El president de Renfe demana perdó pels retards
El president de Renfe, José Salgueiro, ha demanat perdó pels retards que s'han produït aquest dilluns a la xarxa de Rodalies i en la de mitjana distància de Barcelona per l'avaria d'un tren, que s'ha incendiat a Gavà. Davant les queixes dels usuaris, Salgueiro ha remarcat que les obres sempre provoquen "algunes distorsions" però aporten "beneficis futurs".
Salgueiro s'ha desplaçat avui a Barcelona, juntament amb el director general dels serveis de Rodalies, Javier Pérez Sanz, després que aquest matí una avaria d'un tren a Gavà hagi provocat retards generalitzats de fins a 45 minuts de mitjana a la línia C-2 i en els serveis de mitjana i llarga distància, desgavell que ha afectat gairebé 20.000 viatgers.
La línia C-2 de Rodalies, que passava avui la seva primera prova de foc en jornada laboral després de les modificacions de trajecte, horari i freqüència establertes per poder fer les obres del TGV a Sant Andreu Comtal. En concret, aquestes obres, que duraran dos anys, han obligat a desdoblar la línia, de manera que s'ha dividit en la C-2 nord (fins a Granollers i Sant Celoni), i la C-2 Sud (fins a Sant Vicenç de Calders).
També s'han fixat nous horaris i noves freqüències, a més d'allargar el temps de trajecte dels trens que van cap a Granollers, Sant Celoni i Girona.
L'estrena del nou servei s'ha vist enterbolida pels retards generalitzats que ha sofert durant la línia tot el matí per l'avaria d'un tren de mitjana distancia a prop de l'estació de Gavà. A més, un grup de passatgers d'un tren de mitjana distància que anava de Girona a Barcelona s'han negat a mostrar el seu bitllet al revisor com a protesta per l'augment del preu del servei i l'empitjorament del funcionament a causa de les obres.
Aquesta protesta ha fet que el tren hagi estat aturat durant 40 minuts a Sant Celoni. En una roda de premsa posterior als incidents i els retards, Salguerio ha demanat disculpes als passatgers afectats i, en relació a les queixes, ha assenyalat que l'obres sempre provoquen "algunes distorsions" però que són positives perquè provoquen "beneficis futurs".
En aquest sentit, ha apuntat que per fer les obres del TGV a Sant Andreu Comtal tenien dues opcions: suprimir el servei o minimitzar l'impacte de les obres. Finalment, han optat per la segona opció, tot i els problemes que es poden generar i que la companyia considera que ha advertit amb claredat.
L'avaria s'ha produït a tres quarts de vuit del matí en un tren de mitjana distància que anava de Barcelona a Reus i que té 27 anys d'antiguitat –es troba en llista d'espera per a ser renovat–, cosa que ha obligat a tallar les entrades i sortides a Barcelona per la C-2 Sud entre les 8.23 i les 09.07 hores.
Un tren de Rodalies ha intentat remolcar el comboi avariat fins a l'estació de Gavà perquè deixés d'entorpir el pas, però no ha estat possible completar la maniobra perquè la tracció del tren havia quedat inutilitzada per l'avaria i, a més, s'havia produït un petit incendi que ha provocat una gran fumera que i ha obligat els bombers a intervenir.
A les 09.07 hores s'ha pogut obrir una via a la circulació, i a les 9.23 hores les dues vies ja estaven operatives. No obstant això, fins al migdia i primera hora de la tarda ho ha hagut retards generalitzats de fins a 15 minuts.
En total, s'han vist afectats 85 trens de Rodalies de les línies C-2 sud, C-2 nord i la C-2 que va a l'aeroport, que anaven amb més de 15.000 passatgers a bord; tretze trens de mitjana distància amb 2.700 passatgers i tres trens de llarga distància.
Salgueiro ha admès també que és "inevitable" que les afectacions per una banda de la C-2 derivin en problemes en el conjunt d'aquest servei, malgrat que ara s'ha dividit la C-2 en tres trams, ja que al final tots els trens acaben passant pel mateix espai a Barcelona: entre Sants i Passeig de Gracia.