Habitual de Barcelona
El ‘Costa Concordia' tenia programades a la Ciutat Comtal quatre escales al gener
Barcelona era el seu port de sortida i la naviliera Costa Cruceros hi té una terminal pròpia des del 2007
L'escala catalana és la primera en creuers a Europa i la Mediterrània i la quarta base al món, precedida per tres ports de l'estat de Florida
El Costa Concordia era un habitual del port de Barcelona. De fet, només durant el mes de gener tenia programades quatre escales i el port català era el seu port base, des del qual sortien els turistes que s'embarcaven en un creuer per la Mediterrània. La naviliera Costa Cruceros (com es fa dir la companyia a l'Estat) feia publicitat del viatge, que durava set dies, amb el nom de “Secrets de la Mediterrània” i després de sortir de Barcelona i abans de tornar-hi feia escales a Palma, Càller, Palerm, Civitavecchia-Roma i Savona (a Itàlia) i a Marsella (Estat francès).
El preu del recorregut, que habitualment no baixa dels 1.100 euros, estava actualment de rebaixes. Embarcar-se dilluns 30 de gener estava d'oferta: un 67% rebaixat i amb preus que oscil·laven des dels 369 euros per persona en una cabina doble interior, passant pels 469 euros en una cabina amb vistes al mar (569 euros si disposava de balconet) fins als 1.009 euros en una suite amb balcó sobre el mar. Salpar al febrer era una mica més car: l'estalvi sobre el preu habitual era del 44% i es podia contractar el viatge des d'uns 559 euros per persona.
El vaixell Costa Concordia, construït l'any 2006 i amb capacitat per a 3.780 passatgers, té inicialment una tripulació de 1.100 persones i 17 ponts, dels quals 14 són per a ús dels passatgers. A més, té gairebé 2.000 m² repartits en dos ponts destinats especialment a la pràctica d'esport i al benestar. No és de les embarcacions de creuer més grans del món però no es queda curta. El vaixell, de 290 metres d'eslora, 35,5 de mànega i 114.500 tones de pes, té 1.500 habitacions o cabines, cinc restaurants i tretze bars, cinc banyeres d'hidromassatge i quatre piscines (dues de les quals amb coberta). A banda d'un spa de 6.000 m², entre els seus reclams destaquen una pista poliesportiva i una pantalla gegant a l'aire lliure, un cinema en 4D, un teatre de tres pisos, una discoteca i un casino, així com un gran simulador de videojocs. Descans i diversió a 23 nusos de velocitat màxima.
La presència dels vaixells de Costa Cruceros a la ciutat de Barcelona no és una novetat, si es té en compte que la companyia naviliera italiana hi té en funcionament una terminal pròpia des de l'any 2007. A més, mantenia converses amb l'Autoritat Portuària de Barcelona per gestionar-hi una segona terminal privada en un termini màxim de dos anys, donat que no podia atendre en un sol enclavament la quantitat d'embarcacions que tenia en funcionament.
De fet, Costa Crociere figurava l'any passat entre les deu empreses italianes més rendibles i l'any 2010, en què va transportar un total de 2,15 milions de passatgers, va augmentar els seus ingressos un 12%, fins arribar gairebé als 3.000 milions d'euros.
Primer port de la Mediterrània
Costa Cruceros és un dels nou consignataris de vaixells de creuer que operen habitualment al port de Barcelona, considerat el primer port de creuers d'Europa i de la Mediterrània i el quart port base del món, precedit només per tres ports de l'estat de Florida. L'any passat les instal·lacions catalanes van superar els 2,6 milions de passatgers de creuer (+14%) i les 900 escales de vaixell turístics i Barcelona es va consolidar com a port base, ja que més del 58% dels creueristes inicien o finalitzen el seu itinerari a la ciutat. La majoria són turistes de l'Estat espanyol (19%), però també hi ha nord-americans (17%), britànics (16%) i italians (15%).
També el port de Palamós va tancar l'any passat la millor temporada, amb un registre de 38.770 passatgers (+41%) i 36 escales (+16%), la qual cosa el situa com a segon port de Catalunya en creuers.