­gers afec­tats i, en relació a les quei­xes, ha asse­nya­lat que l'obres sem­pre pro­vo­quen "algu­nes dis­tor­si­ons" però que són posi­ti­ves perquè pro­vo­quen "bene­fi­cis futurs".

En aquest sen­tit, ha apun­tat que per fer les obres del TGV a Sant Andreu Com­tal tenien dues opci­ons: supri­mir el ser­vei o mini­mit­zar l'impacte de les obres. Final­ment, han optat per la segona opció, tot i els pro­ble­mes que es poden gene­rar i que la com­pa­nyia con­si­dera que ha adver­tit amb clare­dat.

L'ava­ria s'ha produït a tres quarts de vuit del matí en un tren de mit­jana distància que anava de Bar­ce­lona a Reus i que té 27 anys d'anti­gui­tat –es troba en llista d'espera per a ser reno­vat–, cosa que ha obli­gat a tallar les entra­des i sor­ti­des a Bar­ce­lona per la C-2 Sud entre les 8.23 i les 09.07 hores.

Un tren de Roda­lies ha inten­tat remol­car el com­boi ava­riat fins a l'estació de Gavà perquè deixés d'entor­pir el pas, però no ha estat pos­si­ble com­ple­tar la mani­o­bra perquè la tracció del tren havia que­dat inu­ti­lit­zada per l'ava­ria i, a més, s'havia produït un petit incendi que ha pro­vo­cat una gran fumera que i ha obli­gat els bom­bers a inter­ve­nir.

A les 09.07 hores s'ha pogut obrir una via a la cir­cu­lació, i a les 9.23 hores les dues vies ja esta­ven ope­ra­ti­ves. No obs­tant això, fins al mig­dia i pri­mera hora de la tarda ho ha hagut retards gene­ra­lit­zats de fins a 15 minuts.

En total, s'han vist afec­tats 85 trens de Roda­lies de les línies C-2 sud, C-2 nord i la C-2 que va a l'aero­port, que ana­ven amb més de 15.000 pas­sat­gers a bord; tretze trens de mit­jana distància amb 2.700 pas­sat­gers i tres trens de llarga distància.

Sal­gueiro ha admès també que és "ine­vi­ta­ble" que les afec­ta­ci­ons per una banda de la C-2 deri­vin en pro­ble­mes en el con­junt d'aquest ser­vei, mal­grat que ara s'ha divi­dit la C-2 en tres trams, ja que al final tots els trens aca­ben pas­sant pel mateix espai a Bar­ce­lona: entre Sants i Pas­seig de Gra­cia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.