infraestructures
clam PER AL corredor mediterrani
València vol fons per al TAV Tarragona-Castelló
La Cambra lamenta la posició tèbia de l'Estat, si bé Tarrés es mostra més optimista
Després del multitudinari acte de força de dimecres a Brussel·les per reclamar finançament per al corredor ferroviari mediterrani, el govern valencià ahir va exigir formalment a l'Estat que posi a licitació i consigni quant a pressupost l'execució dels projectes i les obres del TAV “com a part essencial” del corredor entre València i Castelló, per una banda –on el ministeri ja ha demorat l'obra fins al 2014–, i entre Castelló i Tarragona, per l'altra, on tot just des de fa un any hi ha en marxa l'estudi informatiu previ. La construcció del tram central és considerada la “principal prioritat tècnica” pendent perquè el corredor entre Algesires i Estocolm sigui una realitat, segons l'Estudi Global que el lobbie Ferrmed va encarregar a deu consultories europees especialitzades. El govern valencià, que farà una estratègia comuna entre totes les seves conselleries, ha calculat en 14.620 milions els beneficis que el corredor li pot reportar entre el 2016 i el 2045, arran de l'aposta per la logística i els ports que ha fet els darrers anys.
La Cambra de Comerç de Tarragona també “lamentava profundament” ahir la “incertesa” mostrada pel govern estatal en la reunió de dimecres a l'hora de defensar el corredor a Europa. Segons l'ens, l'absència del ministre de Foment resulta “molt perjudicial en uns moments de crisi en què calen decisions fermes”. La Cambra creu que es va “malbaratar una oportunitat única” i es va “tornar a posar en evidència” el model radial de les infraestructures a l'Estat, que encara no ha definit si prioritza el corredor mediterrani i l'activitat econòmica dels seus ports, o bé un nou eix central pirinenc que afavoriria només Madrid i l'Aragó. El regidor d'Urbanisme de Tarragona, Xavier Tarrés –l'únic representant tarragoní dimecres a Bèlgica– es mostrava ahir molt més optimista. “No va ser tan negatiu: no vaig sentir cap veu en contra, ni política ni tècnica, per part de ningú; hi ha molts països que els interessa i només falta executar-ho”, diu. “Moltes intervencions van lloar la progressió de l'Estat en matèria d'alta velocitat, i no estem tan malament, ja que França no té ni projecte en alguns trams”, recorda.