Volen que el tren desplaci el 30% de mercaderies el 2030
La cimera d'alcaldes per l'alta velocitat es reforça, en la declaració de Figueres, en les demandes ferroviàries davant dels seus governs
El castell de Sant Ferran va ser la seu de la trobada anual del lobby
La Cimera de Ciutats per l'Alta Velocitat es va reivindicar i es va enfortir ahir com a grup de pressió amb la trobada anual, celebrada al castell de Sant Ferran de Figueres. En va sortir una declaració d'intencions en matèria ferroviària que vol ser una presa de posició ferma en la línia adoptada en anteriors cimeres. A la declaració de Figueres es va afegir la voluntat de remarcar la importància de la interconnexió estratègica del corredor mediterrani com a element prioritari de reivindicació a la demanda anual –reafirmada un altre cop en aquesta edició– del valor de l'alta velocitat per a l'arc mediterrani.
En la reunió es va insistir en l'aposta del ferrocarril “com un element estratègic d'impuls de l'activitat econòmica i com un element clau per a la sostenibilitat de tot el transport de mercaderies al nostre continent”. Així ho indicava l'alcalde amfitrió, Santi Vila, de Figueres, que va destacar per sobre de les altres una de les propostes adoptades pels assistents: “Ens hem marcat el repte que un 30% de les mercaderies que es mouen en distàncies de 300 quilòmetres o més es puguin resoldre per la via ferroviària l'any 2030.”
Vila, a més, va indicar un segon compromís: “Tornem a fer una aposta explícita per l'alta velocitat, compromís que considerem necessari de refermar en aquest context de crisi que ens toca viure.” Alta velocitat, sí, però sense oblidar el tren convencional: “Apostem també per la xarxa de ferrocarrils convencional, que s'ha de vertebrar al voltant de les grans capitals.”
L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, es va mostrar convençut que la trobada anual no ha perdut importància des de la fundacional del 2008, que es va fer a Barcelona. “Les ciutats volem continuar liderant aquesta reivindicació. Quan nosaltres diem que volem unir Algesires amb Sant Petersburg sabem que pel mig hi ha un munt de ciutats que reivindiquen la interconnexió. I això s'ha de tenir en compte.”
El comitè de ciutats va instar, en el document consensuat per la cimera ahir, les administracions “competents” a demanar finançament europeu per a la realització dels projectes i obres previstes per al període 2014-2020; reclama, així mateix, coordinació dels “actors implicats” per garantir la gestió dels projectes que són competència dels estats i demana també a les administracions francesa i espanyola, i a la Comunitat Econòmica Europea, que harmonitzin i simplifiquin legislacions i normatives per assegurar les condicions d'explotació i de fluïdesa òptimes per a la circulació dels trens en els trams transfronterers.
Besiers rebrà la pròxima cimera, l'any 2013
En la reunió es va aprovar la candidatura de la ciutat de Besiers per organitzar la Cimera de Ciutats per l'Alta Velocitat 2013. Va defensar la candidatura Raymond Couderc.
Xavier Trias arriba a misses dites a la reunió
L'alcalde de Barcelona no va seguir la cimera al complet, sinó que s'hi va incorporar amb la reunió ja molt avançada. La seva presència, però, va donar força a la trobada de Figueres.
Dotze ciutats, però només quatre alcaldes
Les dotze ciutats van estar representades. Només hi havia quatre alcaldes, el de Figueres, Santi Vila; el de Barcelona, Xavier Trias; el de Girona, Carles Puigdemont, i el de Narbona, Jacques Bascou.
Adif es manté conseqüent i no assisteix a l'acte
Adif no va acceptar la invitació a la cimera, “tal com fa un any”, segons va fer notar l'alcalde de Figueres, Santi Vila. “Confio que amb el nou ministeri canviïn també les actituds i les complicitats”.
Foto de família al pati de la fortalesa
Al final de l'acte, els assistents es van desplaçar fins al pati d'armes de la fortalesa empordanesa, per facilitar la foto conjunta de tots els participants als reporters gràfics.