Societat

“Joncet, un poble en estat de defensa”

La petita població del Conflent es troba paralitzada cada hivern per les cues de cotxes que van a les estacions d'esquí i fa anys que els habitants es manifesten per aconseguir una desviació

La carretera que passa per Joncet (RN-116) va de Perpinyà a la Guingueta d'Ix, de la plana del Rosselló a la Cerdanya i Andorra. A l'hivern bona part del trànsit francès i català es dirigeix cap a les pistes d'esquí i, durant tot l'any, és per aquesta carretera que circulen dos-cents milions de litres de carburant en direcció a Andorra. La carretera es va obrir l'any 1824 i en alguns punts, com el pas pel centre d'aquesta petita població del Conflent, continua tenint la mateixa amplada i el mateix traçat que quan hi circulaven els escassos vehicles de tracció animal del segle XIX.

Una altra població on la carretera passa pel centre del poble és Oleta, on des de l'any 2009 s'han començat a destruir algunes cases, comprades per l'Estat, a banda i banda de la carretera per fer-la més ampla.

A Joncet hi ha prevista, des de l'any 2000, una desviació d'un quilòmetre i mig amb un cost de vint milions d'euros. De moment, els camions andorrans plens de carburants continuen fregant les façanes de les cases i, a l'hivern, les cues de vehicles d'esquiadors continuen bloquejant el poble. Regularment, l'Associació pel Desviament de Joncet organitza manifestacions i bloquejos per denunciar el perill per a la població d'aquesta situació.

Mussols, sargantanes i papallones han aturat el projecte

L'existència a la zona del duc, el mussol més gran d'Europa, va paralitzar l'inici de les obres entre el 2007 i el 2009, el temps de realitzar un estudi d'impacte. Un cop solucionat el tema del mussol, es van trobar a la zona dues espècies protegides més, la papallona proserpina (Proserpinus proserpina) i la sargantana cuallarga (Psammodromus algirus), que van provocar un nou retard fins a l'actualitat. Pel president de l'Associació pel Desviament de Joncet, Rolland Hullo, “aqueixes històries de singlantanes i parpellons amaguen el veritable problema, la manca de pressupost i les barreres administratives”. Dels vint milions necessaris per fer la desviació “deu milions i mig ja han estat concedits per l'Estat”, assegura François Calvet, el diputat de la circumscripció i batlle del Soler. Els nou milions i mig que falten havien de ser atorgats per la regió Llenguadoc-Rosselló i el departament dels Pirineus Orientals. “El 2005, però, hi ha hagut un canvi en la llei i regió i departament ja no tenen cap responsabilitat en la gestió de la carretera 116”, explica Hullo. El diputat Calvet confirma que “des del 2005 l'RN-116 és competència exclusiva de l'Estat i falta per trobar la meitat del pressupost”.

A inicis d'any s'ha obert un període de tres mesos on el Ministeri del Medi Ambient francès ha d'examinar si no hi ha cap altre impediment ecològic per iniciar el projecte. François Calvet creu que es podrà respectar el calendari segons el qual “les obres de la desviació de Joncet podran començar el setembre del 2012”. Rolland Hullo afirma que els veïns i ell mateix són “prudents amb les afirmacions del diputat, ja que aviat hi haurà eleccions”. En tot cas, l'associació de Joncet ha demanat a la representació de l'Estat, la prefectura de Perpinyà, que els “confirmi el calendari comunicat pel diputat”.

Bombes ambulants pel mig del poble

Entre vint i vint-i-cinc camions cisterna andorrans passen cada dia per Joncet, en el seu vaivé entre els dipòsits de carburant de la Novèla a l'Aude, a la vora de la Catalunya Nord, i el Principat d'Andorra. Això representa 200 milions de litres a l'any que circulen per la carretera 116. La major part d'aquest carburant farà el camí invers en els dipòsits dels cotxes de l'Estat francès que hauran anat fins a Andorra per omplir el dipòsit, ja que el mateix carburant és més barat a Andorra que no pas a la Novèla o a Perpinyà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.