la contra

Sota zero

Per al cap de setmana s'anuncia una onada de fred que posarà de nit els termòmetres sota zero a la costa

El pri­mer tem­po­ral d'hivern s'ha endut la sorra de les plat­ges de la comarca que es van rege­ne­rar a l'estiu, com es pot veure a la imatge feta dilluns des del cemen­tiri d'Arenys de Mar.

Fa el fred que toca, perquè som a l'hivern, però les bai­xes tem­pe­ra­tu­res han arri­bat de cop. Com ha pas­sat sem­pre, les lle­van­ta­des també han fet acte de presència a la costa. Dilluns al port d'Arenys només una de les bar­ques, la Synera, es va atre­vir a sor­tir a la mar. Al cap d'una estona ja tor­nava a ser a port perquè amb el tem­po­ral no podia tre­ba­llar. La sub­hasta de les qua­tre cai­xes de la jor­nada aviat va estar enlles­tida. Segons comen­ta­ven els pes­ca­dors, les ona­des tam­poc eren de les més for­tes, però sí que tenien prou embran­zida per dei­xar les plat­ges ine­xis­tents.

La sorra del fons marí abo­cada aquest estiu amb vai­xells ha des­a­pa­re­gut, i s'espera que més enda­vant la mar en retorni alguna cosa. Fent memòria, va ser per Sant Esteve, ara farà un any, que un tem­po­ral es va endur la sorra de les plat­ges i va mal­me­tre molts dels pas­se­jos. La inversió milionària de l'Estat per repo­sar la sorra ha ser­vit de ben poc. Només ha aguan­tat la tem­po­rada per tenir con­tents els banyis­tes i els ajun­ta­ments afec­tats. Ara, però, ja no hi ha res de res i tot ple­gat, un cop més, ha por­tat a mal­gas­tar diner públic.

Per al cap de set­mana els homes del temps han anun­ciat una segona ton­gada de fred. El meteoròleg del Con­sell Comar­cal, Joa­quim Serra, pro­nos­tica que aquesta sí que serà de «veri­tat». Els termòmetres bai­xa­ran sota zero la nit de dis­sabte a diu­menge a tots els pobles de la línia de la costa. Fins ara només els d'inte­rior, que ja hi estan acos­tu­mats, han regis­trat tem­pe­ra­tu­res tan bai­xes. Ahir al matí els veïns d'Arenys de Munt es van lle­var amb el terra blanc. Una glaçada que no es va arri­bar a fon­dre fins al mig­dia. També a Tor­dera i Sant Andreu de Lla­va­ne­res les tem­pe­ra­tu­res bai­xa­ven per sota els zero graus. La dava­llada de tem­pe­ra­tu­res el cap de set­mana es notarà a tota la comarca. «Fins i tot a Mataró tin­dran graus nega­tius la nit de dis­sabte», apun­tava el meteoròleg.

Els page­sos de la Tor­dera i dels pobles del vol­tant espe­ren aquest fred amb cau­tela. Fins ara els con­reus d'hivern no n'han sor­tit mal­pa­rats. El que els ha oca­si­o­nat més danys, expli­cava ahir Pep Riera, de la Unió de Page­sos, han estat les ven­ta­des, que han tren­cat plàstics dels hiver­na­cles els últims dies. Des de la coo­pe­ra­tiva agrícola Progrés-Garbí, Xavier Cas­tells comen­tava que han aguan­tat bé l'entrada del fred perquè els cul­tius de finals de tar­dor que són a l'aire lliure, com ara les toma­que­res, ja estan a les aca­ba­lles.

Si les pre­vi­si­ons es com­plei­xen i les tem­pe­ra­tu­res bai­xen en picat, no tin­dran més remei que tapar amb man­tes tèrmi­ques els cul­tius o fer anar les cale­fac­ci­ons dels hiver­na­cles. «És el que toca a l'hivern, que faci fred», apun­tava Riera. Els qui per la feina, però, depe­nen de les inclemències del temps, tant page­sos com pes­ca­dors, esta­ran més que ningú a l'aguait del termòmetre les pro­pe­res hores.

De la pre­visió anun­ci­ada per als pro­pers dies, el mateix Joa­quim Serra diu que no s'han de repe­tir tem­po­rals ni ven­ta­des. Així, com a mínim podran res­pi­rar més tran­quils els qui hagin d'anar a mar. I també les plat­ges es man­tin­dran ara per ara esta­bles amb la poca sorra que els queda. Com a mínim fins al pro­per tem­po­ral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.