la crònica

Amb l'educació per bandera

Setmanes enrere em queixava de la falta d'educació de bona part de les persones –especialment joves– que es mouen en la mena de desordre dit societat en el qual ens ha tocat conviure als contemporanis. He viscut un petit incident que demostra que resten persones que circulen per la vida amb l'educació per bandera. No és gens corrent!

És el cas que fa poc, en una coneguda llibreria del passeig de Gràcia, de Barcelona, vaig adquirir un planell i mapa de carreteres de Girona i l'entorn. Client de l'establiment des de fa molts anys, no vaig comprovar l'exactitud del contingut. En arribar a Girona, vaig veure que l'edició era recent, però la cartografia responia a la Girona de fa de dotze a quinze anys, aproximadament. Tot i que l'import era petit, l'amor propi de client es va sentir traït. Així, vaig dirigir una carta mesurada al llibreter, tot i reconeixent que el greuge havia de ser compartit amb l'editora, prou coneguda i acreditada, per cert. L'escrit acabava així: «No reclamo, sols comento el cas per advertir-los que no es pot baixar mai la guàrdia en els negocis de cara al públic. El prestigi i la personalitat de la seva llibreria ho exigeixen.»

Dies després, la directora de la llibreria, de primer per telèfon i tot seguit per e-mail, es va disculpar amb amabilitat i gentilesa. Transcric uns paràgrafs: «(...) li presento les meves disculpes per les molèsties ocasionades... Ha estat un plaer poder parlar amb vostè aquest matí i poder disculpar-me personalment. Agraeixo molt les seves paraules de confiança en la nostra llibreria... I restem a la seva disposició.» Perfecte! Educació per educació.

L'editor ha aportat un evident ben fer en aquest quefer a tres bandes. He rebut el seu escrit dient: «Li dono les gràcies per la seva queixa... El fet que ens comuniqui aquestes deficiències ens ajudarà a ser més vigilants en la supervisió dels treballs...» Dóna una explicació plausible del problema, raonant els efectes lesius de l'edició electrònica en el sector editorial en paper. Extractat diu: «Malauradament, la manca d'actualització de les guies turístiques i el material cartogràfic és un risc actual generalitzat..., a causa de la competència de les noves tecnologies.» Cita la propera creació d'un portal de continguts turístics a internet i acaba dient: «Agraint un cop més que s'hagi pres la molèstia i el temps de fer-nos arribar els seus comentaris...» El director de vendes de l'editorial ha deixat en un bon nivell comercial i humà la seva empresa. Amb educació i bones formes. Com cal!

Sovint trontolla la moral i hom blasma la conducta d'una societat que en bona part ha perdut l'educació i les formes. Afortunadament, però, sorgeixen anècdotes que refan la confiança i contradiuen les negacions maximalistes. No conec físicament els interlocutors del fet relatat, però els endevino. La moderació, l'amabilitat i l'educació –que sempre viatgen juntes– deixen en les persones un segell inconfusible: es nota!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.