Societat

Una xarxa de tren deficitària

Veu única per uns trens dignes al Camp i l'Ebre

Els alcaldes del territori i els agents econòmics i socials evidencien a Vila-seca la unitat en la defensa del ferrocarril

Demanen un pla d'inversions a curt termini

Poques vegades s'ha vist una unitat política i social tan gran al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre com la que ahir es va fer visible en la manifestació de protesta pels serveis i les infraestructures ferroviaris, deficients al territori, convocada per les tres principals entitats de defensa: la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat (PDF. Camp); la Plataforma Trens Dignes a la Terres de l'Ebre i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP). La mobilització, de marcat caire institucional, va tenir lloc davant l'estació de tren de Vila-seca, i va aplegar unes 200 persones, entre alcaldes, representants polítics al Parlament de Catalunya, al Congrés i al Senat de la majoria de partits polítics –excepte del PP–, i representants sindicals, de cambres de comerç, de les federacions de veïns i de les mateixes plataformes convocants.

“La situació actual és insostenible; calen mesures immediates per uns trens dignes, fiables, accessibles, puntuals i freqüents”, va cridar Daniel Pi, portaveu de PTP del Camp de Tarragona, davant els concentrats a l'acte convocat amb el lema Ja n'hi ha prou. Van interpel·lar el Ministeri de Foment, Adif i Renfe tant per les mancances en el servei com per les infraestructures deteriorades. En el manifest consensuat –que té més de cent adhesions–, que va llegir Carles Montejano, portaveu de la PDF de Tarragona, s'hi exposen les principals reclamacions, que inclourien, en primer lloc, l'aprovació d'un pla d'inversions a curt termini en infraestructura, estacions i material mòbil per millorar les línies més utilitzades (R14, R15 i R16).

Les entitats també demanen que s'estableixin serveis regionals d'alta velocitat des de les principals estacions urbanes que connectin les comarques del sud amb Barcelona, que es destini l'actual traçat de la via entre Tarragona i Cambrils al servei dels viatgers d'aquestes localitats i s'iniciï una progressiva transformació de la via actual en un tren tramvia integrat urbanísticament al territori, que es planifiqui l'arribada de l'ample europeu “sense perjudicar els serveis de passatgers”, que s'encaminin les mercaderies per l'interior, recuperant la línia Perafort-Roda en ample europeu, i que s'estenguin els sistemes tarifaris integrats entre els diferents modes de transport públic. També reclamen la creació de l'Autoritat Territorial de Mobilitat de les Terres de l'Ebre: “Reclamem eines de gestió pròpia a l'Ebre i que l'Autoritat Territorial permeti autogestionar les nostres necessitats”, va afirmar l'alcalde de l'Aldea, Daniel Andreu, que va afegir: “L'equilibri territorial no existeix a les Terres de l'Ebre; no tenim igualtat de condicions.” Andreu, amb els alcaldes de Tarragona, Reus i Vilaseca, també va insistir en la necessitat de posar en servei el corredor mediterrani.

Pi va avisar que si l'Estat no reacciona, convocaran una altra acció.

Quatre milions d'usuaris a l'any al Camp i a l'Ebre

Cada any hi ha quatre milions d'usuaris de tren al Camp de Tarragona i a les Terres de l'Ebre. I, segons les plataformes en defensa del transport públic que ahir van convocar la protesta, la major part d'aquests viatgers –més del 80%– utilitzen les línies R14, R15 i R16, que recorren diàriament les ciutats del territori en direcció a Barcelona. Aquestes línies, però, “s'estan deteriorant progressivament per la manca d'inversions”: “les incidències i les avaries són cada cop més freqüents, els retards s'han fet crònics i el temps de recorregut entre les estacions augmenta”, segons indica el manifest que van llegir ahir. Les plataformes van recordar que en els darrers deu anys Tarragona ha perdut un 21,4% d'usuaris en mitjana distància. “Som víctimes d'un servei ferroviari anacrònic”, va lamentar Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre, que també va voler fer “una estirada d'orelles” als representants polítics i els va convidar a liderar les reivindicacions del territori: “Massa sovint tenim la sensació que us estem fent la feina; cal que agafeu al carro i l'estireu.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ADMINISTRACIONS

L’Estat bloqueja el conveni i no ha transferit els diners per a la mobilitat del Maresme, segons Territori

EL MASNOU
SOCIETAT

La zona ampliada de Water World, Tornado Land, a punt per a la temporada

lloret de mar
GIRONA

Desenes de famílies enganyades en un viatge a Eurodisney París

GIRONA

Inditex es planteja tancar dues de les quatre botigues que té a Figueres

figueres
medi ambient

Un decret intenta fer més àgil el control de la sobrepoblació de conills, senglars o cabirols

Tàrrega
Infraestructures

Els veïns de Joan Miró exigeixen als partits un compromís per preservar el parc

Barcelona
medi ambient

Tarragona proposa una trentena d’activitats per conscienciar sobre el canvi climàtic

TARRAGONA

L'Ajuntament denuncia l'ocupació per fer-hi un casal de joves del magatzem dels Castellers

SANT CUGAT DEL VALLÈS
GIRONA

Tempesta i calamarsa a la Selva, el Gironès i el Baix Empordà

GIRONA