Societat

serveis socials

Proposen un canvi de model dels serveis socials

L'excessiva burocràcia i la poca coordinació han dut el sistema al col·lapse

Les entitats reivindiquen un paper més actiu

Els serveis socials bàsics estan col·lapsats i la solució és repensar el model per reformar-los a fons. Aquesta és una de les conclusions de l'informe La millora dels serveis socials bàsics a Catalunya. Una proposta des del tercer sector social, coordinat per Josep Maria Pascual i que ahir es va presentar en el cicle de debats Catalunya Social. Una excessiva burocràcia, la dispersió d'ajudes que requereixen algunes tramitacions per a una mateixa família i una manca de coordinació entre els serveis socials municipals i les entitats socials, que també acompanyen persones vulnerables, són motius que contribueixen al col·lapse, segons l'informe.

Aquesta diagnosi coincideix amb la d'un altre estudi elaborat pel Grup de Recerca i Innovació en Treball Social (Grits) del departament de treball social de la Universitat de Barcelona, amb el suport del Col·legi de Treball Social, en el qual els professionals alertaven que els tràmits feixucs per gestionar recursos de primera necessitat fa que no tinguin temps per fer l'acompanyament emocional a les famílies.

Horaris més flexibles

Un cop plantejada la situació, Pascual va subratllar possibles millores: trencar el concepte que els serveis socials bàsics siguin l'única via d'entrada i acceptar informes i recomanacions de professionals acreditats en les entitats; desenvolupar el treball en xarxa amb les entitats socials i veïnals del territori i garantir un sistema d'horaris d'atenció més flexible. Un altre dels elements en què insisteix l'informe és en la necessitat que les administracions donin preferència a les organitzacions no lucratives en les contractacions de serveis i, per tant, la incorporació de clàusules socials en prevenció que l'oferta econòmica prevalgui sobre la qualitat del servei.

El president de la Taula del Tercer Sector Social , Oriol Illa, hi va posar dades: a Catalunya hi ha 2.334 professionals dels serveis socials bàsics que van atendre el 2014 més de 722.000 casos. Alhora va defensar que, precisament per la crisi, “els serveis socials han de ser un dret de primera, com la salut i l'educació”.

LES FRASES

La percepció és que hi ha uns drets socials de primera –salut i educació– i uns altres de segona
Oriol Illa
president taula d'entitats del tercer sector social
Amb la crisi ha crescut la demanda i s'ha burocratitzat encara més el sistema de serveis socials
Josep Maria Pascual
coordinador informe ‘La millora dels serveis socials bàsics'
La llei reconeix la figura del professional de referència que estalviaria cues i duplicitats
Ramon Nicolau
APIP-ACAM


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia