El govern rebaixa un 20% el peatge dels cotxes que menys contaminin
El descompte pels vehicles considerats menys contaminants, recaurà en un petit recàrrec sobre el 92% del parc restant
El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que “més del 40 % del pressupost de la conselleria és per pagar obres que ja s'han fet”
Els cotxes que contaminin menys pagaran un 20% menys en els accessos a Barcelona.
Aquesta mesura, que aplicarà la conselleria de Territori i Sostenibilitat afectarà a un 8% dels vehicles, segons ha assegurat aquest dilluns Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat a Els matins de TV3.
Els descomptes començaran l'1 de gener als túnels de Vallvidrera i posteriorment també s'aplicaran als accessos a Barcelona per l'autopista del Maresme, a Mollet, i als peatges de l'autopista del Garraf.
El descompte pels vehicles considerats menys contaminants, recaurà en un petit recàrrec sobre el 92% del parc restant, segons ha explicat el conseller
“No hi haurà una rebaixa en la recaptació perquè el descompte només afecta un 8% del parc de vehicles. Tindran un descompte important els que menys contaminen i un petit increment la resta”, ha explicat Recoder, qui ha assenyalat que es tracta de repartir el que es deixa d'ingressar.
Així, el peatge de Vallvidrera serà un 20% més barat per als vehicles de gasolina que no emetin més de 108 grams per quilòmetre de diòxid de carboni i per als vehicles dièsel que no excedeixin els 120 a partir de l'1 de gener de 2012.
Es tracta d'una de les mesures del Pla de Qualitat de l'Aire que el conseller presentarà aquest dijous i que després ha de ser aprovat per la Unió Europea.
Aquesta bonificació és acumulable a la d'alta ocupació per a cotxes amb tres o més viatgers --en vigor des de juliol del 2010 --i a la de freqüència de passada per als vehicles que superin els 31 viatges al mes.
L'objectiu és estendre aquest descompte a altres entrades de Barcelona i negociar amb altres operadors, tot i que s'ha començat per la concessionària dels túnels de Vallvidrera, Tabasa, en tractar-se d'una empresa pública, el que ha facilitat les coses, segons Recoder.
Amb aquest descompte el govern busca que la mobilitat sigui “sostenible”.
El govern de Catalunya no té diners per invertir.
“Més del 40 % del pressupost de la conselleria és per pagar obres que ja s'han fet” i això “grava molt el nostre pressupost, ha explicat Recoder.
El conseller de Territori ha assegurat que aquest any han patit una retallada “del 31%, molt superior a altres departaments”.
Al seu entendre, tenim la “necessitat vital” d'obtenir el concert econòmic. “És la solució per fer les obres pendents i també per mantenir la sanitat i l'educació”.
A més el conseller ha recordat que els pressupostos del 2012, seran encara “molt restrictius”.
“La L9 costa més d'un milió d'euros cada dia”
Divendres la conselleria va anunciar que les obres dels trams centrals de la L9 a Santa Coloma de Gramenet estan aturades.
“La L9 costa més d'un milió d'euros cada dia. No hi ha pressupost”, ha afirmat Recoder.
El conseller ha explicat que les obres del metro s'han anat pagant “venent les estacions”. “Hi ha inversors que compren les estacions i la Generalitat paga un lloguer. Però ara això és inviable”.
Amb tot, el conseller ha volgut destacar que hi ha obres importants que s'estan fent en aquests moments a Catalunya, “hi ha inversió pública però molt menys que en els darrers anys”.
Cotxes menys contaminants
El conseller ha explicat que també es vol implantar l'eurovinyeta, una taxa que grava el transport pesant.
“Defensem que es pagui aquesta taxa perquè el nostres transportistes la paguen quan surten del país”.
Un deute de 1700 milions d'euros
L'Agència Catalana de l'Aigua, ACA, “té un deute total de 1700 milions d'euros”.
Lluís Recoder ha explicat que pujar un 8% del canon de l'aigua només és una de les mesures per disminuir aquest deute.
La conselleria també ha rebaixat un 16,4% la despesa de l'ACA amb altres mesures com “deixar de pagar tècnics i assessors”.
Impulsar Alguaire
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha reconegut que l'aeroport d'Alguaire només té una línia regular, però ha assegurat que a partir del “19 de desembre arribaran els esquiadors i l'aeroport serà la porta del turisme de neu”.
“Estem negociant amb el principal operador britànic i tres més d'Europa de l'Est”.
Al mateix temps, ha afegit el conseller, “l'aeroport de Girona s'ha de poder gestionar des de Catalunya per donar-li tota l'empenta que necessita. Estem negociant amb Spanair i Ryanair”.
Per últim sobre el corredor ferroviari mediterrani, el conseller ha assegurat que està segur que “Brussel·les vol finançar el corredor però per això cal que el govern espanyol es mulli i presenti aquesta proposta”.