Societat

Cultura

Des del Prado de Madrid fins a Gombrèn

El metge i historiador ripollès Eudald Maideu inicia una campanya per reivindicar que el museu madrileny faci arribar una rèplica del frontal de Solanllong

Diu que caldria fer el mateix amb altres peces del romànic

Entre finals del segle XIX i principis del XX, hi va haver passió pel romànic

Al Ripollès, el doc­tor Eudald Mai­deu, una de les auto­ri­tats més relle­vants en matèria d’història comar­cal, lidera la pro­posta de recla­mar al Museu del Prado de Madrid el fron­tal romànic de Sant Esteve de Solan­llong (Gombrèn). Coin­ci­dint amb l’Any Euro­peu del Patri­moni Cul­tu­ral, ha ini­ciat el procés, jun­ta­ment amb el Cen­tre d’Estu­dis Comar­cals del Ripollès, i espera que aviat s’iniciïn les ges­ti­ons de les admi­nis­tra­ci­ons local i comar­cal i que es pugui fer exten­siva la petició de recu­pe­ració a altres còpies de la resta del patri­moni venut o espo­liat. “No volem recu­pe­rar-ho amb el 155, ni pro­ta­go­nit­zar un altre Sixena a la inversa, sinó fer-ho de manera civi­lit­zada”, afirma Mai­deu.

Per enten­dre l’exili del fron­tal de Solan­llong, cal emmar­car-lo en la passió que hi va haver per l’art romànic entre finals del segle XIX i prin­ci­pis del segle XX, cosa que va pro­vo­car que en aque­lla època molts mar­xants fes­sin com­pra­venda de nom­bro­ses obres d’art dels tem­ples, sobre­tot del Piri­neu, apro­fi­tant-se en molts casos de l’estat de degra­dació que pre­sen­ta­ven o de la ingenuïtat dels pro­pi­e­ta­ris i rec­tors. Un dels com­pra­dors d’art més actius va ser mossèn Goda­iol.

En el cas del fron­tal de Solan­llong, la jugada no li va sor­tir bé. Va ofe­rir 500 pes­se­tes (3 euros) al pro­pi­e­tari –l’ermita forma part d’un con­junt jun­ta­ment amb la casa forta–. L’home volia més diners i, quan el mossèn hi va tor­nar, ja se l’havia venut per 1.000 pes­se­tes (6 euros) a un altre mar­xant, que poste­ri­or­ment el va reven­dre a José Luis Várez Fisa, un ban­quer i empre­sari basc. Els ges­tors del Museu del Prado, en veure la rellevància de la peça, el van fer mem­bre del patro­nat del museu i el van exi­mir de pagar impos­tos, amb la con­dició que el llegués perquè es con­vertís en l’eix ver­te­bra­dor de l’expo­sició de romànic d’aquest equi­pa­ment. Ho va fer el 2013, van posar el seu nom a la sala en qüestió i la va inau­gu­rar la reina ara emèrita d’Espa­nya.

Eudald Mai­deu ha expli­cat que hi ha altres obres del romànic ripollès que s’han recu­pe­rat i han anat a museus de bis­bats, però rei­vin­dica que, allà on s’han fet bones recons­truc­ci­ons i fins i tot hi ha museus, com a Gombrèn, esta­ria bé que la gent hi pogués veure les rèpli­ques. “Ja es poden que­dar on són, perquè després del 1939 no hau­ria que­dat res a causa de la Guerra Civil”, afirma. A tall d’exem­ple, ha recor­dat que a Mata­plana van arren­car el retaule bar­roc i el van cre­mar a dins la nau. Malau­ra­da­ment, el mossèn ho va voler res­tau­rar amb l’escàrpia i el mar­tell, i només hi van que­dar pin­tu­res a l’absis i una part de la biga romànica que es va fer ser­vir com a suport.

