Escapades

Ecologia urbana

La Rochelle fonamenta la seva aposta turística en els valors d'ecologia i sostenibilitat: s'hi va instaurar la primera zona per a vianants de França, i l'ús de bicicletes per desplaçar-se

La Roc­he­lle, tot i estar al nord-oest, mirant cap a l'Atlàntic, és una ciu­tat amb l'espe­rit del sud, del Medi­ter­rani. Pas­se­jar-hi, a peu o amb bici­cleta, és endin­sar-se en un nucli antic empe­drat amb riquesa arqui­tectònica –des de cases medi­e­vals que con­ser­ven els entra­mats de fusta i pis­sarra, fins a edi­fi­cis més regis i sobris– i una zona comer­cial que sorprèn el via­nant amb boti­gues amb encant i poques franquícies. Hi ha també l'ani­mació i els colors del mer­cat, de les ter­ras­ses i les bras­se­ries i, per damunt de tot, del blau del mar.

La vocació turística de La Roc­he­lle neix als anys setanta, quan la crisi pes­quera obliga a repen­sar l'acti­vi­tat econòmica. Actu­al­ment és el ter­cer destí més visi­tat de França. Però un dels atrac­tius de l'aposta turística de La Roc­he­lle és que es fona­menta, ja des dels ini­cis, en els valors d'eco­lo­gia i sos­te­ni­bi­li­tat. A La Roc­he­lle s'hi va ins­tau­rar la pri­mera zona per a via­nants de França, el 1975. Un any després es va posar en fun­ci­o­na­ment el ser­vei de bici­cle­tes per des­plaçar-se, fàcil­ment reco­ne­gu­des pel color groc. I a finals dels noranta es posen en marxa ini­ci­a­ti­ves com ara el pri­mer dia sense cot­xes. A La Roc­he­lle, la mobi­li­tat és sos­te­ni­ble: es pot llo­gar un dels 50 cot­xes elèctrics (www.​yelomobile.​fr) o es pot fer una tra­ves­sia amb el pri­mer vai­xell que fun­ci­ona amb ener­gia solar amb preus que no arri­ben a l'euro per per­sona. Hi ha 26 esta­ci­ons de bici­cle­tes gro­gues que con­nec­ten els prin­ci­pals punts de la ciu­tat; el preu del llo­guer per dues hores és d'1,50 euros (www.​yelo-​larochelle.​fr).

Pas­se­jant és la millor manera de conèixer La Roc­he­lle, ciu­tat que va cap­ti­var l'escrip­tor belga Geor­ges Sime­non, cli­ent habi­tual del Café de la Paix. Aquest café-bras­se­rie bar­reja l'estil napoleònic amb aires pari­sencs i és punt de reunió dels assis­tents al fes­ti­val de cinema que s'orga­nitza a l'estiu. El Café de la Paix pot ser una parada per fer un mos però també és un punt de visita, ja que està cata­lo­gat com a monu­ment històric.

Les tres tor­res –la de Sant Nico­lau, la de la Cadena i la de la Llan­terna– con­fi­gu­ren l'sky­line de La Roc­he­lle i for­men part d'un patri­moni amb parada obli­gatòria a l'ajun­ta­ment, un impres­si­o­nant edi­fici gòtic.

La tra­dició marítima i la vocació de pre­ser­var el medi ambi­ent de La Roc­he­lle s'unei­xen a l'Aquari, un cen­tre pri­vat que conté 10.000 ani­mals marins de tots els con­ti­nents. Coin­ci­dint amb el seu desè ani­ver­sari, l'Aquari fa aquest any dife­rents des­comp­tes: www.​aquarium-​larochelle.​com.

FITXA DE LA RUTA

En avió. Amb Vueling o Ryanair: Barcelona-París o Girona-París.
En tren. El TGV uneix París amb La Rochelle en 2h 50m.
Web. www.larochelle.fr www.larochelle-tourisme.com

Futuroscope: aposta sostenible

Futuroscope (www.futuroscope.com) és un dels punts de visita obligada en la ruta per la regió. El parc francès estrenarà aquest estiu l'atracció del Petit Príncep, que segueix l'estela d'Artur, l'Aventura 4D, la més ben valorada pels visitants. Des d'aquesta primavera, però, ja es pot visitar la novetat d'El Vuitè Continent –atracció apadrinada per la navegant francesa Maud Fontenoy–, amb la qual es pretén conscienciar el visitant de la contaminació marina provinent de les escombraries terrestres. En l'atracció, el visitant, assegut en unes motos també dinàmiques i equipat amb pistoles làser, té com a objectiu eliminar els residus marins que apareixen en l'aventura que es mostra en la pantalla 3D. L'aposta ecològica de Futuroscope també és present en una casa sostenible de fusta que hi ha al parc, on es donen consells per millorar el medi ambient.

L'illa de Ré: entorn idíl·lic en blanc i verd

L'illa de Ré (www.iledere.com) és una de les quatre illes que hi ha a la regió de Poitou-Charentes. Per accedir-hi s'ha de travessar un pont amb peatge des de La Rochelle. El preu per accedir a l'illa amb cotxe és de nou euros i s'apuja a setze en temporada d'estiu. També hi ha un servei d'autobús que surt de l'estació de La Rochelle amb el preu més mòdic d'1,40 euros. Els caminants i les bicicletes hi tenen l'accés gratis. És habitual que molts veïns de l'illa treballin a La Rochelle i s'hi desplacin amb bicicleta. L'illa de Ré, també anomenada la blanca, és una Formentera atlàntica: cases blanques amb persianes verdes i grises; colors relaxants que formen la paleta cromàtica de la zona. Dels deu pobles de l'illa, destaquen La Flotte, considerat un dels més bonics de l'Estat francès, la ciutadella de Saint Martin de Ré o l'abadia des Châteliers. Els amants del sol trobaran les platges al sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.