comerç
estudi
Girona és la gran ciutat de Catalunya amb més botigues
El cens elaborat per la Generalitat i el Consell de Cambres constata que la Jonquera és el municipi català de més de mil habitants amb més densitat comercial de tot el país
La ciutat de Girona és la ciutat de més de 75.000 habitants amb més densitat comercial de Catalunya. Així ho demostra el primer cens d'establiments comercials que ha elaborat la direcció general de Comerç de la Generalitat, en col·laboració amb el Consell General de Cambres de Catalunya. Segons el cens, actualment a Catalunya hi ha 86.418 empreses comercials i 101.319 establiments, amb una densitat comercial mitjana de 13,47 botigues per 1.000 habitants. Tot i que en xifres absolutes la ciutat de Barcelona aglutina la major part dels establiments (26.144), és Girona el municipi més gran de 75.000 habitants amb un nombre més alt de comerços per cada 1.000 habitants amb un 16,67 de tot Catalunya. Pel que fa a la demarcació hi ha 11.346 comerços i 1,7 milions de metres quadrats de superfície comercial, amb una densitat comercial de 15,4 establiments per cada 1.000 habitants. I això és degut, segons va explicar ahir Ferran Roquer, director dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement a Girona, al fet que “la demarcació no té grans superfícies comercials”: “Perquè som una demarcació fronterera i perquè rebem molta demanda de comerç per part del turisme.”
I si Girona ciutat és la que té més ràtio de comerços de Catalunya, la Jonquera és el municipi català (entre 1.000 i 75.000 habitants) amb més densitat comercial, ja que té 80,78 establiments per 1.000 habitants. Camprodon amb 35 establiments per cada 1.000 habitants i Platja d'Aro amb 32 comerços per cada 1.000 habitants ocupen el quart i cinquè lloc del país. “Això demostra que el comerç petit i de barri funciona, sobretot aquells que s'han sabut adaptar als temps actuals”, va assegurar.
Analitzant per comarques, l'Alt Empordà aglutina la major quantitat de comerços (2.626) amb una densitat de 18,84 establiments per 1.000 habitants. Per contra, la comarca del Pla de l'Estany és la que registra menys comerços (364) i també menys densitat comercial (11,53 establiments per 1.000 habitants), per sota de la mitjana de Catalunya.
El cens desglossa l'oferta comercial per sectors d'activitat: el 34% dels comerços catalans són de quotidià alimentari, seguit dels establiments dedicats a l'equipament de la persona (18,26%).
LES XIFRES
Campanya dels flequers: “bunyol o brunyol”
El Gremi de Flequers de les Comarques Gironines ha decidit iniciar una campanya a les xarxes socials “per animar la venda”. I la campanya, ja que s'acosta Setmana Santa, porta el títol Ajuda'm a escollir si s'ha dit bunyol o brunyol? L'opinió s'ha de dir a la pàgina de Facebook del Gremi de Flequers i entre tots els participants se sortejaran “deu paquets d'un quilo de bunyols”, segons va assegurar ahir Antoni Noguera, de la fleca Noguera de Girona, una de les associades en el gremi. La campanya té ja des del primer moment una gran participació i les preses de posició solen tenir a veure amb el lloc d'origen de la persona que opina, malgrat que hi ha a qui li semblen bé les dues opcions.
Pel que fa al director dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement a Girona, Ferran Roquer, va explicar ahir que la campanya del Gremi de Flequers s'emmarca en la Setmana del Comerç de Catalunya, una setmana que pretén reivindicar tot el comerç del país: “Que articula les nostres ciutats, que vigila les nostres ciutats i que articula la vida de les persones dels nostres barris.”
Roquer va posar els flequers gironins com a exemple de comerç que s'ha sabut adaptar als nous temps. “El gremi ha creat la Farina de Girona, que està conreada d'acord amb les prescripcions que dona. I des que fan pa elaborat amb Farina de Girona constantment incrementen vendes”, va assegurar. Segons Roquer, els creixements del gremi són “al voltant del 15%” des que s'ha introduït aquesta nova farina que “permet diferenciar-se i donar valor afegit a les fleques”. “Els comerços que tenen aquesta farina van endavant i aquesta és la tònica que ha de seguir el comerç per diferenciar-se. El comerç tradicional s'ha d'adaptar a les noves demandes”, va dir.