Asse­nyala que, això no obs­tant, es van pro­duir algu­nes acci­ons arris­ca­des que van sal­var patri­moni, com en el cas d’un veí que va evi­tar que es cremés una calai­xera amb l’excusa d’uti­lit­zar les robes litúrgi­ques per fer ves­tits per a les seves filles.

El “forat negre” del sector oest del Ripollès

El doctor Eudald Maideu afirma que hi ha un veritable “forat negre” quant al romànic del sector oest de la comarca del Ripollès. Ell parla de romànic “ignorat, ara espoliat o perdut” per referir-s’hi. Coincideix majoritàriament amb els dominis del Bisbat de Vic a la comarca, amb una part dels del Bisbat d’Urgell i molt testimonialment amb els del de Solsona. Una situació que, segons ell, contrasta amb el territori ripollès del Bisbat de Girona, on es conserven la majoria dels originals de les joies romàniques com ara la majestat de Beget, el monestir abacial de Camprodon i, per citar-ne un altre exemple, el retaule de Llanars, fins a mitjan segle passat del Bisbat de Girona i ara del vigatà.

La llista del patrimoni venut o espoliat és llarga: dos retaules angèlics del conjunt monumental de Mataplana; una lipsanoteca i retaules laterals d’altar de Montgrony; una majestat de la zona –ara es discuteix si és de l’escola andorrana– dipositada a la Universitat de Yale (EUA); una altra majestat de Sant Romà d’Aranyonet; el baldaquí de Santa Maria de Ribes de Freser; els retaules frontals i laterals de Toses i sobretot el seu baldaquí –considerat únic al món–, que van acabar al Museu Episcopal de Vic a canvi de la reparació del teulat del temple ripollès, etc. Hi ha moltes vies que Maideu defensa per restituir aquest patrimoni: entre d’altres, rèpliques que siguin treballs finals d’estudis universitaris relacionats amb la matèria. El doctor Maideu i el Centre d’Estudis Comarcals del Ripollès pretenen obrir un ampli debat ciutadà, polític i científic.

Un dels pocs exemplars del romànic avançat del Pirineu

J.C

El frontal de Solanllong és una peça romànica excepcional, perquè és un dels pocs exemplars de cronologia avançada de l’etapa del romànic d’aquesta zona del Pirineu. Ho explica el conservador en cap de l’àrea de romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Jordi Camps. Ell mateix informa que és una peça creada a l’entorn de l’any 1200 i que presenta una estètica que es comença a acostar a la gòtica. Camps detalla que les figures que conté tenen més corporeïtat i gestualitat, i que ofereix detalls que són una clara mostra de les relacions de la Mediterrània amb el món bizantí.

Està pintat al tremp –tècnica que consisteix a dissoldre aglutinats i diluir colors– i inclou composicions que utilitzen el guix per donar un efecte de relleu, pintades amb vernissos per oferir un efecte de riquesa a través dels daurats.

La composició artística consta d’una figura de Crist sota la representació de la Maiestas Domini, un pantocràtor, que està envoltat dels evangelistes i que inclou l’escena bíblica de la visita de les Maries al sepulcre de Jesús, que és una composició poc habitual.

Pel que fa a les còpies d’elements del patrimoni cultural, el conservador en cap del romànic del MNAC manté que existeixen diverses possibilitats a l’hora de crear rèpliques d’obres d’art. En el cas del frontal de Sant Esteve de Solanllong de Gombrèn, destaquen especialment dues tècniques: la còpia fotogràfica amb paper gel –que ofereix perdurabilitat i fidelitat a l’original– i les còpies manuals.

En qualsevol cas, segons Camps, hi ha d’haver garanties que es donen unes mínimes condicions per fer-ho. En aquest sentit, assenyala que cal que les rèpliques presentin una mínima diferència respecte a l’original, que no el desvirtuïn, que a l’espai on s’exposen es faci constar que es tracta de còpies i que per crear-les s’utilitzin tècniques no invasives amb l’objectiu de preservar l’original.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia