Societat
Pobresa energètica
L’àvia morta de Reus devia a Gas Natural 246 euros
La companyia aporta tres rebuts impagats per aquest import en resposta al requeriment de Consum
Atribueix a l’“errada puntual dels serveis socials” no saber la vulnerabilitat de la dona
Gas Natural va tallar el subministrament elèctric a la Rosa, una abonada de Reus (Baix Camp), el 14 de setembre del 2016 per un deute de 246,59 euros. Aquesta dona de 81 anys va morir el 14 de novembre passat a causa d’un foc provocat per una espelma que li feia llum. La companyia no va consultar als serveis socials municipals si l’abonada es trobava en situació de risc d’exclusió residencial abans del tall –tal com marca la llei 24/2015– i per això la Generalitat l’ha multada amb 500.000 euros.
Segons consta en la resolució de l’expedient sancionador de l’Agència Catalana de Consum (ACC), al qual ha tingut accés aquest diari, entre la documentació que Gas Natural va enviar en resposta al seu requeriment, hi consten tres factures impagades que ascendeixen a un import total de 246,59 euros. També aporta un avís de tall amb data del 8 de juny del 2016, i dos més del 8 de juliol i el 7 d’agost, i explica que el tall es va produir el 14 de setembre. La companyia, però, no aporta la sol·licitud ni l’emissió de cap informe dels serveis socials de Reus.
L’1 de juny, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, va fer pública la sanció de 500.000 euros a Gas Natural per aquest cas. És la multa més alta que s’ha posat en l’àmbit de la pobresa energètica i la companyia té dos mesos per presentar-hi recurs. A més de no preguntar a serveis socials, la resolució de Consum subratlla que amb la mort de la Rosa es va produir “una alteració social greu, alarma o desconfiança”, perquè les persones grans són “un col·lectiu especialment protegit” pel Codi de Consum.
Entre les al·legacions, la companyia recorda que no s’ha aprovat el protocol de comunicació de la llei 24/2015 i que té acords amb més de 400 municipis perquè serveis socials els avisin de situacions de vulnerabilitat. Pel que fa a Reus, Gas Natural té identificats 186 clients vulnerables des del 2014, entre els quals no hi havia la Rosa. “Donada la relació continuada i fluida amb l’Ajuntament de Reus, [...] aquest cas probablement té origen en una errada puntual dels serveis socials”, al·lega la companyia.
Una multa de 500.000 euros
L’expedient sancionador instruït a Gas Natural per presumpta infracció de la normativa de consum per un tall del subministrament elèctric sense consultar-ho abans amb els serveis socials municipals de Reus ho considera “una infracció greu”. Subratlla, a més, com a agreujants “una alteració social greu i alarma” i que la persona afectada era una dona de 81 anys. Per això, la multa, contra la qual encara es pot recórrer, és la més alta posada fins ara: 500.000 euros.
Des de l’entrada en vigor de la llei 24/2015 fins al final de maig, l’Agència Catalana de Consum (ACC) havia rebut 229 denúncies per suposats talls indeguts, de les quals 138, després de les corresponents inspeccions, s’han convertit en propostes d’expedients sancionadors a les subministradores de serveis bàsics. Segons el balanç de Consum a finals de maig, el total de sancions imposades en aquest àmbit era de 111, de les quals s’havia recorregut en contra de 106.