Tancar la malla pel nord
El mallat de la xarxa de transport elèctric de 400 kV, és a dir, de la xarxa d'autopistes d'alta capacitat elèctrica, és el principal argument de Red Eléctrica a l'hora de justificar una línia que té el territori en contra per l'afectació ambiental que pot suposar i perquè necessitarà una inversió de 100 milions d'euros. Actualment, la connexió elèctrica entre Catalunya i Aragó passa per dues línies de 400kV gairebé paral·leles: l'Escatrón-Mequinensa-Rubí i Escatrón-Ascó-Sentmenat. Hi ha una ruta alternativa pel sud, a través de Terol-Castelló de la Plana-Vandellós-Rubí. Per a REE, la xarxa necessita completar-se amb una nova connexió pel nord, a través de la ruta Aragó-Penyalba-Montsó-Isona, la MAT de Ponent. A Isona, la xarxa connectaria amb la línia de 400kV existent entre Sallent i Sentmenat. El traçat aprofitarà les torres elèctriques abandonades que es van construir als anys noranta per a la fallida línia transpirinenca Aragó-Casarilh. Una sentència del Tribunal Suprem va donar per suspesa la línia, però REE no va retirar les torres.