serveis socials
Proposen un canvi de model dels serveis socials
L'excessiva burocràcia i la poca coordinació han dut el sistema al col·lapse
Les entitats reivindiquen un paper més actiu
Els serveis socials bàsics estan col·lapsats i la solució és repensar el model per reformar-los a fons. Aquesta és una de les conclusions de l'informe La millora dels serveis socials bàsics a Catalunya. Una proposta des del tercer sector social, coordinat per Josep Maria Pascual i que ahir es va presentar en el cicle de debats Catalunya Social. Una excessiva burocràcia, la dispersió d'ajudes que requereixen algunes tramitacions per a una mateixa família i una manca de coordinació entre els serveis socials municipals i les entitats socials, que també acompanyen persones vulnerables, són motius que contribueixen al col·lapse, segons l'informe.
Aquesta diagnosi coincideix amb la d'un altre estudi elaborat pel Grup de Recerca i Innovació en Treball Social (Grits) del departament de treball social de la Universitat de Barcelona, amb el suport del Col·legi de Treball Social, en el qual els professionals alertaven que els tràmits feixucs per gestionar recursos de primera necessitat fa que no tinguin temps per fer l'acompanyament emocional a les famílies.
Horaris més flexibles
Un cop plantejada la situació, Pascual va subratllar possibles millores: trencar el concepte que els serveis socials bàsics siguin l'única via d'entrada i acceptar informes i recomanacions de professionals acreditats en les entitats; desenvolupar el treball en xarxa amb les entitats socials i veïnals del territori i garantir un sistema d'horaris d'atenció més flexible. Un altre dels elements en què insisteix l'informe és en la necessitat que les administracions donin preferència a les organitzacions no lucratives en les contractacions de serveis i, per tant, la incorporació de clàusules socials en prevenció que l'oferta econòmica prevalgui sobre la qualitat del servei.
El president de la Taula del Tercer Sector Social , Oriol Illa, hi va posar dades: a Catalunya hi ha 2.334 professionals dels serveis socials bàsics que van atendre el 2014 més de 722.000 casos. Alhora va defensar que, precisament per la crisi, “els serveis socials han de ser un dret de primera, com la salut i l'educació”.